És akkor szépen lassan belefulladunk a szmogba

Ingyen BKV? Védett zónák? Szigorítás? Akármi is a megoldás, sürgősen változtatni kéne.

Január 23-án, reggel hatályba lépett szabályozás értelmében kitiltották a budapesti utakról a 0-ás, 1-es, 2-es, 3-as és 4-es besorolású autókat. Ez a gyakorlatban - és hivatalosan, mivel ez az állományban lévő autókra vonatkozik, nem pedig a forgalomban lévőkre - azt jelenti, hogy hirtelen eltűnt a budapesti és agglomerációs utakról csaknem 500 ezer autó.



Igen ám, csakhogy az ellenőrzés kizárólag szúrópróba szintű lehet ilyen gépkocsi forgalom mellett, és bár a bírság igen magas, 150 ezer forint, ez önmagában még nem biztos, hogy tömegeket visszatartana a volán mögé pattanástól.

Arról nem beszélve, hogy több civil szervezet szerint maga a szabályozás is rossz.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) például azt javasolja, hogy a Fővárosi közgyűlés szigorítsa a szmogriadó rendeletben meghatározott gépjárművek körét és "a magas PM10, PM2.5 szennyezést okozó dízel gépjárműveket vegye fel a listára". Hozzanak létre állandó jelleggel környezetvédelmileg védett zónákat, melyekbe a szmogriadó rendeletben meghatározott gépjárművekkel nem lehet behajtani. Ilyen zóna lehet például a Nagykörút által határolt pesti, és a Margit körút - Alkotás út - Villányi út határolta budai terület, illetve kerületi városközpontok.

Emellett azt javasolják, hogy állítsanak fel úgynevezett zéró emissziós zónákat, melyekbe csak zéró emissziós gépjárművekkel lehet behajtani: így például a Városligetbe, a Népligetbe, a Margitszigetre, a Budai Várba, a Gellérthegyre, illetve a Kiskörúton belüli területre.

Emellett  gyorsítsák fel a kötöttpályás hálózat, vagyis a metrók, villamosok, trolibuszok építését. Utóbbiak esetében pedig a Főváros indítson trolibuszhálózat-fejlesztési programot, alakítson át autóbuszvonalakat trolibuszvonalakká.



Az Egyesület az V. kerületi Báthory utcát hozta fel példaként, ahol általában

"ilyenkor már áll a kocsisor és parkolóhely egy darab nincs (kivéve ahol biztonsági őrökkel foglalják a helyet az állami fejeseknek). Kiderül, hogy bizony igen sokan nélkülözni tudják az autót azok közül, akik a belvárosba járnak dolgozni - ilyen sokan járnak dolgozni elavult, környezetszennyező gépjárművel."

Emlékeztetnek: az egészséges környezethez való jog alkotmányos alapjog, minden embert megillet. A környezetszennyező gépjárművekkel való közlekedés nem alapjog.

A Levegő Munkacsoport szerint pedig "furcsa, hogy míg például Budapesten 9.500,-Ft egy teljes árú bérlet, addig, ha ezt a munkáltató kívánja adni dolgozójának, akkor már 10.500,-Ft-ba kerül, és további 49,56% adót is kell fizetni utána, azaz összesen 15.704,-Ft lesz az ára. A közigazgatási határon belüli bérleteket adómentessé kell tenni a javaslatuk szerint.


A Liberálisok ismét felmelegítették Horváth Csaba fergeteges ötletét, csak most a szmogriadó apropóján. Ők azt követelik, hogy a tiltás ideje alatt forgalmi engedély birtokában tegyék ingyenessé a tömegközlekedést, ez azonban a hónapról-hónapra bérletet vásárlóval szemben lenne roppant igazságtalan, különösen annak fényében, hogy akinek van pénze havonta a budapesti dugóban araszolni, nagy valószínűséggel a havi 9 500 forintos bérlet kifizetése sem okozna hónap végi gondokat. Persze - ha cinikusak akarunk lenni - akkor legalább megismerkednének a sokak által utoljára egyetemista korukban látott BKV-val, de ettől még a lényeg: ne azért támogassanak valakit, mert van autója, hanem mert használja a tömegközlekedést. A különbség óriási. Így például a bérletvásárlást terhelő - tökéletesen indokolatlan adó - megsemmisítésével és kedvezmények adásával kell érdekeltté tenni a budapesti munkáltatókat a bérletvásárlásban.

És bár a BKV számos sebből vérzik - cikkezünk is róla eleget - Budapest közösségi közlekedése igenis az egyik legjobb Európában, ha a hálózatsűrűséget- és követési sűrűséget, valamint az átszállási kapcsolatokat nézzük, ami persze a kényelmes céges autó - üzemanyagkártya - belvárosi irodaház - mélygarázs koordináta-rendszerében élők számára sajnos még mindig nem feltétlenól vonzó alternatíva.

Mint ismert, 2010-ben jelentősen enyhítettek a szmogriadó riasztási szintjén: míg korábban egyik nap a páros, másik nap a páratlan autókat tiltották ki az utakról, addig most csak a legalacsonyabb környezetvédelmi besorolás alá eső járműk közlekedését tiltják.

Így legalább nem kényszerül rá a politikus sem, hogy minden második nap a nép egyszerű gyermekeivel legyen kénytelen utazni.