Jelentős béremelés a BKV-nál

Nem is értjük ezt a nagy elégedetlenkedést, a BKV-nál ugyanis jelentősen megemelték a béreket. A vezetőkét.

[fb_pages_codes:budapest]
A BKV vezetők egy része az elmúlt két évben mintegy 16 százalékos béremelésben részesültek, miközben ugyanebben az időszakban a járművezetők bérét 1,66 százalékkal, a karbantartókét 4,17 százalékkal emelték - olvasható az Egységes Közlekedési Szakszervezet elemzésében. Az EKSZ kimutatása szerint ugyanezen időszak alatt 16 százalékkal nőtt a gazdasági vezetők fizetése.

Tavaly az előző évihez képest havonta átlagosan majdnem százezer forinttal többet vihettek haza a vezetők, miközben a karbantartók fizetése tízezer, a járművezetőké pedig ötezer forinttal nőtt. A buszsofőrök bére meg egyenesen kevesebb lett 2015-ben, mert az elmúlt esztendőben összesen 27 ezer forint mínusszal „büntették" őket. Eközben a hetek óta tartó béremelési vita mindössze pár ezer forintról szól.

A Szakszervezet szerint a FEOR1 fizetési kategóriába sorolt gazdasági vezetők bére 2014 óta éves szinten átlagosan 1,2 millió forinttal nőtt, a járművezetőké és a karbantartóké viszont gyakorlatilag alig változott.

Teljesítménycsökkenés túlórázással?

A szakszervezet szerint érthetetlen, hogy a cégvezetés a tervezett létszámleépítéseket hogyan képes teljesítménycsökkenéssel indokolni, miközben a buszvezetőket és a karbantartókat a BKV hivatalos statisztikája szerint is folyamatosan túlóráztatni kellett.

Az érdekképviselet felszólítja a cégvezetést, hogy álljon el a létszám-leépítési terveitől, főleg, hogy hamarosan kezdődik a 3-as metró felújítása, s ezen idő alatt pótlóbuszok fogják szállítani az utasokat – jelentette ki Nemes Gábor, EKSZ-elnök.

Nemes a statisztikai adatok ismeretében ugyanakkor még nagyobb arcátlanságnak tartja azt a havonta legfeljebb 7500 forintos béremelési ajánlatot, amelyet a cégvezetés tett a napokban, s amelynek a felét már eleve az elismerten alacsony fizetések felzárkóztatására kellene fordítani. Így szerinte „valójában három-négyezer forintnyi béremelési morzsát készül letolni a cégvezetés a szakszervezetek torkán".

Az EKSZ elnöke úgy látja, néhány érdekvédelmi vezető el is fogadja majd a megalázóan szerény mértékű béremelést. Nemes erre nem lát más magyarázatot, csak a megalkuvást, esetleg külön mutyit a cégvezetéssel és a tulajdonos fővárosi önkormányzattal.

Nulla százalékos "ajánlattal" kezdődött minden

Január elején derült ki, a BKV vezérkara kereken 0 százalékos béremelési javaslattal állt elő, mindezt úgy, hogy akkor már hetek óta próbálta megemészteni a közvélemény a BKV (és mellettük a MÁV) vezetők szerényke jövedelmezését:

a BKV száz, cégjegyzésre jogosult alkalmazottjából 27-nek a havi alapbére egymillió forint felett van, további 11 dolgozónak alig valamivel alatta. További 25 fő 700 ezernél többet keres havonta. A legnagyobb jövedelme Bolla Tibor vezérigazgatónak van (1,8 millió), három helyettese – Bátora László, Takács Péter és Szedlmajer László – alig valamivel kevesebbet, havi 1,45 milliót keres. Az igazgatói illetmény 1,1 millió forint, a főosztályvezetői fizetés jellemzően egymilliót meghaladó, míg a főmérnököké 900 ezer forint feletti. A fizetés mellé, 10–40 százalékos célprémium járt eddig, Ez egy decemberi közgyűlési döntés értelmében jutalomként osztható. Öt embernek évente teljes körű szűrővizsgálat jár, míg huszonegyen gépkocsit kapnak a munkavégzéshez, ami talán a legszebb

egy közlekedési társaságnál.