"Kétszer is le akarták állíttatni a 4-es metró beruházását, amelynek nemcsak a teljes szerződéses rendszerével volt baj, de a projektet irányító szervezete is alkalmatlan volt a feladatára"
- jelentette ki hétfőn a DBR Metró Projekt Igazgatóság egykori, 2007 júliusával kinevezett vezetője.
Balogh Árpád a budapesti metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport ülésén számolt be arról, hogy szerinte min feneklett meg a végül több mint 400 milliárd forintosra duzzasztott beruházás. A Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) jelentésével kapcsolatban ugyanakkor ő is hangsúlyozta: semmilyen korrupciós esetről nem tud, és személyi felelősöket sem akar megnevezni.
Saját bevallása szerint ő nem tudott visszaosztásokról, de részletesen feltárta a nagyon is kifogásolható döntéshozatali folyamatot, ami rendkívül kellemetlen lehet az ártatlanságát úton-útfélen hangoztató Demszky Gábor számára:
a beruházás fő döntéseit ugyanis nem a szakmai irányító szervezet, hanem a minden hétfőn ülésező főpolgármesteri kabinet hozta meg.
Az önkormányzat hivatalos szervezetébe nem illeszkedő testületet Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és helyettese, az MSZP-s Hagyó Miklós vezette. Így feltételezhetően ők döntöttek arról is, hogy annak ellenére sem állítják le a kivitelezést, hogy 2008 elejére nyilvánvalóvá vált: hatalmas a káosz a kötbérek körül, nem készültek el időben a metróállomások, amelyek így nem voltak képesek fogadni a meghatározott ütemben haladó fúrópajzsokat, végül ezért kellett többször is leállítani az eszközöket.
Balogh nem tudott választ adni arra, miért ugrottak a beruházás költsége az eredeti háromszorosára:
"Az volt az elvárás, hogy mindenáron szerezzük meg a metróberuházáshoz az EU-támogatást, továbbá a városvezetés politikai célja egyértelmű volt: 2010 októberére át akarták adni a 4-es metrót."
Brüsszel végül 181 milliárd forinttal támogatta is a projektet, ám a Balogh szerint a "DBR Metró Projekt Igazgatóság alkalmatlan volt feladatának ellátására".
Arra a felvetésre, hogy miért nem írtak ki közbeszerzési pályázatokat, Balog Árpád kiemelte:
"Azt az utasítást kaptam, hogy ne legyen közbeszerzés, mert arra nincs idő. Végül a városvezetés által metróbiztosnak kinevezett Becker Lászlótól kaptam ugyancsak utasításokat arra, hogy pontosan kivel kössek szerződést."
A beruházást vizsgáló testület birtokában lévő dokumentumok alapján a metróbiztosnak közvetlenül csak két ember adhatott utasítást:
Demszky Gábor és Hagyó Miklós.
Balogh Árpád hozzátette: szerinte a költségek a 400 milliárdos határt is átlépték volna, ha ő és csapata nem farag le például az állomásokra szánt pénzekből.
A volt projektvezető "jegyzőkönyvön kívül" sok sikert kíván a munkacsoport tagjainak a vizsgálathoz.
Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság első vezetője nem jelent meg a vizsgálóbizottság előtt.
Ahol Demszky Gábor lelkiismerete tiszta lehet, ott nem volt elszámoltatás
Demszky Gábor mostani politikai parádéja tökéletesen példázza, miért volt nemzetárulással felérő bűn a Fidesz részéről, hogy 2010-től kezdve elszabotálta az elszámoltatást. Így a volt főpolgármester és jogi képviselője hétfő esti fórumán nyugodtan hivatkozhatott arra, hogy őt már semmiféle politikai, erkölcsi és jogi felelősség nem terheli a 4-es metró ügyében, az OLAF-jelentés körül zajló cirkusz pedig "Putyin, Trump és Orbán igazságon túli világának" boszorkányüldözése.