Idén tervezték átadni a Budapest-Balaton bicikliutat, ám egy milliméter sem épült meg belőle

Idén tervezték átadni a Budapest-Balaton bicikliutat, ám egy milliméter sem épült meg belőle

Hiába van külön kerékpározásért felelős kormánybiztos, ha látszatja nincs.

A G7 Révész Máriusz, kerékpározásért felelős kormánybiztos egy korábbi nyilatkozata kapcsán, miszerint 2019-re elkészül a Budapestet a Balatonnal összekötő bicikliút, megkereste a kivitelezést koordináló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési (NIF) Zrt.-t, hogy megkérdezzék, hol is tart tulajdonképpen a projekt.

A tervezett útvonal négy szakaszon fut majd:

  • Budapest – Etyek (23 km)
  • Etyek – Velence (32,6 km)
  • Velence – Székesfehérvár (28,7 km)
  • Székesfehérvár – Balatonakarattya (24,1 km).

A fejlesztés így összesen egy 108 kilométeres útvonalat érint majd, de ehhez hozzá kell számolni az egyelőre nem túlzottan praktikusnak tűnő kamaraerdei indulóponthoz való eljutás távját Budapesten, illetve azt is, hogy az út másik, balatonakarattyai végétől Siófok például még szűk 20 kilométerre, Balatonfüred pedig 35 kilométerre van.

A NIF válaszából kiderült, hogy a munkálatok jelenleg

sehol sem tartanak.

A portál információi szerint a munkálatok a Budapest – Etyek szakasz fejlesztésével indulnak, és az építési engedélyhez nem kötött, "forgalomtechnikai beavatkozásokkal érintett" útrészeket a közbeszerzést elnyerő Strabag Általános Építő Kft. építheti meg.

A munkaterületet csak valamikor ebben a hónapban adják át, és 5,6 kilométeren elkezdik az aszfaltburkolat helyreállítását, illetve a táblák kihelyezését és a burkolati jelek festését.

Magyarán szólva egyelőre a szöszmötölés-maszatolás fázis veszi kezdetét, érdemi munka még nem kezdődik meg a részben már létező szakaszokon futó nyomvonalon.

A portál emlékeztet, 2017 júliusában a Magyar Közlönyben megjelent információk szerint a kormány 2019-ig összesen 27 milliárd forintot különített el bicikliút-építésre, és a kiemelt projektek között ott volt a hányatott sorsú Budapest-Balaton útvonal is. Ennek terve ugyanis már 2011-től komolyabb formát öltött, de a több nyomvonal-változat közül hosszú évekig nem sikerült dönteni a megfelelő mellett.

A kerékpárút-építés ebben az esetben is úgy valósul majd meg, hogy

részben a már meglévő utakra festik fel a biciklisávot, és/vagy teszik ki az út szélére a kerékpárút jelzőtáblát.

A 108 kilométerből tehát csak ott épül új nyomvonal, ahol jelenleg nincs aszfaltozott út, ezek pedig jellemzően olyan falvak közötti részek, ahol a mezőgazdasági gépekkel, azaz traktorokkal és kombájnokkal együtt lesz majd használható a betoncsík.

Az első szakasz építési engedélyköteles részein tehát még egy kapavágás sem történik majd. Az előkészítések és a közbeszerzések nem zárultak le, a NIF válasza szerint ezeknek csak szeptemberre lehet meg az első eredménye, amikor szerződést lehet kötni a kivitelezőkkel.

A további három szakasznál pedig még csak a tervek és az építési engedélyek vannak meg, a közbeszerzések el sem indultak. Ez azt jelenti, hogy új nyomvonalas építkezés még két évvel a nagy bejelentés után sem indul sehol.

A NIF ráadásul arra nem válaszolt a G7-nek, hogy mikorra tervezték eredetileg az egyes szakaszok átadását, illetve mikorra várható ezek tényleges időpontja.

A további részletek ITT olvashatók.