Ingatlanosból lett Mészáros birodalmi embere

Nem a tehetség számít, csak a bizalmi kör.

A Direkt36 oknyomozó riportot készített Sakalj Ferenc elmúlt éveiről. 

A történet onnan indul, hogy Mészáros Lőrinc, aki 2015-re már szépen megszedte magát, elhajókázott Horvátországba, és eszébe ötlött, mekkora szüksége van neki ott egy nyaralóra. Miután kedvenc milliárdosunknak még sokszor magyarul is nehézséget okoz kifejeznie magát, nem lepődünk meg azon, hogy egyéb nyelvtudás híján keresett egy helyi ingatlanközvetítőt, aki segített neki jó áron megvásárolni egy 1924-ben épült olasz stílusú villát Ugljan szigetén.

Mészáros Lőrinc ugljani villájának bejárataFotó: Sáling Gergő (Direkt36)

Ez az ingatlanos volt Sakalj Ferenc, akinek innentől egy új élet vette kezdetét. A horvátul jól beszélő egykori ingatlanos 2015-ben a Mészáros és Mészáros Kft. horvát cégének, a Mirno More d.o.o.-nak a vezetője lett, és hamarosan a felcsúti polgármester eszéki focicsapatának vezetőségébe is bekerült. 

Néhány hónapja már nem csak a milliárdos horvátországi képviselője, hanem a magyar Vasútautomatika Kft. tulajdonosa lett, ami azonnal fontos megrendeléseket kapott nagy állami beruházásokban.

A történet nem csak azt példázza gyönyörűen, hogy a fideszes hatalmi elit hogyan juttatja fel baráti körét a felső tízezerbe, de azt is, hogy az egykoron nagy barát és támogató, Simicska Lajos birodalmát miképp tépázza meg a miniszterelnökkel megromlott kapcsolata.

A Vasútautomatika Kft. ugyanis eszközei és dolgozói nagyrészét a Közgép vasutas cégéből, a Dunántúli Kft-ből szerezte, aminek állami megrendelések hiányában nem volt más lehetősége, mint leépíteni a vállalatot. Az 515 millió forintnyi fel nem használt anyag és 124 millió forintnyi eszközkészlete szinte teljes egészében a Vasútautomatika Kft.-hez, és Mészáros másik hasonló profilú cégéhez, az R-Kord Kft.-hez kerültek.

Ezek után jött két nagy állami vasútberuházás, amikben a Vasútautomatika Kft. az R-Kord allvállalkozójaként dolgozhat.

Az egyiknél látjuk is a koncepciót, hiszen a dél-balatoni vasútvonalat újítják fel 72 milliárdos költségvetésű projekt keretében. Ez kapcsolódhat ahhoz is, hogy Mészáros felvásárolta a balatoni kempingeket és a forgalomnövekedés érdekében nem árt kicsit helyrehozni az infrastruktúrát is.