Életmentő műtét helyett sebtapasz

Olvasási idő kb 12 perc
Életmentő műtét helyett sebtapasz
Bazsó Bálint Márton
bazso.balint [at] alfahir.hu
Tari Tamás
tari.tamas [at] alfahir.hu

Balkáni állapotok az állomásainkon. Megmutatjuk őket.

Megkezdik a fővárosi pályaudvarokon és környékükön uralkodó balkáni állapotok felszámolását, ám továbbra sem tudni, hogy mikor kezdődnek meg az évtizedek óta húzódó átfogó felújítások. Hosszútávú fejlesztési koncepció nincs, a MÁV és az állam láthatóan nem tud mit kezdeni az elavult infrastruktúrával.

Megtámasztott födém, betört ablakok, hegyekben álló szemét, az omló vakolatot helyenként összetartó graffiti. A fővárosba vonattal érkező ingázók, turisták és persze maguk a budapestiek által jól ismert látvány ez. Még csak nem is újdonság, évek óta nincs előrelépés az ügyben. 

Próbálkozik a MÁV, de önmagában kevés lesz hozzá
Az elmúlt hetekben jelentette be a MÁV, hogy az elkövetkezendő években ötven helyszínen hajt végre "utaskomfort-javító intézkedéseket", többek közt a Keleti és a Nyugati pályaudvarokon, illetve a "kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások" is fejlesztésekre számíthatnak.
 
A fővárosi fejpályaudvarokat érintő lépések a vasúttársaság közlése alapján leginkább "az állomási látképet romboló vagy nem megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó" kereskedők bérleti szerződésének felmondásából, a bódék, pavilonok megszüntetéséből és az üzlethelyiségek kiürítéséből állnak majd.
 
Próbálkozik a MÁV, de önmagában kevés lesz hozzá
 
A Nyugati pályaudvari aluljáróból nem tudni hány bérlő szerződését mondták föl, itt elvileg elkezdték rendbe hozni a MÁV üzemeltetésében álló keresztfolyosót.
 
A Keletiből 12 bérlőt hajítanak ki, de állítólag továbbra is maradnak olyan üzlethelyiségek, ahol az utasok ételt, italt, újságot is tudnak vásárolni vagy pénzt tudnak váltani. Itt "a későbbiekben" egy utascentrum kialakítását, valamint az utasforgalmi területek felújítását is tervezik.
 
Ám annak ellenére, hogy a MÁV bejelentette: május 13-tól 26-ig lezárják a pályaudvart, hogy felújítsák a peronokat, javítsák a vakolatot, illetve ellenőrizzék a vasúti infrastruktúrát és cseréljék az elhasználódott alkatrészeket, ez messze nem az a felújítás lesz, amire a rendkívül rossz műszaki állapotban lévő épületnek szüksége volna.
 
Próbálkozik a MÁV, de önmagában kevés lesz hozzá
 
Természetesen kerestük a MÁV-ot is. Kérdésünkre, miszerint a nem megfelelő színvonalú kereskedelmi szolgáltatást nyújtó bérlők és pavilonok eltávolításán túl tervezik-e a rendkívül rossz állapotban lévő pályaudvar-épületek illetve a hozzájuk szorosan kapcsolódó infrastruktúra felújítását, azt a választ kaptuk, hogy az érintett fejpályaudvarok (Keleti, Nyugati) rekonstrukciója szerepel a MÁV Zrt. stratégiai fejlesztési terveiben. 
 
"A fejlesztések előkészítő fázisban vannak, ezért a beruházások pontos műszaki tartalma és a kivitelezés határideje még nem ismert. A Keleti és Nyugati pályaudvarok átfogó rekonstrukciójáig a vasúttársaság elvégzi a szükséges karbantartási munkálatokat és  megkezdte az állomások látképének egységesét és az utaskényelmi szolgáltatások fejlesztését."
 
Hasonló választ kaptunk a többi, budapesti létesítmény kapcsán is. A szűkszavú reakció egyben igen sokatmondó: 
 
"Kőbánya-Kispest és Kelenföld vasútállomások megújítása is szerepel a MÁV Zrt. stratégiai terveiben. A tervezés előkészítésére és a kivitelezésre a rendelkezésre álló források függvényében kerül sor."
 
Magyarul majd egyszer. 
 
A másik projekttel kapcsolatban a következő információk láttak napvilágot: a fejlesztési terv első ütemében 2019-ben részben megújulnak a Bicske alsó, Alsógöd, Felsőgöd, Nagymaros-Visegrád, Szob, Sződ-Sződliget és Albertirsa megállóhelyek, Rákospalota-Újpest állomáson tavasszal lebontják a raktárépületet és nyáron kerül sor a vágányhálózat karbantartására, Dunakeszi-Gyártelep állomáson pedig - az önkormányzattal együttműködve - P+R parkolót építenek.
 
