És akkor szépen kitúrják a magyar (és közép-európai) fuvarozókat a nyugati piacról

Két, állítsuk meg Brüsszel plakát kirakása közben esetleg tehetnének is valamit az érdekükben.

Súlyos anyagi és adminisztrációs teher a magyar fuvarozóknak is, hogy több uniós országban az ottani minimálbért kell fizetniük a dolgozóiknak, ezért egyes fuvarozók visszavonulhatnak az európai uniós piacokról - hangsúlyozta a Világgazdaság csütörtöki számában adott interjúban Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára.

A főtitkár szerint elfogadhatatlan, hogy a közúti áru- és személyszállításra kiterjedjen a kiküldetési irányelv hatálya. Mint mondta, az Európai Bizottság - az MKFE és további tíz uniós tagország fuvarozóinak folyamatos tiltakozása ellenére - sem próbál gátat szabni az unió alapelveivel ellentétes adminisztratív és bérfizetései szabályok bevezetésének.
    
A főtitkár szerint ezeknek a szabályoknak a betartása olyan nagy mennyiségű adminisztrációs feladatot ró a kisvállalkozásokra, amelyek ellehetetlenítik a működésüket. Mint mondta, máris több vállalkozás jelezte, hogy a bizonytalan jogi helyzet és a kilátásba helyezett irreálisan magas bírság miatt visszavonul egyes uniós piacokról.
    
"Becslésünk szerint a fuvardíjakat legalább 15, de bizonyos esetben akár 30 százalékkal kellene emelni, hogy a pluszköltségek mellett is rentábilisan működjön egy gazdaság" - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ezzel szemben a piac jelenleg is nyomott árakat diktál, a megrendelők egyelőre elutasítják az áremelést. További veszély, hogy az Európai Unión kívülről érkező, valóban dömpingáron dolgozó fuvarosok miatt ezek az árak tovább csökkenhetnek - hívta fel a figyelmet Somogyi Gábor.

Mint ismert, a kelet-közép-európai országok fuvarozóinak kiszorítására irányul az, hogy több nyugat-európai országban - köztük Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Ausztriában és Norvégiában - az ottani minimálbér megfizetését kötelezővé teszik, illetve többlet adminisztrációs kötelezettségeket vezetnek be a külföldi fuvarozók számára, mindez viszont sérti az Európai Unió szabad szolgáltatás áramlására vonatkozó alapelvét.
 
Egy március végi sajtótájékoztatón Deli Andor, a Fidesz-KDNP európai parlamenti (EP) képviselője, az EP közlekedési és idegenforgalmi bizottságának tagja azt mondta: "az Európai Parlament foglalkozott a témával, és látni lehet, a régi és az új tagállamok álláspontja eltér az ügyben". Utalt arra, hogy az Európai Bizottság "lassan halad" a Németország és Franciaország ellen a témában indított kötelezettségszegési eljárásban.

Esetleg plakátolás helyett inkább erre kéne koncentrálni.