A magyarországi autóipari cégek bérei a németországinak negyedét-hatodát érik el

Német szakszervezeti óriás terjeszkedik Magyarországon, hogy segítse a magyar bérek felzárkóztatását. Jó okuk van rá ugyanis.

Már a második magyarországi irodáját nyitotta meg az IG Metall német szakszervezeti óriás, hogy segítse a magyar bérek felzárkózását, és ezáltal is védje a német munkahelyeket - írja a Világgazdaság.

"Hatéves tárgyalássorozat és előkészítő munka előzte meg, hogy a világ egyik legerősebb szakszervezetének számító IG Metall nemzetközi partnerprogramja keretében nálunk nyisson irodát" – mondta a lapnak Balogh Béla, a Vasas elnöke.

"Az a cél, hogy egyre inkább közelítsünk a németországi bérszínvonalhoz és vállalati kultúrához" – hangsúlyozta Balogh Béla. – "A magyar autóipari cégeknél még mindig meglehetősen nyomottak a bérek, a németországinak negyedét-hatodát érik el, de a munkavállalókkal való bánásmód és a szakszervezetekkel való együttműködés terén is szükség van a felzárkózásra."

Az időzítés sem véletlen, több mozzanat is támogatja a bérfelzárkózást – hangsúlyozta Balogh Béla. Az ágazatot sújtó egyre nagyobb munkaerőhiány óriási nyomás alá helyezi a cégeket, emellett a garantált bérminimum kötelező emelése miatt összetorlódott fizetési szintek is béremelésre késztetik a vállalatokat. Tavaly és idén minimum 10 százalékos bérmegállapodások születtek a szektorban, de volt példa 30 százalékos emelésre is. A történet másik oldala, hogy a társasági adó és a szociális hozzájárulás csökkentése révén állami ösztönzést és segítséget kapnak – az egyébként is jellemzően jól jövedelmező – cégek a bérek felzárkóztatására – tette hozzá.

Az IG Metall nem rejti véka alá, hogy a segítségnyújtással a németországi munkahelyeket kívánja elsősorban védeni. "Minden euró, amellyel a magyarok többet keresnek, csökkenti annak esélyét, hogy német munkahelyeket helyezzenek át az országba” – olvasható az IG Metall honlapján abban a beszámolóban, amely a sopronkövesdi Autolivnél tavaly áprilisban lezajlott sztrájk kapcsán készült. A cikk szerint évek óta visszafogják a cégek a béreket a magyar járműiparban, amit a kormány sokáig elnézett nekik, ám a helyi szakszervezetek elérkezettnek látják az időt, hogy erőteljesebb fellépéssel változtassanak ezen.