Egyéves Demszky álma

Szülinapi meglepetés: a hétvégén nem jár a főváros legértelmetlenebb közlekedési eszköze.

A főváros alá fúrt 452 milliárdos látszó betonba öntött hűtlen kezelés tavaly március vége óta boldogítja azon keveseket, akik még használják is nagy ritkán. No, nem ezen a hétvégén, mivel az egyéves szülinapot pótlóbuszokkal ünnepeljük, mivel hatósági tesztek zajlanak a mélyben.

Mint ismert, nem elég, hogy az állomásokat úgy tervezték meg, hogy minél drágábbak legyenek, önműködő rendszert építettek ki, ami azért jó,

mert egyrészt többszörösébe kerül a normálisnál,

másrészt

nem kell hozzá igénybe venni munkaerőt, s így legalább csökken a híres magyar munkaerőhiány. Oh, wait..

Na sebaj, annak legalább örülhetünk, hogy Demszky Gábort soha semmilyen formában nem számoltatták el a metrója miatt, újabb szép példájaként az elszámoltatásnak.

ghj

Régi csibészek...

Tehát, ezen a hétvégén nem jár a metró, hogy "a második szakaszához érkezett az úgynevezett járműkísérői beavatkozás nélküli tesztidőszakot" lezavarják.

A március 28-29-i hétvégén a teljes vonalon járműkísérő nélkül fognak futni a szerelvények. A speciális próbákra a végleges használatbavételi engedély megszerzéséhez van szükség. A vonalnak bizonyítania kell, hogy éles helyzetben is biztonságosan és kiszámíthatóan működik a rendszer emberi beavatkozás nélkül.

Hetvenes években kezdik el tervezni, majd lényegében ezeket a terveket felhasználva építik meg. Ebből következően már a nyomvonala is elavult, sűrű állomáskiosztása miatt pedig versenyképtelen a felszíni közlekedéssel szemben. Sebaj, 1991-ben kiírják az első tendert, '96-ra elkészül a nagy vitákat kiváltó megvalósíthatósági tanulmány, 1998-ban az akkor még eszénél lévő Orbán-kabinet gyorsan lefújja az egészet, hogy aztán 2002-ben Medgyessyék folytassák ezt az őrültséget. 2006-ban megkezdődik a munka, hogy aztán nyolv évvel később átadják.

A végleges használatbavételi engedély kiadása után elbontják az ideiglenes vezetőfülkéket, és az automata üzemmódban történő vonatmozgásokat felügyelő járműkísérők helyett a központi és az állomási diszpécserek biztonsági felügyelete mellett járnak majd a szerelvények. Hozzátették: a csaknem egy év során semmilyen biztonságkritikus probléma nem történt.

A megfogalmazásra azonban érdemes figyelni: úgy tudjuk, hogy gyakorlatilag minden héten történtek apró hibák és problémák.

Ha az eljárások során nem tapasztalnak rendellenességet a szakemberek, akkor várhatóan április közepén indul a kéthetes, utasforgalomban zajló próbaüzem.
   
A metró helyett a BKK pótlóbuszokat állít forgalomba, amelyek Újbuda-központot, a Fővám teret és a Kálvin teret nem érintik majd, ezek a megállóhelyek a 47-es és a 49-es villamossal közelíthetőek meg, amelyek kétszer gyakrabban járnak, 3-4 percenként követik egymást.

És itt van a lényeg: bár a BKK a felszíni közlekedés folyamatos átszervezésével mindent megtesz, hogy minél több embert rákényszerítsen tereljen a négyes metróra, látható, hogy a felszíni közlekedés tökéletesen pótolja azt, csak annak felújítása és fejlesztése ugye nem került volna 452 milliárd forintunkba, és még évente körülbelül 3,5 milliárdba...