Háborút indít a kormány a közterületi reklámozás ellen

Az MNO írja, hogy a Fidesz-KDNP a településkép-védelmi rendelettel igyekszik belenyúlni a közterületi reklámpiacba. A kormány eltüntetné a Mahir Cityposter Kft. tulajdonában álló hirdetőoszlopokat, politikai és gazdasági hirdetések pedig egyáltalán nem lehetnének.

„Reklám közzétételére, illetve reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként közterületen közművelődési célú hirdetőoszlop kivételével hirdetőoszlop nem alkalmazható.”

- áll a rendelet-tervezetben.

A Mahir-oszlopok, melyekből csak Budapesten található 650 darab, eszerint nem is tekinthető hirdetőfelületnek. A javaslat csak a közművelődési kihelyezéseket tartja számon hirdetőoszlopként, tehát az utasvárót, az információs, vagy más célú berendezést.

Mit lehet tenni?

A Mahir tehetetlennek tűnik, ugyanis közművelődési célú hirdetőoszlop létesítéséről és fenntartásáról az önkormányzatok gondoskodnak, azokon csak az adott település közművelődési intézménye hirdethet.

Úgy tűnik, hogy az előírásokat egy olyan társaságra szabnák, melyben bízik a kormány. Ez a francia tulajdonú JCDecaux Hungary Zrt. A cég az utóbbi egy évben több új reklámhelyet hozott létre a Fővárosi Közgyűlés hozzájárulásával.

A kormányrendelet szerint „az utcabútorok kivételével a reklámhordozót tartó berendezés reklámhordozók elhelyezésére igénybe vehető felülete a tizenegy négyzetmétert nem haladhatja meg”.

Tehát a nagyobb méretű felületeket el kívánják távolítani, ezt pedig megteheti a reklámhordozó vagy az adott ingatlan tulajdonosa is. Ez azt jelenti, ha a Mahir nem bontja el a plakátjait, akkor ezt jogerősen megteheti a főváros is helyette.

Ez már csak azért is érdekes, mert a 2016-os januári önkényes fővárosi oszlopbontással kapcsolatban a Debreceni Ítélőtábla a Mahirnek adott igazat, tehát érvénytelennek nyilvánította a Fővárosi Közgyűlés azon döntését, hogy eltüntetné a cég oszlopait, a 2031-ig érvényes szerződést pedig felbontja.