Rendhagyó nemzeti konzultáció: kiderült, hogy mely pártokat érdekli, és melyikeket nem 2 millió magyar ember sorsa

A civilek értékelése szerint az allergiás 2 millió a Jobbikban bízhat leginkább.

A legtöbben pozitív változásokat és intézkedéseket ígértek, annak érdekében, hogy a 2 millió allergiás életminőségén javítsanak, ám kiderült az is, hogy a Fidesztől és a KDNP-től az érintettek változást nem várhatnak. Jellemző ugyanakkor az is, hogy a DK, a Liberálisok, az Kétfarkú Kutyapárt és a Momentum a témát annyira sem tartották fontosnak, hogy a civilek többszöri megkeresésre egyáltalán reagáljanak - derül ki a Parlagfűpollen No Egyesület közleményéből.
 

Tudta?

A légúti allergiában szenvedők száma hazánkban az utóbbi években jelentősen megemelkedett és a teljes lakosság körében 20 százalék körüli értéket mutat. A nyár végi-őszi pollenallergiás tünetek fő kiváltója a parlagfű, egy Amerikából behurcolt, nálunk természetes ellenségekkel nem rendelkező, erősen allergén szántóföldi gyom, amelynek pollenje egy bizonyos koncentráció felett a nyálkahártyára kerülve erős védekező reakciót vált ki a lakosság jelentős hányadánál. Magyarország a világ egyetlen olyan országa, ahol a nyár végi-őszi parlagfűpollen-koncentráció mindenütt többszörösen meghaladja a tüneteket kiváltó értéket.

Hiába született meg a vonatkozó kormányrendelet, annak végrehajtása, a hatékony ellenőrzés, illetőleg a növényvédelmi bírságok kiszabása csak szelektíven teljesül - foglalták össze a civil szakértők.

A Tesco mellett nőhet a parlagfű, te viszont fizess bírságot!

Első alkalommal állapított meg a hatóság parlagfű szennyezettséget Sallai Gábor földjén. Rögtön a legmagasabb kiszabható bírságot kapta. Azt hogy pontosan milyen szempontok alapján is bírságol a szakhatóság nem minden esetben tiszta. Harc a hivatal ellen.

Egészen döbbenetes,

de a felmérések 700 ezer hektár körüli erősen parlagfüves területet becsülnek országosan

(csak összehasonlításképpen az Orbán-kormány "mindössze" 300 ezer hektár termőföldet igyekezett elkótyavetyélni a privatizáció során), a helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az évente felderített terület ennek 1 százalékát sem éri el.

Szintén meglepő adat, hogy évente körülbelül 14 milliárd forint jogosan kiszabható növényvédelmi bírság marad a parlagfüves ingatlanok tulajdonosainál - rávilágítva arra, hogy valóban nem hatékony a rendszer.

Nehezítő körülmény az is, hogy a parlagfű-előfordulások 90 százaléka mezőgazdasági területen található, de jelentős az a mennyiség is, ami mindenki által látható helyen van, - ez a tény szintén a rendszer hibáira figyelmeztet.

Érdekes, egyben felháborító az is, hogy hiába a civilek által több kormányzati ciklusban is benyújtott számtalan javaslat,

eddig egyetlen kabinet sem lépett például annak érdekében, hogy még a pollenszórás előtt felmérjék a parcellákat.

Sőt, emlékezetes mekkora botrány volt abból, hogy az adófizetők által a parlagfű elleni harcra felajánlott 1 százalékokból Fazekas Sándor agrártárcája cipőpucolót és luxustáskákat vásárolt.

