2015. 01. 20. 07:35
MTI

Oknyomozó újságíró? Terrorista!

Vezető sajtóorgánumok, köztük a BBC, az NBC, a The New York Times, a The Washington Post, a Reuters hírügynökség és a The Sun című tömeglap munkatársainak e-mailjeit lopta el a brit kormány kommunikációs figyelőszolgálata (GCHQ) - írta a The Guardian, amely maga is célpontja volt az elsősorban elektronikus hírszerzési feladatokat ellátó GCHQ akciójának.

Az újságírók leveleit - egy hozzávetőleg 70 ezer e-mailből álló adatlopás részeként - még 2008 novemberében, egy alig tízperces akció során fogta el a szolgálat - írta a The Guardian olyan dokumentumok elemzésére támaszkodva, amelyekhez Edward Snowdentől, az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) volt munkatársától jutott hozzá.
 
Az ellopott e-mailek között egyszerű sajtóközlemények, de a szerkesztők és az újságírók között a sztorikról váltott levelek is voltak. Az üzeneteket állítólag közzétették a GCHQ belső hálózatán. 
A lap egy birtokába került direktívát idézve arról is beszámolt, hogy a brit titkosszolgálatok a biztonságot fenyegető lehetséges veszélyforrásként tekintenek az újságírókra, különösen az oknyomozó újságírókra, akiket a terroristákhoz és a hackerekhez hasonlóan fenyegetésként tartanak számon.
A The Guardian leleplezése másfél hónappal az után jelent meg, hogy a titkosszolgálati műveletekkel kapcsolatos panaszok kivizsgálására szakosodott brit törvényszék (IPT) kimondta, hogy a GCHQ jelenleg az európai emberi jogi egyezmény normáinak megfelelően működik, korábbi tevékenységével kapcsolatban azonban vannak nyitott kérdések.
 
A lap információira reagálva a GCHQ csak annyit közölt, hogy nem kommentál a hírszerzéssel kapcsolatos ügyeket. Hangoztatta viszont, hogy szigorú jogi keretek között végzi a munkáját. A brit sajtó több mint száz vezető képviselője hétfőn, a cikk megjelenése napján nyílt levelet tett közzé, amelyben a titkosszolgálati megfigyeléssel szembeni fokozottabb védelmet követeltek.