A pandémia miatt majdnem 56 milliárd tűnhet el a médiapiacról

A pandémia miatt majdnem 56 milliárd tűnhet el a médiapiacról

Nem kevesebb, mint 55,6 milliárd Ft tűnhet el a médiapiacról, míg a teljes kommunikációs iparág 148,8 milliárd Ft- os visszaeséssel számolhat az idei évben - derül ki a Magyar Reklámszövetség és a Scores Group kutatóintézet által végzett kérdőíves kutatássorozatból.

A kutatás igyekezett kirajzolni, hogy  a koronavírus okozta válság milyen hatással volt a kommunikációs szakmára és annak bevételeire, miközben megpróbálta feltárni a piac jövőbeli kilátásait is. Az első, májusi adatfelvétel rövid ideje alatt 386-an töltötték ki a kérdőívet, míg a szeptember elején zárult második adatfelvétel során 359 cégvezető válaszolt a kérdésekre.

A májusi prognózisban előre jelezetthez képest, kissé csökkent a válaszadók szerint becsült visszaesés mértéke, de iparági szinten még mindig nagyon jelentős piaci esés várható - derül ki a felmérésből. A tavalyi médiatorta 245,08 milliárdról idénre 189,48 milliárdos méretűre apadhat, míg a kommunikációs torta 467,96 milliárdról 319,16 milliárd méretűre csökkenhet.

Az ügynökségek a legborúlátóbbak

Az iparág üzleti helyzetének romlási esélye továbbra is fennáll, de 23 százalékkal kevesebben, - az előző lekérdezés 76 százaléka helyett - a legutóbbi adatfelvétel alapján mindössze a kitöltők 53 százaléka számol ezzel a forgatókönyvvel. Stagnálásra 25 százalékkal többen gondolnak, javulásra az első etapban rögzített 4 százalékhoz képest 10 százalék lát esélyt. A legelkeserítőbbnek az ügynökségek látják a jövőt.

A piac elhúzódó válságra rendezkedett be

A válaszadók szerint már csak a 2021. második negyedéve utáni időszaktól reméli, hogy teljesítményüket tekintve a tavaly év végi szintre sikerülhet felzárkózniuk. Három éves távlatban hasonlóan látják a helyzetet, mint májusban.

A leggyakoribb válságkezelő megoldások a cégvezetők válaszai alapján továbbra is a kötelező fizetett szabadság kiadása és a munkabér csökkentése, ugyanakkor a vállalatok továbbra sem tekintenek elsődleges eszközként a munkaerő csökkentésére, de 22 százalék már így is élt ezzel a lehetőséggel. Egyébként A munkabér csökkentését eddig 42 százalék alkalmazta alkalmazta. A legkisebb arányban a hirdetői szektorban (11 százalék), a leginkább az ügynökségeknél (54 százalék) történtek ilyen intézkedések.

A kommunikációs szektor a kormánytól várja a segítséget

A válaszadók 96,8 százalék úgy gondolja, hogy jelen helyzetben továbbra is szüksége lenne célzott kormányzati intézkedésekre. A munkavállalók fizetésének részleges átvállalását választók aránya csökkent a legnagyobb mértékben, 60%-ról 44%-ra. Ez arra enged következtetni, hogy ebben a lehetőségben már kevésbé bíznak a cégvezetők. Mindemellett a járulékterhek csökkentésében 92 százalékuk bízik még mindig, az állami költések szintjének emelését pedig leginkább a médiatulajdonosok (41 százaléka) igényelné.

Emellett Az állami költések szintjének emelését leginkább a médiatulajdonosok (41%) igényelnék.