Egyébként Süli János jelölése ügyes politikai húzás volt. A polgármester 2014-ben ugyan függetlenként "úgy elverte a Fideszt, mint a jégverés", azonban a testülete mégis fideszes többségű lett. Lapunk úgy tudja, hogy már egy ideje menekült volna a polgármesteri hivatalból, ugyanis a nagyobbik kormánypárt elkezdte bedarálni.
Így született megoldás: Paks 2 minisztere lett. Ennek eredményeként a Tolna megyei városban időközi választást kell kiírni, amelyen Süli már a fideszes Szabó Péter jelenlegi alpolgármestert támogatja.
Ugyanakkor az is tény, hogy Süli személye szakmai és emberi szempontból kikezdhetetlen. Az atomerőmű volt az első munkahelye, az ott töltött 31 év alatt bejárta a szamárlétrát, üzembehelyező-mérnökből vezérigazgató-helyettes lett (utóbbi pozíciót a Bajnai-kormány alatt érte el, így baloldalról sem támadható a szakember).
A bizottsági meghallgatása ugyanakkor nem mentesülhetett a politikai kérdésektől sem, ennek pedig az az elsődleges oka, hogy még a szakbizottság képviselői sem rendelkeznek kellő információval a beruházással kapcsolatban, és így felelős döntést hozni egy ekkora mérvű projektről igencsak visszás.
Süli fontosnak tartotta kiemelni, hogy
"mindenféleképpen olyan mintarendszert szeretnének kiépíteni, amelyben a nagy erőművek és megújulók működhetnek egymás mellett".
A rendszerszabályozás egyik eszköze pedig a közösségi közlekedés átalakítása lenne, a nagyméretű elektromos szállítójárművek, kukásautók, illetve buszok fogják elnyelni, tárolni a rendszerben keletkezett többletforrásokat, illetőleg egyenlőtlenségeket.
A beruházás kapcsán fejleszteni kell a térség logisztikáját is, jelenleg a Paks környéki úthálózat nem alkalmas arra, hogy az építkezéssel járó többlet terhet elbírja, emellett vizsgálni kell továbbá azt is, hogy a vasútvonalat melyik irányból használják majd.
A miniszterjelölt expozéjában hangsúlyozta, hogy a cél továbbra is az, hogy sikerüljön kihasználni a 40 százalékos beszállítói hányadot, azaz magyar cégek ilyen arányban vehessenek részt a több ezer milliárdos üzletből.
Az elképzelések szerint 8000-8500 főt is elérheti az építkezésben résztvevők száma, ebből a szakértői, irányítói létszám 1000-1200 tagú lehet. Ezeknek az embereknek a családtagjait szintén el kell majd látni, de olyan szempontokra is gondolni kell, mint a gyermekek iskolai taníttatása.
A tárgyi feltételek mellett szakmai, képesítési szempontokra is figyelni kell.
A felkészülési programra az oroszok nem fordítanak többletköltséget, így az a magyar állam feladata lesz: "a szakmai képzésre még pár milliárdot rá kell majd fordítani". A szak- és felsőfokú képzés központjai Paks, Dunaújváros és Szekszárd lehetnek.
Ugyanakkor, hogy a magyar cégek addigra valóban felkészülnek-e erre a speciális feladatra, az most még kérdéses (minthogy az is, hogy feláll-e a szükséges szakmai gárda ahhoz, hogy Paks 1 és Paks 2 is egymás mellett is zavartalanul működjön 2025-től).
Dunaújváros szerepe az acélgyártás szempontjából is kiemelt lehet, Süli szerint meg fogják vizsgálni, hogyan tudják majd kihasználni azt a kapacitást.
Égető kérdés még a Paks 2-öt körbelengő titkosítás is. Erre mutatott rá Volner János: a Jobbik kész lenne támogatni a miniszter kinevezését, hiszen "szakmai támogatottsága példátlan", de a kormány által számos megválaszolatlan kérdés miatt csak tartózkodni fog a szavazáson.
Az ellenzéki képviselő emlékeztetett: még a Gazdasági bizottság tagjai számára sincs lehetőség arra, hogy bepillanthassanak megtérülési számításokba,
"felelősségteljesen így egyetlen képviselő sem dönthet".
Volner hozzátette, a Jobbik szerint szükség van a bővítésre, de lehetőséget kell biztostani arra, hogy megismerhető legyen az összes olyan titkosított anyag, amely nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot. A politikus arra is emlékeztetett, hogy a paksi bővítés az Egyesült Államok és Oroszország közti geopolitikai játszmájának is részévé vált.
"Titkosítással hosszútávon nem lehet élni"
- jelentette ki Süli János, ígéretet téve arra, hogy miután áttekinti a minősítési rendszert, megnézi mit lehet a titkosítás alól felszabadítani.
A miniszterjelölt konkrétumokról ugyan nem tudott beszámolni, de azt megerősítette, hogy vigyáznak majd a korfára, és minden alkalmazottnak "a zsebében kell majd lennie papírnak arról, hogy mi lesz majd vele" Paks 2 üzembe helyezése után. Elismerte azt is Volner kérdésére válaszolva, hogy a beszállítói cégek felkészülési korszaka még nem indult meg.
Azokra az ellenzéki kérdésekre, melyek a bővítés átláthatóságára vonatkoztak, Süli János kijelentette miniszterként azon fog dolgozni, hogy a lakosság tájékoztatása hatékonyabb legyen. Leszögezte: azért felel, hogy a beruházás határidőre megvalósuljon, és arra fordítsák ezt az összeget, amire kell (tudniillik új atomerőművi blokkok építésére).
Kövessen minket a Paksi Atomerőmű legjobban őrzött termeibe!
A Paksi Atomerőmű 2017-ben egy jól védett, kiváló szakember gárdával működtetett nukleáris létesítmény, de azért a jövője felvet bizonyos kérdéseket. Az Alfahír bejárta az erőművet, és olyan helyekre is bejuthattunk, ahova a szakemberek csak sok-sok év tanulás után léphetnek be.
A Gazdasági bizottság döntését (9 igen, 3 tartózkodás) követően Süli János várhatóan május 2-án leteszi az esküt a parlamentben, és bár az egészségügynek, oktatásnak, vagy épp a környezetvédelemnek nincs önálló minisztériuma, Paks 2-nek így már lesz.