Azonnali lépések szükségesek az alacsony hatásfokkal működő nyelvoktatás modernizálásához

Az Európai Nyelvek Napja alkalmából a Jobbik felhívja a figyelmet arra, hogy a magyar közoktatásban folyó nyelvoktatás helyzete alapvetően különös indikátora a teljes közoktatási rendszernek, hiszen a szülők ezen a területen érzékelik a legjobban, hogy magántanár és iskolán kívüli erőfeszítések nélkül a mai magyar iskolarendszerből csak a kiváló képességű és a nyelvelsajátítás terén kiemelkedő tehetségű gyermekek távoznak használható nyelvi tudással - közölte Brenner Koloman. 

A párt oktatási szakpolitikusa szerint ez rendkívül aggályos a 21. században, hiszen az Európai Unióban hazánkban a legnagyobb a semmilyen idegen nyelvet nem beszélők aránya.

"A Jobbik mint nemzeti néppárt mindig kiállt azért, hogy a magyar társadalom minden rétegéből származó emberek juthassanak megfelelő nyelvtudáshoz, hiszen ráadásul a Fidesz tudásellenes politikája kizárja 2020-tól azokat fiatalokat az egyetemekről, akiknek nincs nyelvvizsgája"

- tette hozzá a képviselő. 

Mivel az oktatást a Jobbik nemzetstratégiai ágazatnak tartja - hangsúlyozta Brenner Koloman -, fontos azonnali lépéseket tenni a nyelvtanárok áldozatos munkája ellenére alacsony hatásfokkal működő nyelvoktatás modernizálására. 

A közoktatásban el kell mozdulni a jelenlegi helyzetből, az óraszámok mechanikus emelése nem jelenti azt, hogy a tanulók nyelvi kompetenciái ennek megfelelően javulnának - vélekedett a politikus. Hangsúlyozta továbbá, hogy az általános iskola kimeneti oldalán (annak ellenére, hogy sok olyan általános iskola van, ahol 4. osztálytól, vagy még korábban kezdődik az angol vagy a német nyelv oktatása) a 8. osztályt végzettek zöme nem tud érdemben az adott nyelven kommunikálni. Ezért a Jobbik elképzelései szerint a magyar tanulók az általánosban egy, középiskolában pedig két idegen nyelvet sajátítanának el magas szinten, és ötödik osztálytól a kiscsoportos nyelvoktatás lehetőségét kell megteremteni. A párt szerint szükséges a nyelvtanközpontúság helyett a kommunikációra helyezni a hangsúlyt, és a változó, 21. századi körülményeket figyelembe vevő nyelvoktatási szemléletet kell érvényesíteni. Ennek érdekében fontos a csoportbontás szerepe és a kis osztálylétszámok kialakítása lehetőség szerint, hiszen effektív nyelvoktatás csak 10 fő alatti csoportokban hoz valós eredményt.

"Ez természetesen csak az oktatásra jutó források függvényében valósítható meg középtávon, ezért is sajnálatos, hogy a Fidesz megint az oktatásra és az egészségügyre szán arányaiban kevesebb pénzt a költségvetésben"

- fogalmazott Brenner Koloman.