Nulla százalékos bérfejlesztést ajánlott a BKV

Soha nem találja ki, mit mondott a busás ajánlatra a szakszervezet.

Zajlanak a bértárgyalások a BKV-nál is. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet Facebookon közzétett beszámolójából az derül ki, hogy a BKV menedzsmentje jelenleg nulla százalékos bérfejlesztésre tett "ajánlatot".
 
Igaz, jelenleg nem ez a végső ajánlat.
 
 
Mint írják, a BKV gyorsan, és több évre szeretne megállapodni, mivel tisztában vannak az elvándorlással és a hiányszakmák kialakulásával, de "ehhez komoly garanciális elemekre, illetve a tulajdonos beleegyezése is szükséges".
 
Ehhez a forrásokat már keresik cégen belül, valamint külső források bevonási lehetőségét is vizsgálják, ez utóbbi nagyobb fővárosi támogatást jelenthet a gyakorlatban.
 
A szakszervezet szerint érthetetlen, hogy a munkáltatói járulékok csökkenése mellett az üzleti tervben jelenleg miért is 0%-os bérfejlesztési elképzelés szerepel. 
"Komolyabban kellene venni azt a tényt, hogy a munkaerőhiány itt is felütötte a fejét, és ha sokáig elhúzódnak a tárgyalások, ezek a problémák csak tovább fokozódnak."
Bár a BKV vezetése olyan bérmegállapodást kíván kötni, mely differenciált béremelést valósít meg, de mint írják, ennek kezelése csak akkor oldható meg feszültségmentesen, ha megfelelő bértömeg áll rendelkezésre. Nem meglepő módon a nulla százalékos ajánlat ettől fényévre van szerintük.
 
Ráadásul a tavalyi bérmegállapodásban rögzített 8000 Ft-os mozgóbér beépítésére sem tett javaslatot a közlekedési vállalat, mondván a szakszervezeti oldalon nincs egyetértés. 
 
 
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint ugyanakkor "alamizsna" ez a mozgóbér, mivel a járulékok levonása után ez az "összege észrevehetetlenné teszi az órabérbe építést". 
 
Az EKSZ pontosan ezért nem írta alá a 2016-os bérmegállapodást, illetve nem tartották elfogadhatónak, hogy a 2015-ös bérmegállapodást megsértve a bértarifa bevezetését és a bérek rendezését ebből az összegből oldják meg.
 
A szakszervezet szerint kérdés, hogy a BKV miért is a szakszervezetek megegyezésének hiányára fogja a törzsesítés kérdését, mikor egyértelmű döntés van erről. Hogy ez ne legyen elég, a szakszervezet szerint a 8000 forint bértörzsbe építése mintegy 300 millió forintos többletköltséggel jár, ami pedig az idei bérfejlesztési lehetőségeket 1 százalékkal rontja.
 
Tehát a 0% máris mínusz 1 %-ra csökkent.
 
A bértárgyalások az Állandó bizottság keretei között folytatódnak.

Bérfejlesztést és bérfelzárkóztatást is terveznek

Természetesen kerestük a BKV sajtóosztályát is. Válaszukból kiderült, hogy a 2017-es üzleti terv olyan tulajdonosi premissza alapján készült, amely – mint az utóbbi években – nem számol béremeléssel, azonban tartalmaz olyan menedzsment javaslatot is, amely előirányoz mind bérfejlesztést, mind bérfelzárkóztatást.
 
Mint írják:
"A tárgyalások folytatódnak, a BKV Zrt. vezetése mindent megtesz annak érdekében, hogy minden érdekelt számára elfogadható, ugyanakkor a hosszú távú működést biztosító megállapodás szülessen."