Ömlik az uniós forrás a MÁV-hoz, közben összeomlás szélére kerül a vasút

Sarkosabb vélemény szerint inkább szétverik.

Az elmúlt hónapokban egymást érték a magyar vasúti személyszállítással kapcsolatos aggasztó hírek. Szinte nem múlt el hét anélkül, hogy valamilyen szolgáltatás megszüntetésével, leépítésével kapcsolatos fejlemény ne derült volna ki, és nem látszik, hogy a folyamatnak vége lenne. Mindezek érthetetlen ellentmondásban állnak azzal, hogy a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani - áll hat szakmai szervezet, a Magyar Közlekedési Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Bakonyvasút Szövetség, az itf.hu és a regionalbahn.hu közös közleményében.

- 2015 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait;

- fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést;

- hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni;

- jelentős leépítéseket terveznek a Székelyföldre közlekedő vonatokon is, holott ezek autópálya hiányában különösen fontos eljutási lehetőségek a határon túli magyarok számára;

- év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget. A tervekben eredetileg még a nagy sikerű Split–Budapest éjszakai vonat leállítása is szerepelt, melynek forgalma az elmúlt években jelentősen nőtt;

- miközben az EU-ban az összes komoly vasúttársaság korszerű, vonzó étkezőkocsikat üzemeltet, a belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén már a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást, jelentősen csökkentve ezzel a színvonalat;

- a széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépíti a MÁV-START, holott ezzel a lehetőséggel tízezernyi rendszeres utast szerzett magának a vasút az elmúlt évtizedben;

- indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegy-irodát, holott ez számos utasnak biztosított a pályaudvarokhoz képest kényelmesebb, gyorsabb jegyvásárlási lehetőséget.

Mint írják: "Hogy ez ne legyen elég: a fentieket tetézi, hogy a vasúttársaság e lépésekről rendre utolsó pillanatban kiadott, zavaros közleményekben tájékoztatja az utazókat, nem hagyva szinte semmi időt sem a felkészülésre."

A hat szervezet szerint a folyamatokért egyértelműen a MÁV-START jelenlegi vezetése a felelős.

"Miközben a szolgáltatást folyamatosan leépíti, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolja előre. Gondolunk itt a már kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárára, vagy egyes prominens vezetők szülőfalujában lévő vasútállomások irreális összegekért történő felújítására."

A szervezek szerint a kormánynak tisztáznia kéne, hogy mi indokolja a vasúti kocsikra elköltött százmilliárdokat, ha közben magát a személyszállítási szolgáltatást folyamatosan visszafejlesztik. Éppen ezért a hat szervezet arra kéri Orbán Viktort, hogy "tegye meg a szükséges lépéseket, és állítsa ismét helyes mederbe a magyar vasút fejlődését".

MÁV: hangulatkeltés és alaptalan híresztelés

A MÁV tételesen reagált a hat szervezet elhangzott állításaira. Részletes közleményükben kifejtik: 2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben, a bevételek pedig nyolcszázmillió forinttal emelkedtek. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, az év végére várhatóan 1,2 millió fővel nő az utasszám 2016-hoz képest.
A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett a pályafelújítást követő javuló szolgáltatásnak, a sűrűbb menetrendi struktúrának, a korszerű járműveknek és a kerékpáros kapacitás növelésének köszönhetően.
 
2017-ben a cégcsoport prognosztizált konszolidált árbevétele 137 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 12 milliárd forint lesz. Eközben az adósságállomány várhatóan 54 milliárd forintra csökken év végére; a MÁV-csoport idén saját forrásból – állami adósságátvállalás nélkül – várhatóan 12 milliárd forint adósságszolgálatot teljesít. Ez óriási siker, annak fényében, hogy 2010-ben csaknem 300 milliárd forint volt a cégcsoport adósságállománya. Szerintük ezek egyáltalán nem egy „összeomlás felé haladó” vállalat gazdálkodási és eredményességi mutatószámai.

A MÁV tételesen válaszolt a civil szervezetek állításaira, amit most változtatás nélkül közlünk:

„2016 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait.”
 
