Az eddig titkolt szakértői jelentés szerint 18 sorozathibát találtak a Tarlós idején beszerzett, felújított M3-as metrókocsiknál

Az eddig titkolt szakértői jelentés szerint 18 sorozathibát találtak a Tarlós idején beszerzett, felújított M3-as metrókocsiknál

Alkalmatlan anyagok használata, elavult felfüggesztési rendszer, visszatérő rozsdásodás, tucatnál is több sorozatos meghibásodás, ügyetlenül megvalósított, ideiglenesnek szánt megoldások, orosz szabványok, gondatlan kivitelezés

- olvasható a Népszava által megszerzett, eddig titkolt szakértői jelentésben.

A lap cikke szerint Karácsony Gergely főpolgármester még január elején rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát, amit a BM Viking Zrt. végezte el, és noha hiába áll rendelkezésre a vizsgálat eredménye már három hónapja, a a BKV felügyelő bizottsága egyelőre nem tárgyalta.

A dokumentumból kiderült, tizennyolc sorozathibát találtak a Tarlós István főpolgármestersége alatt beszerzett M3-as metrókocsiknál.

A jelentés szerint a legsúlyosabb problémák a rozsdásodás, az ülések balesetveszélyes törése, valamint a gyatra hegesztés.

A vizsgálat megállapításai között szerepel többek között, hogy a felújított metrószerelvények felfüggesztési rendszere elavult, visszatérő probléma a rozsdásodás. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is. Szakértők szerint ráadásul a később gyártott kocsikon is megindul majd a korrózió. 

A rozsdásodás egyik oka, hogy

az ajtóküszöbnél nincs vízelvezetés, így csak befelé tud folyni a tisztításhoz használt víz és az eső.

Az orosz gyártók ezt úgy akarták megoldani, hogy lyukakat fúrtak a küszöbbe, csakhogy így sok esetben egyenesen a tartószerkezetbe folyik a víz.

A műszaki hibák egy részét azt okozta, hogy valójában nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakat gyártottak, amibe olyan berendezéseket szereltek fel, amik nem illettek ehhez a típusú kocsiszekrényhez.

A vizsgálatból kiderült az is, hogy át kell vizsgálni a varratokat a teljes flottánál. Sok helyen kimaradtak a tűzgátak, és a kábelkorbácsokat sokszor csak gyorskötözőkkel rögzítették, továbbá a padlószerkezetben használt anyagok sem felelnek meg a magyar szabványoknak.

A meghibásodás aránya a flottában már most 15 százalékos.

Fontos kiemelni, hogy ez azért rendkívül problémás, mert a normál működéshez legalább a kocsik 84 százalékára van szükség.

A jelentés egyik legsúlyosabb megállapítása szerint a rossz megoldások miatt a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is növekedhet az üzemeltetési költség. Az orosz gyártó, a Metrowagonmash (MWM) által 30 évre felemelt élettartam a szakértők szerint

csak akkor teljesíthető, ha a gyártási anomáliák kezeléséhez haladéktalanul nekikezdenek és a javítás megfelelő színvonalon zajlik le.