"Mára eltűnt az a sztereotípia, hogy a 'magyar filmek rosszak', a világ ismét kezd felfigyelni ránk"

Olvasási idő kb 10 perc

Az elmúlt években virágzik a magyar filmgyártás. Alig találni olyan rangos eseményt, amiről ne díjjal térnének haza a magyar filmesek, vagy legalább ne képviseltetnék ott magukat. Legutóbb Gera Marina az Örök télben nyújtott szerepléséért elnyert nemzetközi Emmy-díja kapcsán szedtük össze a mögöttünk lévő időszak kiemelkedő alkotásait, most pedig egy díjesővel jutalmazott kisjátékfilm, a Hazug rendezőjével, Kámán Alberttel beszélgettünk a mű országos TV-premierjének alkalmából.

 

Ki a hazug?

Ezzel a kérdéssel mindig bajban vagyok, hiszen ha elárulom a megfejtést, akkor elmarad a katarzis és lelövöm a film csattanóját. Annyit mondanék, hogy nem olyan egyértelmű, ki is a hazug. Miközben a főszereplőnk a párkapcsolat hazugságainak vizsgálatába kezd, egy belső utazásra is indul, ami árnyalja a hazugságról alkotott első benyomásainkat.

 

Az egész cselekmény abból indul ki, hogy a főszereplő egy fél pár fülbevalót talál az ágy alatt, ami miatt gyanakodni kezd, hogy párja megcsalta. Hordoz bármilyen szimbolikát ez a mozzanat?

Nagyon is, és úgy általában véve is játszottunk a szimbolikával, a filmes és irodalmi utalásokkal, hiszen kevés dialógus van a filmben, inkább a látvány, az érzelmekre való hatás viszi előre a cselekményt. A fülbevaló elsődlegesen a Woyzeckre utal, ami szintén az őrület határán táncoló ember lelkivilágát mutatja be és a „ki is a valódi bűnös” kérdését veti fel. De egyben utal a Leány gyöngy fülbevalóvalra is. Bár a film rövidsége miatt nem jutott idő a szereplők hátterének kifejtésére, a fiú családi fotójával azt is be akartam mutatni, hogy mennyire más társadalmi helyzetben vannak a pár tagjai, akárcsak az említett filmben és természetesen a megcsalás gyanúja, mint központi elem is összeköti az alkotásokat. De ezek mellett ott vannak olyan jelenetek, mint a vérköpés vagy a kukacok felvillanó képe, ami a belső diszharmóniára, a lelket emésztő gondolatokra próbál ráerősíteni.

A film kis költségvetésből, saját finanszírozásból készült. Elsődlegesen operatőrként dolgozol és mint említetted is fontos szerepet játszik számodra a történet képi megjelenítése. Mennyivel nehezebb ezt ilyen kis keretből megoldani?

Igen, szakmai ártalom, hogy inkább vizuálisan szeretek történetet mesélni. Őszintén, ha elég ügyes és kreatív valaki, ha van egy jó ötlete és tehetsége hozzá, manapság már nincs feltétlenül szükség egetverő költségvetésekre. Nyilván nem tud az ember amerikai szuperprodukciót leforgatni, telepakolva látványos CGI-akciókkal és robbanásokkal, de igenis lehet nagyon jó történetközpontú filmeket készíteni már minimális összegből is. Gondoljunk csak a Dogma filmekre, amik közül nem egy komoly nemzetközi elismerést ért el. Hazai filmek közül pedig remek példa erre Reisz Gábor: Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmje, vagy Hajdu Szabolcstól az Ernelláék Farkaséknál, ami csakugyan szinte költségvetés nélkül készült. Mindkettő remek film és elképesztő sikereket értek el a nemzetközi fesztiválokon.

 

A visszajelzéseket elnézve úgy tűnik, hogy a jó ötlet és a tehetség is megvolt. Utolsó adataim szerint 24 nemzetközi díjat sikerült elhoznotok. A Los Angeles Film Awards, az Oniros Film Awards, a European Cinematography Awards, a New York Film Awards, a Vegas Movie Awards és a londoni Falcon International Film Festival több kategóriájában is díjazták a Hazugot. A témaválasztásnak köszönhető a siker?