Az ígéretek szerint a rossz állagú, nem hasznosítható, az arculatot rontó épületeket, illetve építményeket a lehetőségeknek megfelelően elbontják. Azokon a helyszíneken, ahol az épületek és építmények kihasználtsága megfelelő, indokolt esetben karbantartás, illetve felújítás várható.
 
Próbálkozik a MÁV, de önmagában kevés lesz hozzá
 
Az állomásfejlesztéssel kapcsolatban szintén érdeklődtünk a társaságnál.
 
"A MÁV Zrt.  a következő években is több helyszínen kíván állomásfejlesztési programot végrehajtani. A vasúttársaság hosszú távú célja, hogy minden fontosabb állomás és megállóhely megújuljon és magas színvonalon szolgálja ki az utasok igényeit"
 
- válaszolták arra a kérdésünkre, hogy várható-e további létesítmények felújítása a közeljövőben.
 
Az elgondolások alapvetően nem rosszak, de aki kicsit is tisztában van a hazai vasúthálózathoz tartozó infrastruktúra állapotával, vagy egyáltalán járt már vasúti pályaudvaron a közelmúltban, tudja, hogy a hasonló szépészeti beavatkozások csak tüneti kezelést jelentenek és nem tekinthetők tartós megoldásnak. Arról nem is beszélve, hogy a tervekből több jelentős budapesti pályaudvar is elegánsan kimaradt, pedig a baj mindenhol óriási.
Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet
Portálunk az ügyben megkereste Gyöngyösi Mátét, a Közlekedő Tömeg elnevezésű civil szervezet alapító tagját, aki szintén nincs elragadtatva a MÁV által beharangozott lépésektől.
 
"Gyakorlatilag egy 20 éves lemaradást igyekeznek behozni ezzel"
 
- közölte Gyöngyösi, aki szerint ugyan az önmagában nem probléma, hogy eltüntetik a balkáni színvonalú bódékat, de szerinte igencsak kérdéses, hogy ezek megszűnésével hol lehet majd újsághoz vagy pékáruhoz jutni az állomásokon.
 
"A legnagyobb probléma ezekkel a fejpályaudvarokkal, hogy a vágányok melletti legértékesebb területükön, az épületekben a MÁV irodái, orvosi rendelői találhatók. Egyáltalán nem indokolt, hogy ezek itt kapjanak helyet"
 
- fejtette ki a civil szervezet alapítója, aki szerint a kereskedők kipaterolásával a szolgáltatásoknak nem lesz hová visszaköltöznie az állomásokra. Arra nézve pedig nem létezik stratégia, hogy hogyan hasznosítanák a felszabaduló helyeket, így félő, hogy ezeket a funkciókat végleg az aluljárókba száműznék, amik viszont már nem tekinthetők a pályaudvarok területének. Elárulta, hogy a Nyugatiban például egy teljes sor üzlethelyiséget használ raktárként a MÁV, amit senkinek sem hajlandó bérbe adni.
 
Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet
 
Gyöngyösi Máté meglátása szerint inkább ezeket az üzemi szolgáltatásokat kéne áthelyezni, hiszen például a nyugati országokban működő központi pályaudvarokon fel sem merül, hogy a közlekedési vállalatok hasonló funkciói az utasforgalom epicentrumaiban kapjanak helyet, ott a frekventált helyeken mindenhol üzleteket találunk. Erre ráadásul lenne is mód az egyesület alapítója szerint, mivel a MÁV nemrég kezdte értékesíteni, illetve bérbe adni a tulajdonában lévő, használaton kívüli, több mint 100 ingatlant, melyek jó része Budapesten található. Példaként hozta föl a Kerepesi úti MÁV-székházat, amit a Keletitől mindössze egy úttest választ el, és ahol szerinte még sok szabad hely áll rendelkezésre. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy a pályaudvarokon működő irodák jelentős alapterületű helyiségeiben mindössze néhány irodista foglalja a helyet.
 
Ugyanakkor Gyöngyösi szerint az sem jó megoldás, ha a bodegák egy részét otthagyják, mert azok ugyanúgy a látképet fogják csúfítani.
 
Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet
 
Szerinte a tervezett intézkedésekre tekinthetjük a Keleti és Nyugati pályaudvarok felújításának előfutáraként, ám aggasztónak nevezte, hogy a MÁV láthatóan nem rendelkezik világos és részletes tervekkel ezzel kapcsolatban. Példaként említette, hogy a Keleti pályaudvar kéthetes lezárása kapcsán is nagy vonalakban kommunikál a MÁV, a konkrétumokról keveset tudni.
 