Többek között a fentiek tükrében is kérdezték a civilek a pártoktól, hogy 

  • Mi az oka, hogy az allergiások védelmét szolgáló kormány rendelet által biztosított jogi háttér ellenére azóta elfogadhatatlanul magas szinten stagnál a parlagfű-pollenkoncentráció?
  • Bevezetnék-e a parlagfűszezon előtti külterületi parcellaszintű ellenőrzést (minden földterületre vonatkozóan), hogy még a pollenszórás előtt, szankcionálás nélkül lehessen figyelmeztetni a fertőzött földek tulajdonosait, és hogy a közmunkásokat időben, célzottan lehessen a problémás területekre irányítani?
  • Hogyan lehetne a jelenleg kétlépcsős (földhivatal-növényvédelem) hatósági eljárást úgy egyszerűsíteni, hogy az észlelés és a mentesítés között ne hetek-hónapok teljenek el?
  • Hogyan motiválnák a hatóságokat a parlagfű-felderítés és -mentesítés, mint fontos társadalmi feladatok hatékony és eredményes ellátására, hogyan oldanák meg az illetékesek számonkérését és felelősségre vonását, ha ezen a téren nem látják el megfelelően a feladataikat?
  • Terveznek-e a szezonális feladatok ellátására létszámbővítést?Hogyan biztosítanák a kivételezések látszatának megelőzésére a transzparenciát a hatósági eljárások terén?
  • Támogatják-e egy olyan megfelelő jogkörrel ellátott hivatalos személy kinevezését, aki a civil szférával és a gazdálkodókkal együttműködve osztatlan, teljes munkaidőben koordinálja a parlagfű-mentesítéssel kapcsolatos kérdéseket? Ha igen, milyen tisztséget javasolnak?
  • Visszaállítanák-e a lehetőséget az szja 1 százalékának parlagfű-mentesítésre való felajánlására (amit néhány éve eltöröltek)? Ha igen, mikor? Ha nem, akkor milyen forrásból kívánják ellátni a témában szükséges feladatokat?Támogatnák-e a parlagfűnek, mint az egészségre nézve legveszélyesebb inváziós növény ellen a közös, EU-szintű fellépést? Ha igen, milyen konkrét kezdeményezéseket tennének ennek érdekében?

Nos, ha hiszik, ha nem, a pártok válaszai a teljesen használhatatlantól az egészen megvalósíthatóig terjedtek. 

Az előbbire jó példa Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője például hagyta nemes egyszerűséggel kijelentette válaszában:

"engedje meg, hogy a részemre megküldött konkrét szakmai kérdések megválaszolása helyett felhívjam figyelmét néhány fontos körülményre".

Elképesztő! - mondhatnánk.

A rendhagyó nemzeti konzultáció eredménye

Az Egyesület közlése szerint a válaszadók közül legtöbben konstruktívan, míg ketten (Fidesz és a KDNP) a kérdéseket megkerülve, a felelősség alól kitérve feleltek. A válaszokat 5 politikailag független civil és szakmabeli osztályozta 0-5-ig. A Jobbik átlagosan 4,0, az LMP 3,9, az Együtt 3,5, a PM és az MSZP 3,3 pontot kapott, míg a KDNP és a Fidesz egyaránt 0,8 pontot értek el, így utóbbi két párt elégtelenre vizsgázott.

KATTINTSON IDE az összes válaszért!

A Parlagfű Pollen No Egyesület minden olvasót arra kér, hogy alaposan és objektíven tanulmányozzák a kérdéseket és a rájuk adott válaszokat, és népszerűsítsék a felmérést ismerőseik körében.

A legtöbbre értékelt válaszokat a jobbikos Nunkovics Tibor küldte.

A Jobbik országgyűlési képviselőjelöltje szerint egyértelmű, hogy a civil szervezetek javaslatainak betartása és munkájuk előtérbe helyezése mellett, szükség lenne a feladatok, a szerepkörök és az eszközök megfelelő kiosztására és egy ezt felügyelő önálló kormányzati szervezetre. A parlagfűszezon előtti külterületi parcellaszintű ellenőrzést abszolút támogatható, sőt megvalósítandó lépésnek nevezte, ráadásul a civilek bevonásával időt lehetne spórolni a feltérképezéssel, mely a mentesítésre adna több időt.

Nunkovics Tibor válaszában többek között hangsúlyozta azt is, hogy a hatóságok állományának létszámát és eszközeit is bővíteni kell. Szerinte erre nyújtott volna megoldást akár az több mint egy milliárd forintos adófelajánlás, mely az elmúlt években a magyar adófizetőktől érkeztek és amelyből a mostani kormány (is) inkább számítógépeket vásárolt, mint utóbb kiderült.

Fontos még kiemelni, hogy a Jobbik egyrészt azonnal visszaállítaná az szja 1 százalékának parlagfű-mentesítésre történő felajánlását, másrészt elismeri, hogy a probléma uniós szintű, így a megoldáshoz is szükség van együttműködésre.