Jogfosztott munkavállalók

...avagy a "keményen dolgozó kisemberek" kormánya, és az ellehetetlenített sztrájk esete.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) ötnapos sztrájkot hirdetett meg, mivel a munkáltató bérfejlesztésre vonatkozó ajánlata elfogadhatatlan volt az érdekképviselet szerint. Igen ám, de a "keményen dolgozó kisemberek" pártja, a Fidesz éppenséggel úgy írta át a sztrájktörvényt, hogy a személyszállításban dolgozók gyakorlatilag nem élhetnek a sztrájkjogukkal, pontosabban szólva élhetnek, csak éppen minek.

A törvény szerint ugyanis csak úgy sztrájkolhatnak, hogy annak idejére, elégséges szolgáltatásként a menetrend szerint közlekedő autóbuszjáratok 90 (!) százalékos közlekedtetését biztosítják - mondta érdeklődésünkre a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke, Dobi István. Vagyis - utasszempontból - lényegében nem is érzékelhető a munkabeszüntetés.

"Gyakorlatilag elvették tőlünk a sztrájkjogot" - folytatta a szakszervezet elnöke, de ennek ellenére kitartanak, és jövő hétfőtől-péntekig munkabeszüntetésre készülnek. Vagy inkább részleges munkabeszüntetésre - tegyük hozzá.

Sztrájk és kitüntetés: a közlekedés érdekében végzett, magas színvonalú eredményes szakmai munkája elismeréseként, a régiós átalakításban végzett példaértékű tevékenységért rangos szakmai kitüntetést kapott hétfőn a sztrájkban érintett szolgáltató, a Dél-Dunántúli Közlekedési Központ vezérigazgatója Bebics János. A  „Közlekedésért érdemérmet" Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter adta át.

A szakszervezet a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. munkavállalói számára 5,2 százalékos béremelést követel, a munkáltató ajánlata ennél jóval alacsonyabb: mindössze 2,4 százalék.  Az 5,2 százalék azonban a tavalyi mozgóbér alapbéresítésével együtt ennyi, magyarán a tényleges béremelés ennél kisebb. Lenne. A szakszervezetnél eredetileg 6,5 százalékos béremeléssel számoltak, ehhez képest a munkáltató álláspontja nem közeledett a szakszervezetéhez. Úgy tudjuk, a középszintű szolgáltató (tehát a DDKK Zrt.) és a szakszervezet közötti megállapodást magasabb - minisztériumi - szinten gátolják.

"Az az érdekünk, hogy felhívjuk a közvélemény figyelmét erre a tarthatatlan helyzetre, hiszen Európa legrosszabb és legszigorúbb sztrájktörvénye van életben, ezért is fontos a tiltakozás" - mondta Dobi, aki szerint azért mégis van hatása a munkabeszüntetésnek, lévén az egymásra épülő járatok miatt egy-egy autóbusz kiesése komolyabb fennakadást tud okozni.

Bármikor hajlandóak vagyunk folytatni a tárgyalásokat, akár a sztrájk megkezdése előtt - ha erre a munkáltató részéről jelzik - mondta érdeklődésünkre a szakszervezet vezetője.

Várhatóan hétfő reggeltől a somogyi, tolnai, baranyai településeken kisebb fennakadásokra kell készülni a közösségi közlekedésben.