"Szinte egyáltalán nincsenek arra vonatkozó kiviteli tervek, hogy mit kellene módosítani"
 
- mondta, majd hozzátette, hogy az eddigi gyakorlat alapján például a peronok felújítását nem úgy kell elképzelni, hogy mindenhol újraaszfaltozzák a közlekedő tereket, hanem ahol törést találnak, ott egy ponton javítanak. Ennek köszönhetően pedig csak foltosabb lesz a pályaudvar. Gyöngyösi azt is elárulta, hogy a lámpáknak is csak egy részét tudják majd cserélni, mivel a leszerelésre és a cserére használható függőfolyosó nem működik és a műszaki vizsgája is hiányzik.
 
Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet
 
"Összességében egyáltalán nem változik majd a pályaudvar képe, de akadálymentesebb sem lesz az épület"
 
- foglalta össze lesújtóan, hozzátéve, hogy tudomása szerint a munkálatokról senkivel sem egyeztettek, a civil szervezetek véleményét sem kérték ki az ügyben. 
 
Gyöngyösi külön kitért a vakolatjavításra: elmondása szerint a Keletiben a nemzetközi pénztárnál omlik veszélyes mértékben a fal, amiről nem tudni, hogy ténylegesen akarnak-e kezdeni vele valamit. Párhuzamként a Nyugati pályaudvar esetét hozta föl, amit két évvel ezelőtt szintén lezártak egy kéthetes karbantartásra, ám azon túl, hogy az épület elé felhúzták a gyalogosokat az omlásoktól védő állványzatot, érdemi javítás nem történt, amit elfogadhatatlannak nevezett.
 
"Azt sem tudni, hogyha tényleg ki is javítják a hibákat, akkor ki fogja karban tartani az épületeket. Az ekkora pályaudvaron legalább öt fős személyzet kellene erre, ám jelenleg biztos nincs ennyi"
 
- mondta, majd hozzátette, hogy a szerződésben sem elvárás az infrastruktúra karbantartása, így a megjavított elemek ugyanúgy koszosodnak és pusztulnak majd a jövőben is. A Közlekedő Tömeg alapítója úgy tudja, hogy a falak nagnyomású lemosását is tervezik, ám szerinte ennek nem kellene rendkívüli esemény számba menő attrakciónak lennie:
 
"Ezt havonta el kellene végezni."
 
Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet
 
Hozzátette: országos szinten nagy problémát jelent a MÁV-nak a karbantartás, van olyan régió, ahol egy szakemberre több mint 50 épület jut. Szerinte fölösleges úgy több tízmilliárdot költeni egy-egy ilyen projektre, ha utána az állagmegőrzésre már nem fordítanak energiát.
 
A kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások fejlesztésével kapcsolatban Gyöngyösi Máté elmondta:
 
"Ebből azért maradhattak ki az olyan pályaudvarok, mint Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest - de a Nyugati is ide sorolható -, mert ezek nagyobb projektek, melyeket folyamatosan halasztanak."
 
Ő úgy tudja, hogy Kőbánya-Kispest annyira rossz állapotban van, hogy a MÁV önköltségből nem hajlandó nekiesni a felújításnak, de ehhez egyébként se kiviteli tervek, se kivitelező nincs.

Egy sebtapasz nem váltja ki az életmentő műtétet 
 
Kelenföldön pedig a 4-es metró aluljárójába igyekeznek átszervezni az utaskiszolgáló funkciókat - például a csomagmegőrzők helyére költöztették a pénztárakat -, ami erre tökéletesen alkalmatlan, hiszen nincs fűtése, így például várótermet nem lehet szabályosan kialakítani benne.
 
"A Nyugatira pedig most azt mondják, hogy úgyis össze fogják kötni alagúttal a Délivel, addig minek hozzányúlni, hiszen az állomásra már nem lesz akkora szükség. Ez egyrészt nem igaz, másrészt az összekötés - ha egyáltalán megvalósul - több tízéves távlatú projekt, elfogadhatatlan, hogy addig ne történjen meg az átfogó állagfelújítás"
 
- fogalmazott Gyöngyösi Máté.
"Modernizációnak, vagy fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándéka sem látszik"
Hasonló álláspontot fogalmazott meg Szabó György, a Jobbik közlekedési szakértője, volt budapesti képviselője, aki szerint a fővárosi fejpályaudvarokat a XXI. századi igényeknek megfelelően kellene átalakítani, és az utasok számára vonzó funkciókkal kellene ellátni, ha a MÁV nem szeretne további forgalomcsökkenéssel számolni.
 