A gyorsvonati közlekedés a 2016 decemberében bevezetett menetrenddel javult. Az utasok visszajelzései alapján az igényekhez igazították a gyorsvonatok közlekedését, indulási idejét, ezen kívül számos pozitív változás történt, például új gyorsvonatokat indítottak, szükség szerint meghosszabbították a menetvonalakat, illetve egyes járatok több állomáson állnak meg.
 
„Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést.”

 
Ilyen intézkedés nem szerepel a MÁV-START terveiben. Az InterCity-flotta fejlesztésével és az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezésével az európai uniós finanszírozásból átépült törzshálózati vonalakon lehetőség lesz emelt sebességű közlekedésre, ezeknek köszönhetően szét lehet választani egy-egy vonal esetében az IC- és a gyorsvonati rendszert két kétórás ütemekre. Kínálati csökkenés nem lenne, a vasúttársaság azonban a legjobban szeretné kihasználni a kedvezőbb közlekedési lehetőségeket és feltételeket.
 
„Hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni.”
 
A Bécs és Budapest közötti vonatok – köztük a railjetek – közszolgáltatási szerepükből adódóan belföldön is igénybe vehetők utazásra, a belföldi forgalomból való kizárásuk nincs és nem is volt napirendend. A MÁV-START-nak nincs róla információja, hogy a közszolgáltatásokat megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium módosítani kívánna a railjet vonatok finanszírozási feltételein decembertől, így azok belföldi utazásra természetesen továbbra is igénybe vehetők.

A Budapest–Pozsony–Prága útvonalon közlekedő nappali EuroCity vonatok menetrendváltástól átkerülnek a Nyugati pályaudvarra Keletiből, annak érdekében, hogy a belföldi elővárosi utasok is igénybe vehessék azokat napi szinten. A járatok áthelyezése menetidő növekedést nem okoz, sőt a menetidejük 20 perces csökkenését is eredményezi, így az utazóközönség számára előnyös lesz a változás.
 
„Jelentős leépítéseket terveznek a Székelyföldre közlekedő vonatokon is, holott ezek autópálya hiányában különösen fontos eljutási lehetőségek a határon túli magyarok számára.”
 
A vasúttársaság számára kiemelten fontos a külhoni magyarság és az anyaország közötti utazási kapcsolatok biztosítása. Ennek megfelelően Magyarország és a szomszédos országok között több útvonalon, jelentős számú nemzetközi vonatot üzemeltet, közlekedtet a MÁV-START, amely a vonatok mennyiségében nem tervez változtatást.

A Hargita vonatpár esetében a román vasutak jelentette be, hogy üzemképes dízelmozdony hiányában a marosvásárhelyi vonatrész közlekedtetését nem vállalta a 2017/2018. évi menetrendre vonatkozóan.

A Corona és Ady vonatpárok esetében a kapacitásokat az utazási igényekhez igazítjuk.
 
„Év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget. A tervekben eredetileg még a nagy sikerű Split–Budapest éjszakai vonat leállítása is szerepelt, melynek forgalma az elmúlt években jelentősen nőtt.”
 
A Budapest és Berlin közötti közvetlen éjszakai eljutás valóban megszűnik, ugyanis annak közlekedtetése a német vasúttársaság (DB) hálózatán gazdaságtalan volt. Mivel nemzetközi szolgáltatásról van szó, a Magyar Állam nem téríti a vasúttársaság külföldön felmerülő költségeit, így az ottani veszteséget a vasúttársaságnak ki kell fizetnie. Mint felelősen gazdálkodó gazdasági társaság, a MÁV-START nem érdekelt veszteséges vonatok üzemeltetésében.
 
„Miközben az EU-ban az összes komoly vasúttársaság korszerű, vonzó étkezőkocsikat üzemeltet, a belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén már a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást, jelentősen csökkentve ezzel a színvonalat.”
 
A MÁV-START az elmúlt hónapokban részletesen elemezte a keresletet és az üzemeltetés gazdaságosságát a nemzetközi forgalmat érintően. A vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy az étkezőkocsik üzemeltetése veszteséget okoz. A hagyományos, meleg ételeket kínáló fedélzeti étkeztetési szolgáltatás gazdaságos működtetéséhez szükséges feltételek nem adottak, így az étkezőkocsik közlekedését több útirányon megszüntetjük a 2017/2018-as menetrendi évtől. Figyelmeztető jel volt, hogy néhány évvel korábban a román CFR Calatori már meghozta ezt a döntést, és leállította a Magyarországra közlekedő román étkezőkocsikat.
 
