134 milliárd forinttal járulhat hozzá az állami bank a spanyol vonatgyártó cég megvásárláshoz

134 milliárd forinttal járulhat hozzá az állami bank a spanyol vonatgyártó cég megvásárláshoz

A biznisz nagyon hasonlóan alakulhat a Vodafone-bevásárláshoz: állami szereplők adják a pénzt, de magánbefektetők járnak jól.

A spanyol vonatgyár, a Talgo felvásárlási sztorijáról bő fél évvel ezelőtt kezdtek el jönni a hírek: mint kiderült, magyarok is érdekeltek benne, név szerint a Ganz-Mavag Holding Kft. A 24.hu szúrta ki, hogy az állami tulajdonú Eximbank 345 millió eurós, vagyis több mint 134 milliárd forintos hitelszerződést kötött a céggel.

Kiknek és miért kell egy spanyol vonatgyár?

A Telex korábban arról írt, forrásaik szerint a magyar kormány hazai vonatgyártást akar, azonban bizonyos területeken hiányzik a szaktudás. Ha valóban magyar lenne a Talgo tulajdonosa vagy a résztulajdonosa, akkor a gyártott vonatokra már mehetne a magyar matrica. Ha a biznisz összejön,

akkor létrejöhetne egy magyar magántulajdonú, de erősen kormányzati befolyás alatt álló cég

emelte ki a lap.

Mindez a várható állami megrendelések és az esetleges támogatások miatt lényeges. De térjünk vissza a hitelre: a Ganz-MaVag 619,9 millió eurós ajánlattal jelentkezett be a Talgo felvásárlására. Erre a célra hozták létre a Ganz-MaVag Europe Zrt.-t, amit 55 százalékban Ganz-MaVag Holding birtokol. A további 45 százalék tulajdonosa a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., ami a magyar állam nagybevásárlásait intézi. A 619,9 millió euróból 341 millió euró esne a Ganz-MaVag Holdingra, 278,55 millió euró Corvinus Zrt.-re.

Nagyon úgy tűnik, hogy a

a magyar állam hitellel segít be a Talgo megvételéhez, ami kísértetiesen hasonlít a Vodafone-ügylethez: az állam oldja meg a bevásárlás finanszírozásának a nagyobb részét, és az így megszerzett társaságban a többségi tulajdon végül a magánbefektetőé lesz.

Akik a szálakat mozgatják

Ahogy írtuk, a Ganz-MaVag Europe Zrt.-t nagyobb részben a Ganz-MaVag Holding Kft. birtokolja, közvetetten a Solva II. Magántőkealap, amelynek főrészvényese Törő Csaba, az alapkezelő pedig a Hernádi Zsolt vezette Mol Nyrt.-é. A Talgóra nem csak Ganz-MaVag pályázik. A svájci Stadler is feltűnt a színen, és mivel a spanyol kormány nagyon nem szeretne a magyarokkal bizniszelni, egyáltalán nem biztos, hogy Ganz-MaVag lesz a befutó.

A spanyolok azért is húzódoznak, mert orosz befolyást sejtenek a háttérben.

(Címlapkép: MTI Fotó, Czeglédi Zsolt)