"Modernizációnak, vagy fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándéka sem látszik"
 
Mint fogalmazott, az emberek többsége még a dugók ellenére is inkább autóval ingázik Budapestre, mert a lassú és sok szempontból színvonaltalan MÁV-tól hiába várja, hogy emberhez méltó körülmények között, kiszámítható módon érkezzen meg az úti céljához, ez általában nem teljesül.
 
Szabó szerint érdemes lenne nyugati minták alapján újragondolni a pályaudvarok szerkezetét is, és metrószintre vinni szerelvényeket és azok kiszolgáló infrastruktúráját.
 
"Egyelőre azonban a modernizációnak vagy a fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándékát sem látjuk sem a MÁV, sem a kormány részéről"
 
- fogalmazott a szakértő.
 
"Modernizációnak, vagy fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándéka sem látszik"
 
Portálunk a Jobbik budapesti elnökét és országgyűlési képviselőjét is megkereste a probléma kapcsán. Bencsik János a következőképpen nyilatkozott a vasúti létesítmények állapotáról:
 
"Szégyen, hogy miközben tízmilliárdokat költenek a fővárosi és vidéki sportlétesítményekre, stadionokra, vagy akár sportrendezvényekre, aközben százezrek kénytelenek egy tökéletesen leamortizált infrastruktúrát használni."
 
Bencsik szerint "gyalázat, hogy az uniós pénzeső közepette az egymást követő kormányoknak nem fontos, hogy a munkába, iskolába járó emberek európai körülmények között közlekedhessenek". Méltatlannak nevezte azt is, hogy a Budapestre érkező turisták egy jó részét is
 
"koszos és vállalhatatlan pályaudvarok fogadják".
 
"Modernizációnak, vagy fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándéka sem látszik"
 
Szerinte a mostani helyzetből világosan látszik, hogy
 
"a mindenkori politikai vezetőket a kényelmes állami autó bőrülésében nem igazán foglalkoztatta és foglalkoztatja, milyen körülmények között kénytelenek közlekedni a saját választópolgáraik".
 
Tavaly a Hírtv-nek Pál László, a MÁV Zrt. akkori stratégiai vezérigazgató-helyettese is úgy nyilatkozott, hogy leghamarabb 2021-2022-ben kezdődhet meg a rekonstrukció.
 
"Modernizációnak, vagy fogyasztói igények kiszolgálásának még a szándéka sem látszik"
 
Kényelmes, ígérhető messzeség ez, ám, ha cinikusak (és persze pozitívak) akarunk lenni, akkor mondhatjuk, hogy választási év lesz, ami ezáltal növeli a felújítások esélyeit.
 
Kelenföldön eközben két turista vidám hangulatban fotózza az omladozó indóház épületét. A látvány egy darabig szórakoztató, nekik, nekünk leginkább szégyen. Őket az ingazó, munkába igyekvők kerülgetik unott arccal. Mi már megszoktuk a látványt. Pedig nagyon nem kéne így lennie.
Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Balogh Gábor
1
sss
2019. június 18. | 17:12
Az izraeli történész szerint az emberek csak ritkán gondolnak a békére, mivel azt egy közhelyes dolognak, nem valamiféle drága ajándéknak tartják.
1
sss
2019. június 18. | 11:51
A kormányszócső szerint nem Orbán Viktornak ér egy zacskó tésztát az ország.
1
sss
2019. június 18. | 11:07
A Rododendron című kisjátékfilm a rendszerváltás hajnalán játszódik.
1
sss
2019. június 18. | 10:51
A volt focistát, sportdiplomatát a katari vb pályázatával kapcsolatos ügy miatt tartják fogva.
1
sss
2019. június 18. | 10:17
Összesen 17 milliárd forintnyi közpénzt kapott a zöld-fehér klub.
sss
2019. június 18. | 17:12
Az izraeli történész szerint az emberek csak ritkán gondolnak a békére, mivel azt egy közhelyes dolognak, nem valamiféle drága ajándéknak tartják.
sss
2019. június 18. | 11:51
A kormányszócső szerint nem Orbán Viktornak ér egy zacskó tésztát az ország.
sss
2019. június 18. | 11:07
A Rododendron című kisjátékfilm a rendszerváltás hajnalán játszódik.
sss
2019. június 18. | 10:51
A volt focistát, sportdiplomatát a katari vb pályázatával kapcsolatos ügy miatt tartják fogva.
sss
2019. június 18. | 10:17
Összesen 17 milliárd forintnyi közpénzt kapott a zöld-fehér klub.
Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Balogh Gábor
sss
2019. június 18. | 14:02
Egyéves mélypontra csökkent az infláció májusban az euróövezetben, és folytatódott a fogyasztói árak csökkenése az EU egészében is – közölte kedden az Eurostat, megerősítve a június elején közölt előzetes adatokat. Magyarországnál csak Romániában nagyobb az infláció.