A Gazprom már a Fekete-tengernél építi a Török Áramlatot


Oroszország és Törökország tavaly októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török Áramlat megépítéséről. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy 910 kilométer hosszú tengeri szakasza lesz, ez utóbbi megépítését a Gazprom finanszírozza. 

A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas. 

A Gazprom 100 százalékos leányvállalata, a South Stream Transport decemberben a svájci Allseas Grouppal állapodott meg a Török Áramlat első, tengeri szakaszának megépítéséről.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter október 17-én a magyar-szerb gazdasági vegyes bizottság szabadkai ülését követően egyebek között elmondta: Szerbia és Magyarország is aláírta már az orosz Gazprommal azt az együttműködési megállapodást, amelynek nyomán jó esély van arra, hogy 2019 végére létrejön egy olyan gázszállítási folyosó, amely mindkét ország energiabiztonságának javításához nagymértékben hozzájárul majd. 

Ez a gázfolyosó a Török Áramlat gázvezetéken keresztül az Oroszországból Törökországba érkező gázt Bulgárián és Szerbián át tudja eljuttatni Magyarországra, és 2019 végére egy 6 milliárd köbméter gáz fogadására alkalmas infrastruktúra jön létre Magyarország és Szerbia határán.