Biztos vagyok benne, hogy a témaválasztás is szerepet játszott a sikerben, hiszen alig akad olyan ember, aki ne élte volna át a filmben is felmerülő kétségeket, ha nem is olyan felfokozott állapotban, mint ahogy azt bemutatjuk. A bizalmatlansággal járó félelem és kétkedés észrevétlenül hálózza be az életünket, a kapcsolatainkat és az önáltatás is elég gyakori jelenség. Maga az alapötlet is egy személyes élményből származik. Mondhatni terápiás jelleggel kiírtam magamból azokat az érzéseket, amiket egy párkapcsolati krízis okozott. De ha megnézzük a jelöléseket, akkor láthatjuk, hogy a sikerben a főszereplő, Nagyistók Edit játéka sem elhanyagolható tényező. Sikerült úgy visszaadnia mindezt, hogy azt a nézők is át tudták érezni.

Hazug

Noha végül jól sült el, nem tartottál attól, hogy a főszerepet egy kezdő színésznőre bízd?

A szereplőválogatás valójában nem Edittel indult. Egy másik hölgyet szántam a szerepre, de ő néhány nappal a forgatás kezdete előtt visszamondta, mondván, hogy túl durva és elvont számára a forgatókönyv. Gondolhatod, ott álltam pár nappal a kezdés előtt színésznő nélkül egy olyan alkotásnál, ahol épp a főszereplő játéka a lényeg. A sors azonban kegyes volt, Lukács Andor fia velem dolgozott a filmen és emlékeztetett, hogy ott van Edit, kérdezzük meg őt. Ugyan én akkor még nem találkoztam vele, de Lukács Andor és Jordán Tamás már mesélt korábban róla, mint a színésziskolájuk kiemelkedő tehetsége. Ezt most már én is alátámaszthatom.

 

A filmet Cannes-ban, a Global Short Film Awardson mutatták be először, ami a nagy filmfesztivál kísérőrendezvénye. Hogy sikerült elsőfilmesként azonnal egy A-kategóriás rendezvényen debütálni?

Ahogy Editet, ezt is a szerencsének köszönhetem. Tavalyelőtt egy munka során találkoztam India egyik legnagyobb filmproducerével, Sandeep Marwah-val, aki nem mellesleg a Global Short Film Awards egyik főszervezője. Akkor épp arról mesélt, hogy most kezdik szervezni a fesztivált, én meg mondtam, hogy nekem épp most lett kész a kisfilmem és mivel érdekelte, telefonon megmutattam neki egy még félkész verziót. Annyira elnyerte a tetszését, hogy biztatott, ezt feltétlenül küldjem majd el. Fél évre rá már a Hazug volt a gála nyitófilmje Cannes-ban.

Hazug

Milyen érzés volt, hogy ennyi szakember a te alkotásodat nézi? Egyáltalán milyen érzés volt a hollywoodi sztárok között mozogni?

Rettenetesen izgultam a bemutató előtti napokban. Aludni is alig tudtam. Ez egészen odáig tartott, míg a bemutató végén le nem gördült a stáblista és a sokk okozta néhány másodperces csend után el nem dördült a vastaps. Életem egyik legcsodálatosabb pillanata volt. De talán még nagyobb élmény volt, amikor Quentin Tarantinoval reggeliztem…

 

Kitalálom, a szerencsének köszönhetően…

Mondhatjuk, igen. Mikor utaztunk a fesztiválra, már nézegettem a telefonomon, hogy kik vannak ott. Láttam, hogy a Volt egyszer egy Hollywood stábja is abban a hotelben szállt meg, ahol mi. Még viccelődtünk is, hogy majd összefutunk Brad Pittel vagy Tarantinoval. Erre éppen csak becsekkolunk a portán, amikor valaki mondja, hogy „Te, itt a Tarantino” és tényleg ott állt nem messze tőlünk. A reggeli végül az indiai producernek köszönhetően jött össze, aki bemutatott neki. Ne kérj fotót, azt sajnos nem készítettem, senkinek sem engedte. Egyébként maga az egész rendezvény szürreális volt. Azt hittem, hogy majd mindenhol rajongók rohamozzák meg a sztárokat, de nem így volt. Filmcsillagok mászkáltak mindenfelé, de nem igazán zargatta őket senki.

