Kitört az európai csokiháború

Felismernéd a kedvenc csokidat csomagolás nélkül?

A Nestlé nagyon régóta harcol azért, hogy védelem alá helyezze a KitKat formáját, de patthelyzet alakult ki a vitában – írja a BBC. A téglalap alakra rendezett négy csokirúd már 1935-ben megszületett, de azóta sem sikerült levédetni.

1937-ben megjelent egy rendkívül hasonló termék Norvégiában, Kvikk Lunsj néven, ami Skandináviában óriási népszerűséget ért el, amúgy a Leo-szelet is nagyjából ugyanolyan, szóval többfrontos a csokiháború.

A Nestlé-nek 2002-ben lett elege az egészből, úgy döntöttek, hogy nem csak a KitKat logóra, hanem a csoki formájára is védjegyet kérnek, a vita 16 éve tart. Az Európai Szabadalmi Hivatal négy év után belement, hogy garantálják a védelmet, de a másik gyártó, a Mondelez fellebbezett.

2016-ban az Európai Bíróság salamoni döntést hozva azt mondta, kérdezzük meg az embereket. A Nestlé feladata innentől az volt, hogy járja körbe Európát a kérdéssel: felismerik-e a fogyasztók a KitKat-et a formájáról, ha igen, akkor megkapják a védelmet.

A belgák, az írek, a görögök és a portugálok viszont jól kitoltak a Nestlé-vel, mert csomagolás nélkül fogalmuk sem volt arról, hogy milyen csokiról van szó, bukták is a kérelmet.

Újabb fellebbezés következett, ezúttal a Nestlé és a szabadalmi hivatal közösen adta be, érveik szerint a világon nincs olyan termék, ami ennek a kritériumnak meg tudna felelni, amiben lássuk be, van valami.

A Mondelez ezután meghúzta a váratlant, vérig sértve a KitKat-et azt mondták, hogy

az nem is csoki, hanem keksz.

Angliában végül tényleg bukta a pert a Nestlé, mert a csokiügyben 16 ezer oldalas(!) ítéletben magyarázta el a bíróság, hogy

a KitKat nem rendelkezik magában rejlő megkülönböztető képességgel.

Az Európai Bíróság ma hozott ítéletet, de inkább visszadobták a sztorit a szabadalmi hivatalhoz további vizsgálatra.

Többen is próbálkoznak

Több csokigyártó is igyekszik védelmet szerezni saját termékére. A Cadbury a lila csomagolásra, a Lindt a csokinyuszi piros masnijára akart védjegyet, sikertelenül. A Toblerone viszont pozitív elbírálásban részesült, amikor a KitKat-hez hasonlóan, a különleges formát védették le.