Újra repülhetnek a korábban már az enyészetnek hagyott Mi-24-es harci helikoptereink

Újra szolgálatba állnak azok a gépek, amiket hagytak szétrohadni a Szolnoki repülőtér betonján.

A helikopterflottánkból négy Mi–17-es szállítóhelikopter felújítása már tavaly megkezdődött, de a kormány döntött arról is, hogy a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét is meghosszabbítjuk 2023–2024-ig. Nem mondtunk le az új vagy újszerű, modern helikopterek beszerzéséről sem, de mindenki jól tudja, hogy ez komoly pénzügyi ráfordításokat igényel – mondta Simicskó István, honvédelmi miniszter a Magyar Időknek adott interjújában.

Nagyjából úgy foglalhatjuk össze a jelenlegi helyzetet, hogy a harci helikoptereinket teljesen felelőtlen és szúkőlátókörű módon hagyták lerohadni és tönkremenni. Majd öt évvel később, jelentős részben a menekültválságnak köszönhetően úgy döntöttek, hogy mégis szükség van rájuk, ezért aztán gyorsan nagyjavításra küldik azokat, és talán hamarosan újra repülhetnek. Ez önmagában véve persze rendkívül örömteli, csak éppen az érthetetlen, hogy miért kellett erre a döntésre öt esztendőt várni. Miért kellett a sok milliárdos eszközöket hagyni teljesen leromolni? Az is költői kérdés, hogy ennek a döntésnek a politikai felelősei elnyerik-e valaha méltó jutalmukat.

A jetplanes.blog.hu szerint a típusra nagy szükség lenne, hiszen a szárazföldi erők hatékony légi tűztámogatása elképzelhetetlen harci helikopterek nélkül. A katonai forgószárnyasok természeti katasztrófák, például az árvizek elleni védekezésekor is nélkülözhetetlenek. Persze hiába repülnek majd újra Mi-24-eseink, legfontosabb eredeti képességükkel már nem fognak rendelkezni. A páncéltörő rakéta fegyverzetük üzemideje ugyanis lejárt. Így fegyverzetként maradnak a beépített gépágyúk és a fedélzeti géppuskák, továbbá a nem irányítható rakéták, persze ez is sokkal több a semminél.

Mivel a gépek több mint öt éve nem repültek, így újra ki kell képezni a megfelelő létszámú pilóta- és műszaki állományt. Mondanunk sem kell, hogy ez sem lesz olcsó mulatság.

A jetplanes.blog.hu arra is felhívja a figyelmet, hogy a gépeket azért kell külföldön nagyjavítani, mert Dunai Repülőgépgyár ez irányú képességét már hosszú évekkel ezelőtt lenullázták. A térségben amúgy nincs még egy olyan ország, amely a nem képes a rendszerben lévő saját repülőeszközeinek javítására.

A Mi-24-es Hindek első példányait 1978-ban állította hadrendbe a Magyar Néphadsereg. A Magyar Honvédség a rendszerváltáskor Mi-24D és Mi-24V harci helikopterekkel rendelkezett. 1995-ben kaptunk még az NDK örökségéből 20 darab V és P változatot, de a döntéshozók hibájából ezek közül kettő kivételével egy sem repült már magyar felségjellel egy percet sem.

Rájöttek, hogy nem szétverni, hanem fejleszteni kellene a Honvédséget?

Előjáróként sajnos meg kell említeni, hogy a rendszerváltás óta regnáló különböző színezetű kormányok módszeresen tették tönkre a hadsereget. Sok esetben teljesen feleslegesen vontak ki még használható fegyverrendszereket, pótlásukról azonban egy-két ritka kivételtől eltekintve nem gondoskodtak. A Gripen és a Mistral légvédelmi rakétarendszer megvásárlását leszámítva nem történt jelentősebb beszerzés a Honvédség részére az elmúlt bő 25 évben.