Ön megenne ennyi cukrot kiskanállal? 

Nem vagyok lelkes cukorfogyasztó, de nem vagyok cukorellenes aktivista-terrorista sem. Kávét (hagyományos) cukor nélkül iszom, édességet nem fogyasztok sokat, cukros üdítőt is leginkább akkor, amikor érzem, hogy a szervezetemnek nagyon szüksége van rá. Igen, másnap. Amikor a vércukorszint valamiért olyan alacsonyka az emberben. 

Ha cukor, akkor óhatatlanul szóba kerül Schobert Norbert is. Persze, cukor volt már ő előtte is, ahogyan a problémák is, meg lesz majd utána is, ahogy vélhetően a problémák is.

Egy mémgyárakat csúcsrajárató vegyjel-baklövéssel rendesen odavert saját munkásságának a fitneszember, de ettől még azt hiszem, sok mindenben igaza lehet, az pedig tagadhatatlan, hogy maga a téma az ő közreműködésével kapott nagyobb figyelmet.

Ez tehát Schobert megítélésétől függetlenül, úgymond abszolútértékben véve pozitívum, főleg itt, a világ negyedik legkövérebb országában.

Nemrég tanúja voltam, amint egy 30-as éveiben járó hölgy azt mondja, hogy kezd rosszul lenni, muszáj a szokásos cukros dolgait a szervezetébe juttatni. 

Amikor erre megkérdeztem, hogy cukorfüggő-e, teljes természtességgel válaszolta, hogy igen, majd előkapott egy energia italt, fél liter kólát, és egy szép adag nápolyit, amelyben nagyjából több gramm cukor volt, mint ahány gramm maga a termék.

A kalóriatáblázat alapján gyors fejszámolást végezve kiderült, hogy már ez az adag jóval felette van a napi ajánlott mennyiségnek. De az mennyi is pontosan?
 
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a napi teljes kalória bevitel 10%-ában (50 gramm = 12 teáskanál) állapítja meg a felnőttek és gyermekek ajánlott hozzáadott cukorfogyasztását a túlsúly, az elhízás, és a fogszuvasodás megelőzése érdekében. 

Egy 2015-ben hozott kiegészítés alapjaiban ezen nem változtatott, de azt a WHO hozzáteszi, hogy az egészséges életmód érdekében a napi 5% alatti bevitel további előnyökkel járna.

Francesco Branca, a szervezet táplálkozási igazgatója elismerte: 

„az öt százalékot kell megcéloznunk, ha tudjuk, de közelebb áll a valósághoz a tíz százalék”. 

Az új irányelvek az élelmiszerekhez, az italokhoz, az ipari feldolgozás, illetve a főzés során és a fogyasztó által hozzáadott cukorra, valamint a mézben, szirupokban, gyümölcslevekben és gyümölcslé koncentrátumokban lévő cukrokra értendők. 

Nem vonatkoznak ugyanakkor a friss gyümölcsökből és zöldségekből származó, illetve a tejben természetesen lévő cukorra.

Ezt szem előtt tartva hasraütésre (egyre nagyobb, tényleg oda kell figyelni!) leemeltem a bolt polcairól egy üveg kólát (1,25 liter), egy csomagot ezekből reggelre ajánlott szeletekből, egy kis nápolyit, illetve 1 liter rostos őszibaracklevet.

Azt hiszem, ahhoz olyan nagyon cukorőrültnek sem kell lenni, hogy valaki mondjuk reggel 7 órától este 9-ig elfogyassza a fent említett termékeket.

Kíváncsi voltam, hogy a WHO által egészségesnek és mennyiségében életszerűnek mondott 50 grammot alapul véve ezek összesen hány gramm cukrot tartalmaznak. 

Hogy még szemléletesebb legyen a nem tudományos házi vizsgálódásom, konyhai mérleggel kimértem a hiperszuper-egészséges 25 gramot, a WHO és a magyar szakemberek által reálisnak gondolt 50 grammot, és a négy termékben található cukor mennyiségét. 

Így néz ki 25 gramm cukor:


Ez 50 gramm cukor:


Ez pedig az a mennyiség, igen, 277 gramm, az egészséges több, mint ötszöröse:

És így néz ki egymás mellet a nagyon egészséges, az egészséges, illetve az utóbbi bő ötszörösét kitevő adag:

Ennyi kóla, ízletes őszibaracklé, egy kis nasi nagyon könnyen eltűnik az emberben, sőt, még többet is kíván utána belőlük. 

De ha arra gondolok, hogy azt a púpos tányérnyi cukrot kéne elfogyasztanom egy nap alatt...

Azt hiszem, inkább megcélzom az 50 grammot. Néha, derűs esték után kicsit többet. Mert fő az egészség!

Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Harmati András

Friss