Korondi Miklós: A keserű igazság

Cikk Front kép - 280x185: 

korondiParlamenti és egyéb tényfeltáró munkám során többször használtam a magyar vasút - ezen belül a vasúti szakágak - megmentése érdekében olyan szóösszetételeket, hogy „stáció” vagy például a „vasút halad a Golgotára vezető úton”.

Nem véletlenül, hiszen évtizedek óta mindig voltak olyan privatizációs események, amelyek a magyar vasút és az ország lakosságának kárára történtek. Ezek közvetve vagy közvetlenül érintették hazánkat és most elérkezett a következő ”stáció”. Ugyanis 2013-tól megszűnik a RO-LA (gördülő országút) szállítás Kiskundorozsma és az osztrák Wels terminálok között. Emlékeztetőül, az utolsó vonatot 2012. december 8-án indították útnak.

22 évvel ezelőtt indult el az első ilyen kamionszállító szerelvény 27 speciális alacsony felépítésű vasúti kocsin. Célja, az ország közúti teherforgalmának csökkentése, környezetvédelem, baleseti kockázatok megelőzése, valamint a gyors és hatékony árutovábbítási rendszer megteremtése.

Nézzünk egy kicsit a számok mögé. Az elmúlt évek alatt mintegy 1 millió 300 ezer kamiont továbbítottak a szerelvények oda-vissza útirányban, ami évi 59090 darab konténert és csereszekrényt, illetve 30 ezer darab kamiont jelentett. A fuvardíj egy viszonylatra- euró árfolyamától függően - kb. 300 ezer Ft. Ha az elkövetkező években a kamion ismételten közúton közlekedik, akkor a fuvardíj kb. 220 ezer Ft lesz. A RO-LA szállítás államilag dotálva volt, de a támogatás összege az elmúlt évek során csökkent. Ennek köszönhető, hogy az Ökombi Gmbh, a tevékenységét megszünteti.

Az Ökombi a Rail Cargo Austria AG (RCA) által irányított vállalkozás-csoport tagja, mint a Rail Cargo Hungaria a magyar árufuvarozási üzletág, melyet 5 éve gyanús, máig tisztázatlan körülmények között értékesítettek. A fuvarpiac megszüntetésének legnagyobb vesztese a Hungarokombi, amely 20 éven keresztül kiemelkedő színvonalú szállítmányozási tevékenységet végzett.

Hogy melyek lesznek a RO-LA szállítás megszüntetésének következményei? A MÁV elesik 400 millió Ft pályahasználati díjtól. Az évi 30 ezer kamion elviselhetetlen zaj-, és környezetszennyezést fog okozni az M5-M0-M1 autópályák környékén, továbbá növekedni fog a veszélyhelyzetek és halálos balesetek száma.

De a továbbhaladást akadályozó időjárási tényezők miatt, torlódások várhatóak az autópályákon és az országhatáron. Az autópályák idő előtt tönkremennek, mely óriási összeggel fogja terhelni a mindenkori költségvetést. Továbbá mintegy 100 munkahely szűnik meg. Sajnos a lista nem teljes!

Természetesen az árufuvarozási terület új, osztrák tulajdonosát egyáltalán nem hatja meg, hogy nálunk a fenti állapotok bekövetkeznek. Egyre bizonyosabb, hogy nagy hiba volt kiadni a kezünkből a vasúti árufuvarozást. De még mindig nem tudjuk, hogy ki a felelős. Erre a kérdésre még nem kaptunk választ. Valószínű, hogy csak a választások után fogjuk megtudni, amikor az a Jobbik Magyarországért Mozgalom vezeti majd az országot, aki érintetlensége következtében meg tudja valósítani a sokak által várt, igazi elszámoltatást.

Korondi Miklós

A szerző a Jobbik országgyűlési képviselője

barikad.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse az alfahir.hu Facebook-oldalát is!

FRISS HÍREK