Rozsdásodnak a méregdrágán felújított régi metrók

Fontosabb volt a politika, mint a józan ész.

A zoom.hu készített fotókat a 3-as metrók tetejéről a vonal felszíni szakaszán egy felüljáróról. A képeken az látszik, hogy eleve nem túl szépen van a kocsik teteje megcsinálva, de inkább problémás, hogy már a rozsdásodás nyomait mutatják.

Korábban is volt már rá példa, hogy az ajtóküszöböknél rozsdát találtak az új kocsikon.

Máris rozsdásodnak a felújított metrók?

A lap szerint nemcsak a rozsda aggasztó, hanem "a láthatóan igénytelen munka, amit a gyártó végzett: sorjás, egyenetlen szinte minden részlete az orosz metrónak."Úgy tűnik ráadásul, hogy nemcsak a belső szerkezetet eszi már a rozsda, hanem az oldallemezek festéke alól is előbújt már, ami egy rosszabb minőségű személyautónál is legalább évek alatt történne meg - írják.

Az oroszokkal megkötött felújítási szerződéssel kapcsolatos legfőbb kritika az, hogy a főváros alig jött ki olcsóbban így, mint ha vadonatúj metrókat vett volna. Ráadásul volt képük légkondi nélkül rendelni őket, pedig a szolgálati Skodákból ők is ismerhetik, hogy az nyáron milyen jó dolog. A beszerzés így nagy valószínűséggel politikailag motivált lehetett.
 

A lapnak Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, a Kőér utcai járműtároló már régóta beázik, ez is közrejátszhatott a rozsdásodásban. Bár ettől még nyilván úgy kellett volna megcsinálni a tetejüket, hogy ne kezdje ki a rozsda egy év alatt, főleg amiatt, hogy a metrónak felszíni szakasza is van, ahol úgynevezett eső eshet rá.

A szakember felhívta rá a figyelmet, hogy „a BKV mint üzemeltető érdeke lenne egy független minőségbiztosítási szervezet vizsgálata, hiszen a járművek megfelelő korrózióvédelme szerződési feltétel volt”.

Frissítés: A BKV szerint az nem is rozsda

A BKV sajtóközleményben reagált. Azt írják, az összeállítás figyelmen kívül hagyja, hogy a több részből összeillesztett, gyakran tagolt, bordázott konstrukció miatt egyetlen vasúti jármű teteje sem teljesen egyenletes.

És a rozsda sem rozsda:

„A feltételezett rozsdafoltok valójában szennyeződés maradványok, ugyanis a metrójárművek üzeme során a szerelvények áramellátást szolgáló harmadik sín és a rajta futó áramszedők, illetve a vasúti kerekek kopásából fémpor keletkezik, amelyet a közlekedő szerelvények által keltett huzathatás örvénylésben tart. Ez a fémpor a járműmosások között lerakódik a járművek tetején, és abból egy záport követően a bordázott járműtetőn a fényképeken látható rozsdás fémpor-összefolyások keletkeznek. Jelen esetben is ez történt.”

A kilógó tömítés sem úgy van:

Az utolsó képen – a cikkel ellentétben – sem olyan szellőzők láthatók, amelyekből „rojtokban lóg ki a tömítés”. A kép azokat a forgalomba még nem helyezett járműről el nem távolított nyílászáró szalagokat mutatja, amelyekkel a gyártó a járművek szállítása előtt az utastér szellőző nyílásait lezárta. A szerelvények forgalomba adását megelőző előkészítés során ezek a nyílászáró szalagok eltávolításra kerülnek.