Újabb választási ígéret lesz semmivé? - Földbe állhatnak az autópálya-építések

Április előtt még nagyon dicsekedett velük Orbán, most "felülvizsgálják" őket.

Emlékezetes, hogy Orbán Viktor a választás előtt még azzal dicsekedett, mennyi autópálya- és gyorsforgalmi-projektet eredményezett a Fidesz nyolcéves regnálása, és hosszas listák és sejtetések jöttek ki róla, milyen fejlesztések várhatók még e téren, ha április 8-án ismét narancsba borul az ország. Utóbbi sajnos valóra vált, az ígéretekből viszont most úgy tűnik, nem lesz semmi.

Június 8-án egy váratlan kormányhatározat látott napvilágot, melyben az innovációért és technológiáért felelős miniszter, Palkovics László azonnali határidővel feladatul kapta a miniszterelnöktől, hogy vizsgálja felül a tervezett autópálya-beruházásokat.

A miniszter szerint legfeljebb áttervezésekről lehet majd szó az építőipar "limitált kapacitásai" miatt (érdekes, erről eddig nem hallottunk - a szerk.), ő nem szeretne forrásokat veszíteni.

A Heti Válasz felidézi, hogy Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint több projektet is vizsgálnak abból a szempontból, hogy melyek a valós és indokolt költségek. A fideszes politikus a Miskolcot Kassával összekötő M30-as autópályát említette példaként, a szakasz körüli anomáliákról korábban portálunk is beszámolt.

A felülvizsgálat a lap szerint nem érinti majd az autó-, gyors- és (négysávos) főutakat, melyek a jelenleg folyamatban lévő vagy előkészítés alatt álló beruházások többségét adják.

A cikk kiemeli, hogy a jelenlegi autópálya-fejlesztések többsége egyelőre csiga lassúsággal halad a tényleges megvalósulás felé, a már épülőket pedig nagy valószínűséggel nem fenyegeti a miniszteri vizsgálat.

Az összeállítás hangsúlyozza továbbá, hogy Palkovics kapacitáshiánnyal kapcsolatos kijelentései aligha megalapozottak, Gulyás Gergely szavaiból azonban lehet következtetni arra a nyílt titokra, miszerint

Magyarországon rettenetesen túlárazottak az autópálya-beruházások (is - a szerk.).

A Fidesz-kormány azonban aligha fog pont ezeknek a visszaéléseknek a nyomába eredni, hiszen akkor épp a saját korrupciós ügyeiket kellene előrángatniuk, ami elég valószínűtlen.

Mindennek a kulcsa: az uniós pénzek

A Heti Válasznak nyilatkozó építőipari bennfentesek szerint ismét csak az uniós pénzek táján kell keresni a szerintük leginkább időhúzásnak tekinthető vizsgálatok okát:

szerintük a vártnál sokkal lassabban csorognak Brüsszelből az uniós pénzek, az előfinanszírozás pedig hatalmas terhet ró a hazai költségvetésre.

A nyilatkozók szerint Orbánék megpróbálják majd valahogy betömni a lyukat, viszont erre legfeljebb egy évük lesz, mert ha például az M30-asra elkülönített kapacitások, felhalmozott anyagok ennyi ideig parlagon hevernek majd, akkor fizetnie kellene az államnak.

Öröm az ürömben a narancsbáróknak

A Fidesz azonban jól is járhat a halogatásokkal:

ha 2019 utánra halasztják az M6-os Bólytól a horvát határig tartó szakaszának megépítését, akkor megszabadulhatnak a beruházást az uniós civil kontroll részeként felügyelő Transparency International (TI) Magyarországtól.

A Soros György alapítványa által is támogatott, tehát ősellenségnek kikiáltott szervezet ugyanis a projekt minden elemébe belelát és az utolsó huncut eurocent útját is követni tudja, ami nyilván nagy kellemetlenség Európa legkorruptabb kormánya számára.

Ez a kellemetlenség azonban legfeljebb a jövő év végéig tart, szóval addig valószínűleg állni fog a beruházás. Hiába irányozza elő az ütemezés, hogy az idei harmadik negyedévben el kellene kezdeni a három évig tartó építkezést, arra még a közbeszerzést sem írták ki.

A további részletek ITT olvashatók.

A választások előtt megvolt az ünnepélyes alapkőletétel, most már felülvizsgálják az M30-as megépítését

Orbán Viktor 2015. áprilisában jelentette be miskolci sajtótájékoztatóján, hogy megépülhet a Miskolcot Kassával összekötő M30-as autópálya. A projekt körül aztán hosszú ideig csend volt, az események épp az országgyűlési választások előtt pörögtek fel, márciusban Homolya Róbert államtitkár, Csöbör Katalin és Hörcsik Richárd fideszes országgyűlési képviselők ünnepélyes alapköletétellel egybekötve jelentették be, hogy megkezdődik az út magyarországi, 57 kilométeres szakaszának építése, 179,3 milliárd forintból.