Tudás-, vagy munkaalapú társadalom?

Esetleg is-is?

Sokat hallom mostanában a tudásalapú társadalom kifejezést. Sokszor már a munkaalapú társadalom ellenpontjaként. Beszélgettem ismerősökkel, barátokkal a témáról. Érdekelt, hogy ki, mit ért tudásalapú társadalom alatt. Aztán még gondolkodtam is kicsit rajta, majd válasz helyett inkább további kérdés fogalmazódott meg bennem: feltétlenül vagy-vagy?

Egy társadalom vagy tudás-, vagy munkaalapú lehet? Nincs olyan értelmezés, a gyakorlatnak olyan felvázolása, amelyben mindkettőnek helye van?

Persze, mivel a világ, a technika exponenciális gyorsasággal fejlődik, aki (egy ország) ezzel lépést akar tartani, sőt, inkább aktív részese kíván lenni, annak - közhely, de igaz - a tudásba kell befektetni. 

Ebben az értelemben, hogy egy társadalom, annak vezetői jó érzékkel megpróbálják kiaknázni a szürkeállományban rejlő lehetőségeket, nagyon jó és szükséges. Egy ország ma már nem lehet sikeres ennek hiányában.

De ennek ellentéte a munkaalapú társadalom? Két szempont miatt is érdemes feltenni a kérdést:

1. Az embernek tanulni, képezni önmagát, aztán a tudást használni ugyanúgy munka, még ha nem is lesz tőle olajos a ruhája. Tehát a tudás aktív használata munka.

2. Magyarországon az elmúlt évtizedekben emberek százezrei éltek úgy, hogy nem dolgoztak. Ehhez az állapothoz képest a hagyományos értelemben vett munkaalapú társadalom megvalósítása is előrelépés, ami alatt persze nem a statisztikai bűvészkedésre alkalmas közmunkát értem.

A kifejezés, hogy mit biggyesztünk a társadalom szó elé, nem olyan lényeges a gyakorlat szempontjából. Az viszont annál inkább, hogy a társadalmunk annak tudatában rendezkedjen be a jövőre, hogy nagyon sok munkát, tetszik vagy sem, robotok fognak elvégezni helyettünk, hiszen az automatizálódás éppen az emberi elme felpörgése miatt megállíthatatlan.

A tudás kiaknázása munka, a munka pedig az újabb tudás alapja. 

Az alábbi videó csupán szubjektív módon kiválasztott példa a sok közül. Ez a gép, amolyan félrobot, elvégzi sok ember munkáját töredék idő alatt. Vagyis ide nem szükséges már a favágók hagyományos munkája. Szükséges volt viszont azoknak a munkája, akik tanították az iskolában azokat, akik kitalálták, megtervezték, megépítették ezt a szerkezetet.