2018. 01. 12. 11:33

Gyanúsan drágán építi az M4-est Orbán kedvenc közbeszerzője

Két közbeszerzésen összesen csaknem 27 milliárd forintnyi megbízást nyert Mészáros Lőrinc gázszerelő-polgármester-oligarcha bizalmasának, Szíjj Lászlónak cége, a Duna Aszfalt. Az érdi utak autóbusz-közlekedésre alkalmassá tétele érdekében adunk nekik 630 millió forintot, míg az M4-es autóút építésére egy 26,3 milliárd forintos tendert nyert el.

Ismét jó napja van a Fidesz-közeli oligarcháknak. Az elmúlt évek egyik legtöbb közbeszerzést elnyerő cége, a Duna Aszfalt most két pályázaton csaknem 27 milliárdnyi üzletre tett szert. A nagyobbik falat kétségkívül az M4-es gyorsforgalmi út Cegléd és Abony közti 17 kilométeres szakaszának építése.

A szakaszt eredetileg 23,5 milliárd forintért hirdették megépíteni, a pályázatra három cég, illetve konzorcium jelentkezett. A győztes Mészáros Lőrinc bizalmasának, Szíjj Lászlónak Duna Aszfaltja lett, amely az eredetileg meghirdetettnél 2,8 milliárddal magasabb ajánlatot tett, így 26,3 milliárd forintért építheti az útszakaszt. A Duna Aszfaltnál mindössze 4,5 százalékkal magasabb ajánlatot tett a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium, ők csaknem 27,5 milliárdot kértek volna. Hasonló értékkel pályázott a Colas, az ő ajánlatuk meg is haladta a 27,5 milliárdot.

Az M4-esnek ez a szakasza így kilométerenként 1,5 milliárd forintunkba fog kerülni. Az összeg elég magasnak tűnik főleg annak függvényében, hogy 6 kilométeren már készen van a 2 x 2 sávos út, így azt csak átépíteni szükséges. Sőt, a 8 úgynevezett műtárgyból (felül- és aluljárók) már 4 készen van, azokat is csak renoválni kell.

Némi „aprópénz”

A 26,3 milliárdhoz képest csupán reszlinek tűnik az a 630 millió forint, melyet Érden belül, nagyjából 5 kilométernyi út autóbusz-közlekedésre alkalmassá tételéért zsebre vághat. A fideszes oligarcha cégénél 0,7 százalékkal magasabb ajánlatot tett a Strabag (634,5 millió) és 4 százalékkal többet a másik Mészáros Lőrinccel rendszeres üzleti kapcsolatban álló cég, az A-Híd Zrt. Az 5148 méternyi útért kért 630 millió forint kilométerenként 122 millió forintot jelent.

Szíjj László a Forbes magazin tavaly novemberi összesítése szerint a 9. leggazdagabb magyar ember, vagyonát gyakorlatilag ugyanakkorára becsülik (105,3 milliárd forint), mint barátjáét, Mészáros Lőrincét (105,7 milliárd forint). Szíjj érdekeltségei legutóbb tegnapelőtt kerültek a hírekbe, akkor arról számoltunk be, hogy a zalaegerszegi tesztpálya költségei drágultak épphogy annyival, hogy ne kelljen új közbeszerzési eljárást kiírni.

Félmilliárddal drágult a félkész zalaegerszegi tesztpálya, Mészáros bizalmasa örülhet

Újabb plusz félmilliárd megy az adóforintjainkból Mészáros Lőrinc bizalmasának, Szíjj Lászlónak Duna Aszfaltjához - olvasható az uniós közbeszerzési értesítő ma megjelent számában. A tervezett zalaegerszegi tesztpálya töltéseihez kivett talaj ugyanis annyira heterogén, hogy nem alkalmas megfelelő teherbírású töltés építésére. Emiatt kellett az árat 3,3 milliárd forintról 3,8 milliárdra megemelni.