„A széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépíti a MÁV-START, holott ezzel a lehetőséggel tízezernyi rendszeres utast szerzett magának a vasút az elmúlt évtizedben.”

A MÁV-START annak érdekében kezdte meg a START Klub Kártyacsalád által biztosított kedvezményrendszer átdolgozását, hogy az e körbe tartozó termékeket még inkább az utasok igényeihez igazítsa. A START Klub Kártyacsalád különböző típusai 2017. december 9-ig változatlan feltételekkel megvásárolhatók, viszont – a technikai átállás miatt – az 50%-os kedvezményt nyújtó kártya jelenleg csak a jegypénztárakban váltható meg, online nem rendelhető és nem hosszabbítható. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a START Klub Kártyacsalád nem szűnik meg, hanem menetrendváltástól megújul. A további részletekről a vasúttársaság időben tájékoztatja az utazóközönséget, és minden segítséget megad ahhoz, hogy mindenki kiválaszthassa a számára legmegfelelőbb terméket.
 
„Indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegy-irodát, holott ez számos utasnak biztosított a pályaudvarokhoz képest kényelmesebb, gyorsabb jegyvásárlási lehetőséget.”

A Budapest belvárosában lévő menetjegyiroda bezárását a helyiségre fennálló bérleti szerződés hatályának megszűnése és az új bérleti szerződés kötésére irányuló tárgyalások eredménytelensége okozta. A MÁV-START új, az utasok gyors, kényelmes kiszolgálása érdekében Központi Utascentrumot alakít ki a Nyugati pályaudvaron, amelynek a tervezési munkálatai már megkezdődtek. Ezen új utascentrumban kapnak helyet a menetjegyiroda funkciói is. Az új kiszolgáló pont közvetlenül a hamarosan megnyíló Kormányablakkal szemben lesz, ezzel is elősegítve a komplex ügyintézési lehetőséget.
 
A menetjegyiroda funkciói ideiglenesen a Déli és a Keleti pályaudvarra kerültek át, miközben a MÁV-START gondoskodott valamennyi érintett munkavállaló továbbfoglalkoztatásáról is. A szolgáltatások nyújtása csak minimális ideig (2017. szeptember 30. és október 2. között) szünetelt. A belvárosi menetjegyiroda bezárását követően a Központi Utascentrum megnyitásáig a MÁV-START értékesítési szolgáltatatásai a következő módokon és helyeken érhetőek el.
 
A budapesti szolgáltatásértékesítők személyesen, a Déli pályaudvar nemzetközi pénztárainál fogadják ügyfeleiket.  A vasúttársaság ide várja azokat, akik csoportos utazásokkal, különvonatokkal kapcsolatos ügyet kívánnak intézni. A zökkenőmentes ügyintézés érdekben javasoljuk, hogy előzetesen telefonon érdeklődjenek a szolgáltatásértékesítőknél. A Budapesti Menetjegyiroda START Klub kártyával kapcsolatos ügyei a Keleti pályaudvar személyes ügyfélszolgálatán intézhetők.
 
Nyugati pályaudvar új utascentrumának engedélyeztetése, kialakítása folyamatban van. Annak érdekében, hogy a belvárosi menetjegyiroda áthelyezett funkciót az utasok ismételten egy helyen elérhessék, a Nyugati pályaudvaron ideiglenes irodát hoznak létre várhatóan november elejétől.     
 
„Fentieket tetézi, hogy a vasúttársaság e lépésekről rendre utolsó pillanatban kiadott, zavaros közleményekben tájékoztatja az utazókat, nem hagyva szinte semmi időt sem a felkészülésre.” 

 
A MÁV-START minden esetben haladéktalanul tájékoztatja az utasokat az őket érintő lépésekről, ugyanakkor a tervezett intézkedésekről a megalapozott és elfogadott döntésig továbbra sem adunk ki információkat, hogy elkerüljük az indokolatlan találgatásokat.