Nyáron is le fog pottyanni 600 milliócska a fideszes hirdetőknek?

Olyan közbeszerzést írt ki a Rogán Antal vezette propagandaminisztérium, amely újfent a kormányzati hirdetőket hozta helyzetbe. A Családbarát Ország projekt kommunikációs feladatai megint nem a kis és közepes családi cégeknek kedveznek.

600 millió forintos (egészen pontosan 600 976 505 forintos) szolgáltatást rendelt meg a Rogán Antal propagandaminiszter felügyelte Nemzeti Kommunikációs Hivatal – jelent meg az uniós közbeszerzési értesítő mai számában. A közbeszerzési kiírás szerint a pályázóknak a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. részére kell komplex kommunikációs feladatokat elvégezni. Ebbe beletartozik:

  • stratégiai tervezés és tanácsadás (átfogó kommunikációs stratégia, médiastratégia készítése)
  • integrált reklámügynökségi és grafikai tervezési feladatok ellátása
  • gyártási feladatok ellátása a kommunikációs kampányokhoz kapcsolódóan: film- és rádióreklám gyártása, fotózás
  • PR-ügynökségi feladatok ellátása
  • médiatervezési és -vásárlási feladatok ellátása.

A brüsszeli pénzekből is finanszírozott feladat végrehajtása idén augusztus 18-án kezdődik, és egészen 2020. december 31-ig tart.

Nem lehet kérdéses, hogy a tenderre ismét a fideszes trojka fog jelentkezni. A közbeszerzési kiírás feltételei között ugyanis olyan tételek találhatók, melyek lehetetlenné teszik, hogy kisebb kommunikációs cégek labdába rúghassanak. Így például a pályázónak az elmúlt három évben rendelkeznie kell olyan referenciával, melyben legyártott

  • legalább 3 különböző TV-reklámszpotot
  • legalább 2 különböző rádiószpotot
  • legalább 600 darab óriásplakátot és/vagy citylight plakátot,

továbbá

  • levetíttetett legalább 2 darab, legalább 300 GRP elérést biztosító TV-szpot kampányt
  • adásba küldött legalább 2 darab rádiókampány keretében legalább 330 rádiószpotot
  • kihelyezett legalább 3 darab közterületi médiakampány keretében legalább 600 db óriásplakátot és/vagy citylight plakátot.

A 600 milliós összegre tehát vélhetően a kormányzati kampányok állandó résztvevője, Balásy Gyula cégei (New Land Media Kft. és Lounge Design Kft.), a Soros-ösztöndíjas Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter barátjának, Kuna Tibor egykori Fidesz-kabinettitkárnak vállalkozásai (Trinity Communications Kft. és Young&Partners Kft.) vagy Rogán Antal luxuslakóparki szomszédjának, Csetényi Csabának kft.-i (Network 360 Kft. és Affiliate Network Kft.) közül teheti rá a kezét valamelyik, vagy akár több is.

Mint arról korábban beszámoltunk, a közép-kelet-európai független kommunikációs ügynökséghálózat, a weCAN kiadványa szerint a Rogán Antal vezette propagandaminisztérium az ország második legtöbb pénzzel hirdető intézménye. Szakértők úgy vélik, ez a tendencia súlyosan rontja a média minőségét, és káros következményei lehetnek a média „watchdog” (azaz ellenőrző – a szerk.) szerepére.

Orrvérzésig szórjuk az adóforintokat kormánypropagandára

A Kreatív Online tette közzé a weCAN legfrissebb kiadványának összegzését, melyből kiderül, a nyomtatott sajtóban megjelent reklámokat lassan lecserélik online hirdetésekre. Míg a régió 14 országában a digitális hirdetésekre fordított költségek aránya két év alatt 21-ről 29 százalékra emelkedett, a print reklámok aránya 17-ről 12 százalékra esett.