Kedden mindenki, akinek van internete, vagy esetleg a Kennedy Űrközpontban tartózkodott, élőben nézhette, ahogy a SpaceX megpróbálja útnak indítani az űr felé a világ legerősebb rakétáját. Elon Musk sem volt biztos a dolgában, azt mondta, ötven százalék esély van arra, hogy már az indítóálláson felrobban az egész. A három Falcon-9 rakétából összeállított Falcon Heavy jól vizsgázott.
Ezzel a jövőben 64 tonna hasznos terhet állíthatunk alacsony Föld körüli pályára, de az igazi cél nem ez. A SpaceX első körben űrturistákat akar vinni vele a Holdra, aztán később az emberes Mars-utazásra is a Falcon Heavy-t használhatjuk. A tömegszimuláció érdekében most Elon Musk meggypiros Tesla Roadsterét tették a rakodótérbe, a volánnál egy szkafandert viselő bábuval, akinek Starman a neve, a kijelzőn a
"Don't panic!"
felirattal, és közben David Bowie - Space Oddity című száma szólt.
Musk már 2011-ben kitalálta a Falcon Heavy-t, az emberiség szerencséjére ő olyan arc, hogy amit kitalál, azt tényleg meg is csinálja. Középen egy megerősített Falcon-9 volt, két oldalról egy-egy ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak hozzá, amik elsőként leváló gyorsítófokozatot adtak. Érdekesség, hogy ezek újrahasznosított termékek voltak. az egyik 2016 májusában járt az űrben a Thaicom-8 műholddal, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, ami végül a Nemzetözi Űrállomásra ment.
A start
Az indulást kicsit több mint két órával elhalasztották a nagy magasságban fújó erős szél miatt, de még így is a startablakon belül maradtak. Magyar idő szerint este kilenc körül már üzemanyaggal tankolták, a széllökések enyhültek, így helyi idő szerint a 15:45-re kitűzött startidőpont realizálódott.
A Tesla alatt adapterhez erősített plaketten hatezer SpaceX alkalmazott neve szerepel, gravírozva. Az autóval együtt Arch lézeroptikai kvarclemezen az űrbe juttatták Isaac Asimov: Alapítvány könyvsorozatát is.
Ne csak olvassa, nézze:
Magyar idő szerint 21:45-kor beröffent a 18 Boeing 747-es repülőgép tolóerejének megfelelő teljesítményt leadó Falcon Heavy, hogy az égbe vigye ezt az óriást, lehetőleg úgy, hogy az nem robban fel. Nem robbant fel, örömünnep indult a Teslánál.
A gyorsítórakéták gond nélkül leváltak, ahogy az orrkúp borítása is. Nyolc perccel a start után a SpaceX LZ1 és LZ2 leszállóhelyein földet ért két gyorsítórakéta, szintén hiba nélkül, tökéletes párhuzamossággal, elképesztő jelenetek voltak.
Az egyetlen szépséghiba a sztoriban, hogy a harmadik rakétát valószínűleg elveszítették. Megszakadt a kapcsolat vele és a drónhajóval is, amire le kellett volna szállnia. Elon Musk elmondása szerint nem maradt benne elég üzemanyag a landoláshoz, ezért nagyjából 450 km/órával az óceánba csapódott, kárt téve a drónhajóban. Ez viszont eltörpül a Falcon Heavy sikere mellett.
A visszatérés:
Hova megy?
Keresztezi a Van Allen-övet, aztán hat órával a start után beindítanak megint egy hajtóművet, hogy Nap körüli pályára állítsák. Elvileg ma, tehát szerdán kiderül, hogy ez sikerült-e.
Ez a pálya azt jelenti, hogy a legtávolabbi szakaszon elérheti a Mars Nap körüli pályáját, a SpaceX mérnökei ezzel akarják bizonyítani, hogy a Falcon Heavy-vel mehetünk a Marsra is.
A Tesla az űrben:
Itt arról írtunk, hogy az olcsó űrutazás felé is nagy lépést tettünk a közelmúltban:
Bolygóközi faj: sikeres volt a fapados rakéta, egyre olcsóbb és közelebb az űr!
Sikeres volt a Rocket Lab amerikai-új-zélandi cég startkísérlete, magyar idő szerint január 20-án, 2:43-kor hasznos terhével az orrkúpjában a levegőbe emelkedett az Electron rakéta - írta az Űrvilág szakportál. "Ha majd felszáll a repülőgépem..."
(borítókép: a Falcon Heavy startja - SpaceX)