2015. 02. 9. 16:30

Ex-CIA igazgató a szerb médiabirodalom élén

Szerbiában egy KKR Investment nevű amerikai cég titokban felvásárolta a szerb médiapiaci szereplők nagy részét.

A vállalat élén 2013 októbere óta egy volt CIA igazgató, David Petraeus tábornok áll. Az ő vezetése alatt a cég hirtelen agresszív terjeszkedésbe kezdett az oroszbarát politikát folytató Szerbiában. Ennek a folyamatnak az első lépése a legnagyobb szerb kábeltévé szolgáltató az SBB felvásárolása volt, majd pedig a Grand Production nevű irodát szerezték meg, amely ugrással rögtön eljutottak a Prva TV-hez is, majd ezek után megalapították a CNN fiókszervezeteként működő TV N1-et.

Az amerikaiak itt nem álltak meg, azóta több napilapot, internetes portált is felvásároltak, köztük a legolvasottabb lapot, az interneten angolul is fellelhető „Blic”-et. Információk szerint a felvásárlási-láz nem állt meg, s a következő hónapokban újabb napi- és hetilapokat szerezhet meg a CIA-s óriásvállalat.

A szerb Kulturális és Információs Minisztérium nem kívánta kommentelni a híreket, mindössze annyit szóltak, hogy február 13-tól minden sajtóterméknek kötelezően regisztrálnia kell magát.

Szerbia legnagyobb szolgáltatójává lépett elő így az a cég, amelynek igazgatója korábban a CIA vezetője volt. Ennél sokkal többet mond, ha leírjuk, hogy ő volt a parancsnoka az ISAF-nak, azaz az afganisztáni amerikai és NATO haderők közvetlen parancsnoka volt, később „lefokozták”, s csak az Afganisztánt megszálló amerikai haderők parancsnoka lett (emlékezetes, a váltásra azért volt szükség, mert a korábbi tábornok, McChrystal kritikát fogalmazott meg az amerikai afgán szerepvállalás miatt Obama elnökkel szemben).  Katonai pályafutása 2011-ben ért véget, amikor is kinevezték a CIA élére. 2012 novemberében mondott le a posztjáról, amikor az FBI kiderítette, hogy az igazgató házasságtörő kapcsolat folytat egy Paula Broadwell nevű újságíróval.

A CIA, így az amerikai érdekek szépen csendben hatalmas fegyvert szereztek a szerb közvélemény formálására, hiszen a média, a hírcsatornák, a napilapok és az internetes portálok egy nagyobbik szelete ezáltal már közvetlenül az Egyesült Államok érdekei szerint fog működni, amelynek segítségével megkezdődhet az Szerbia „átprogramozása”, egy Amerika-barát, oroszellenes társadalmi réteg létrehozására.