Kicsit ismét hazai vizekre evezve. Mi a véleményed a hazai filmgyártásról? Bár a Hazug pont önerőből készült, van szerepe az elmúlt évek sikereiben a Filmalapnak?

Szerintem egész egyszerűen nagyon tehetséges rendezőink és filmes szakembereink vannak, nincs semmiféle misztikum a sikerek mögött. Úgy érzem, mára szerencsére eltűnt az a sztereotípia, hogy a „magyar filmek rosszak”, ami valószínűleg az ezredforduló környékén készült alkotások miatt alakulthatott ki. Az utóbbi években viszont számomra is a legjobb filmek nagyrésze magyar volt, és szerencsére ezzel nem csak én vagyok így, hanem a világ is kezd ismét felfigyelni ránk.

Az persze mindenképp megkönnyíti a dolgokat, ha van az ember mögött egy nagy presztízzsel, tapasztalattal rendelkező intézmény. Mi teljesen magunkra voltunk utalva, elkészült a film, véglegesítettük. És hogyan tovább? A film utóélete volt a legnehezebb és legköltségesebb feladat. A díjak sem csak maguktól jönnek, elképesztő munkánk van a különböző kritériumok által tarkított nevezésekben.

 

Mit gondolsz, a mai korban, amikor a Netflixnek, az HBO GO-nak és más tartalomszolgáltatóknak köszönhetően egyre inkább kezd Hollywoodon kívül a világ többi része is bekapcsolódni a filmgyártásba, nagyobb lehetőség áll a magyar filmesek előtt, mint egy-két évtizede?

Sokkal több lehetőség van, mint korábban. Mondhatni, a világ megnyílt a készítők előtt. Ha valakinek a filmje felkerül valamelyik streeming szolgáltató kínálatába, akkor akár egész Európában elérhetővé válik az alkotás. Ez a rövidfilmes műfajban már csak azért is óriási lépés, mert ezek nem túl gyakran kerülnek a mozivászonra, nehezebb velük elérni a nézőket, ritkán tudnak igazi áttörést hozni egy rendezőnek, az inkább a nagyjátékfilmek sajátja. Az utóbbi évek nagyszerű kisfilmes sikereinek köszönhetően azonban úgy látom, hogy itthon is egyre nagyobb az érdeklődés erre a műfajra. Bizonyára sokat lendített ezen a Mindenki Oscaron való szereplése, valamint, hogy egyre több tartalomszolgáltató érdeklődik a kisfilmek iránt is. Már elérhető Tóth Barna tavalyelőtti Oscar shortlistes kisfilmje a Susotázs, és Kis Hajni Last Call című filmje is az HBO GO kínálatában, ami nemrég nyert Münchenben fődíjat a diákfilmszemlén.

 

A streeming szolgáltatók ráadásul egyre népszerűbbek a mozikkal szemben. Szerinted ebben csak a kényelem játszik szerepet, vagy esetleg az, hogy a filmgyár az elmúlt években leginkább CGI-val feltuningolt blockbusterekkel szolgált, újabb és újabb feldolgozásokkal biztonsági játékot játszott, míg a sorozatokkal mertek merészet húzni?

Lehet, hogy ezek is közrejátszanak, de szerintem a legszámottevőbb változás, hogy ma már szinte nincs minőségbeli különbség a mozifilmek és a TV filmek, vagy TV sorozatok között. Erre tökéletes példa most az Akik maradtak, ami eredetileg TV filmnek készült, és beválogatták az idei Oscar shortlist filmek közé, vagy az Örök tél, amivel Gera Marina Emmy-díjat nyert. De több hasonló példa is volt az elmúlt években, hogy a TV film később mozis forgalmazásba került, gondoljunk csak Szász Attila másik filmjére a Félvilágra, vagy Topolánszky Tamás Curtizére. Szóval, ma már igazából rajtunk áll a döntés, hogy ugyanazt a minőséget a moziban vagy a kanapénkon ülve fogyasztjuk-e.

 

Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!

Friss

1
1
Mást látunk a színpadon, és más zajlik a függönyök mögött. Vélemény.