Nem, a busójárás nem bunkó szexista hagyomány, és nem, a busók nem fogdosnak gyereklányokat

"Azért szar ez az egész világ, mert ti emberek szarok vagytok."

Pláne, ha az elmúlt napokban egyik ámulatból, a másik dührohamba estem attól, milyen irgalmatlanul nem látjuk a fától az erdőt. Csak a saját kis cserjénket ölelgetjük, hívják azt a nemek közti egyenlőségnek, a hagyományok védelmének, vagy akár csak a vágynak, hogy belerúghassunk bármibe, ami a rohadtszemétállat másik tábornak fontos. Isten ments, hogy egy méterrel is hátrább lépjünk, hogy, ha nem is az erdőt, de legalább a környező néhány fát, bokrot, mókust és turistát észrevegyük! A végén még rá kellene ébrednünk, hogy ez az ügy (sem) arról szól, hogy az ajróper haladó progresszívek/tetves gyökértelen magyargyalázók és a népünk hagyományait őrző hazafiak/maradi, tahó, nőgyűlölő parasztok (kívánt rész aláhúzandó) egymásnak feszülve védik meg az európai értékeket/a hazát (kívánt rész, mint előbb). 

Hanem arról, amiről a Beatrice örökérvényű, és általam már nem először idézett bölcsessége is szól:

"Azért szar ez az egész világ, mert ti emberek szarok vagytok."

Igen, mert szarok vagyunk. És elszarjuk a világot magunk körül. Még a legfontosabbat, őseink örökségét is, mint, amilyen a busójárás. Az ugyanis a közhiedelemmel ellentétben

nem egy rendezvény. Hanem egy hagyomány.

A mohácsiaké, azok közül is leginkább a sokácoké. Évszázadokon át ők faragták a maszkokat, ők öltötték fel tél végén a jelmezeket, és vonultak végig a saját városukon. Hangosan, pimaszul, pajzánul, olykor közönségesen és balhésan.

Mindenki tudta, hogy mi ez, hogy mit jelent, és mivel jár.

Tavaszváró termékenységünnep, amelyhez hozzátartoznak a bizarr álarcok, a pálinka, az utcai szemtelenkedés és a fából faragott félméteres péniszek is. A 15 éves lányok fogdosása meg véletlenül se.

Egy alkalommal szemtanúja voltam annak, hogy egy autót leöntöttek egy zsák liszttel. Ha az én kocsimmal teszik, jó eséllyel kiugrottam volna, és a srác fejébe húzom a zsákját. A volán mellett ülő hölgy azonban önfeledten nevetett, és integetett. Helyi volt. Mohácsi. Talán még sokác is. Biztos nem volt kellemes negyed órán át lépésben haladni kapatos tömegben, és az 5 fokban lemosni a szélvédőt - de

ami történt, az ő hagyománya is volt.

Örült, hogy a részese lehetett. 

Ellentétben azzal a sok tízezer emberrel, aki az utóbbi években a Duna-menti kisvárosba özönlik, hogy részt vegyen egy gigarendezvényen. Ami nemzedékek hosszú során át nem gigarendezvény volt, hanem helyi tradíció, a jelen levők pedig

nem résztvevői, hanem hordozói és megélői voltak a hagyománynak.

Mi meg most odamegyünk, veszünk húszezerért busómaszkot, vagy csak egy üveg töményet, délután háromra elintézzük magunkat, és élvezzük, hogy legálisan lehet ordibálni, faragott brét lóbálni - meg, ha úgy alakul, 15 éves lányokat fogdosni. Mert partytájm van, őrület, meg bulika. A saját frusztrált prosztóságunkat visszük magunkkal, és ezzel a ragacsos, sörjégerszagú trutymóval összekenünk egy gyönyörű szakrális hagyományt. Ami

a termékenységről és nem a dugásról, a pajkosságról és nem a bunkóságról, a mámorról és nem az ordenáréságról szól. 

Csakhogy erről az M6-oson Mohácsra özönlő tízezrek javarészt nem tudnak. A legtöbben

fékevesztett őrjöngést, vagy kenyérlángosos,vattacukros kokakólás családi majálist várnak.

És, amikor ez a két csoport találkozik egymással, az olyan lesz, mint a mostani balhé. És ekkor persze beindulnak a jól bejáratott, idegeinkbe égett urbánus vs. népi reflexek. Követeljük a "maradi, bunkó, paraszt szexista" szokás betiltását, vagy harcosan védelmünkbe vesszük a "hagyományt", és kioktatjuk a pesti prolikat, hogy a busójárás márpedig ilyen, akinek nem tetszik, minek ment oda

És miközben mi szétcsapva veretjük a kólóra, vagy rémülten takargatjuk a gyerekünk elől a fallikus szimbólumokat, utána meg a neten öljük egymást

- a busók elbujdosnak az őrült felhajtás elől.

Mert, megsúgom: az igazi busójárás manapság már nem akkor van, amikor a tömeg leözönlik Mohácsra. Nem árulom el, hogy mikor, nehogy ezt is tönkre vágjuk. Engem egyszer ért az a megtiszteltetés, hogy részt vehettem rajta, de szavamat vették, hogy ennek nem vihetem hírét. Mert azt meg akarják őrizni a sokácok, e kicsiny, büszke nép kincsének. 

Vattacukor és kóla nincs - de 15 éves gyereklányokat se fogdosnak. Nem szorulnak rá sem a bunkóparasztozó kioktatásra, sem a wannabe néprajzkutatók "védelmére". Ők nem értelmezik, boncolgatják, meg magyarázzák a hagyományt - hanem élik. És egyetlen dolgot várnak tőlünk:

egy kicsit több tiszteletet.

Nem maguknak: az őseiknek, akik rájuk hagyták azt a tradíciót, amibe mi olyan lazán gyalogolunk bele, amit oly könnyen gyalázunk le, vagy magyarázunk meg. 

És, ha a busójárás sok ezer vendége közül akadnának, akik lelkükre vennék e fenti sorokat, és úgy éreznék, ledorongoltam őket, nekik ajánlom a fentebb citált Beatrice-idézet folytatását:

És én, én is egy kicsit!
Sajnálom, én is egy kicsit!