2018. 08. 16. 11:15
MTI

Olasz kormányfőhelyettes: Állami felügyelet alá vonhatják az autópályák fenntartását

Luigi Di Maio olasz kormányfőhelyettes felvetette, állami felügyelet alá vonnák az autópályák fenntartását. Az itáliai sztrádákat üzemeltető cégek részvényei mélyrepülésbe kezdtek.

Állami felügyelet alá vonhatják Olaszországban az autópályák fenntartását, ha az ezzel megbízott vállalatok nem tudják megfelelően ellátni a feladatot – jelentette ki Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes csütörtökön, két nappal a tragikus genovai hídomlás után. Az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője arról is beszélt az olasz rádiónak, hogy a Morandi hidat üzemeltető cégnek nem az osztalékok miatt kellett volna aggódnia, hanem inkább a biztonságra kellett volna többet fordítania.

„Az nem lehet, hogy valaki azért fizessen autópályadíjat, hogy aztán meghaljon. Azok, akiknek a karbantartás volt a feladata, nem végezték a dolgukat megfelelően. Azt a hidat le kellett volna zárni, mielőtt ez a tragédia megtörténhetett volna” – mondta Di Maio. Hozzátette: sokakat felháborít az a hatalmas profit, amelyre ezek a vállalatok – monopóliumokként – szert tesznek. Rengeteg pénzt kellett volna a biztonságra költeni, amelyet ehelyett osztalékként fizettek ki közölte Di Maio.

Az olasz kormánypárt „gyermekmesének" tartotta a leszakadt híd strukturális problémáit

Az 5 Csillag Mozgalom a nagyobbik olasz kormánypárt, megígérték, hogy kivizsgálják a leomlott genovai híd ügyét, de közben felbukkant az interneten egy korábbi bejegyzés, mely szerint a Morandi-hidat már rátették arra a listára, amin olyan infrastrukturális projektetek gyűjtöttek, amik elhibázottak, amennyiben a „költségek meghaladják a várható előnyöket" - szúrta ki a

Az olasz kormány szerdán az A10-es autópálya üzemeltetőjét, az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) vállalatot tette felelőssé a híd leomlásáért, és a fenntartó cég vezetőinek lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. Matteo Salvini belügyminiszter azt állította, hogy a vállalatnak több milliárd eurós bevétele volt az autópályadíjakból, de a pénzt nem az eredetileg tervezett módon használta fel.

Az ASPI visszautasította a vádakat, és hangsúlyozta: az 1960-as években épített híd műszaki állapotát a törvényi előírásoknak megfelelően háromhavonta ellenőrizték.

Csütörtök reggel az Atlantia részvényeinek értéke 25 százalékot zuhant. Di Maio rádiónyilatkozata után pedig más autópályaüzemeltető-cégek, a SIAS és az ASTM részvényei is estek.

A mentőcsapatok harmadik napja kutatnak túlélők után a leomlott híd romjai alatt. A rendőrség nem közölte, hogy még hány embert tartanak nyilván eltűntként. A baleset halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt.

Giuseppe Conte olasz kormányfő rendkívüli állapotot hirdetett Genova város térségére, miután a baleset lényegében elvágta az egyik legforgalmasabb olasz kikötőváros legfőbb szárazföldi útvonalát Franciaország felé.