Garancsi és Mészáros mellett a luxusjachtos Szíjj László is szakít rendesen a debreceni BMW-gyár építéséből

Szíjj László
Nickson Chilangwa / Facebook

A miniszterelnököt luxusgépen reptető Garancsi István és az Orbán Viktor barátjaként is ismert Mészáros Lőrinc után újabb NER-es multimilliárdos, Szíjj László cége kapott sokmilliárdos munkát a Debrecenben létesülő BMW-gyár fejlesztésével összefüggésben

- írja a 24.hu.

A negyedik leggazdagabb magyarként számon tartott Szíjj László neve legutóbb akkor merült fel, amikor kiderült, nyáron az ő többmilliárd frointos luxusjachtján nyaralt családjával Szijjártó Péter külügyminiszter.

Mint most az az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer dokumentumaiból kiderült, 

cége, a Duna Aszfalt Zrt. nettó 8,6 milliárd forintért végzi el a Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez kapcsolódó önkormányzati utak útépítési, csapadékvíz elvezetési, valamint szennyvíz- és vízvezeték építési munkáinak első ütemét.

Vagyis éppen a Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben, ott, ahol a BMW-gyár fog épülni.

Szijjártó Péter még 2018 júliusában jelentette be, hogy a BMW gyárat épít a Debrecen melletti 400 hektáros területen. A beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót és a német autógyártó ezer új munkahelyet teremt. Nem sokkal később kiderült, hogy a magyar kormány igencsak bőkezűen mintegy 12,3 milliárd forint támogatást ad a multinacionális vállalatnak. A külügyminiszter akkor úgy érvelt, ez a pénz megtérül, ráadásul a BMW-gyárhoz számos infrastrukturális fejlesztés is kapcsolódik.

Később aztán az is világossá vált, hogy nem minden a nagyvonalú támogatás: óriási pénzekkel száll be az új gyár fejlesztéséhez kapcsolódó beruházásokba a debreceni önkormányzat és a magyar állam.

A debreceni önkormányzat 44 milliárd forint hitelt vett fel földvásárlásra és az infrastruktúra kialakítására, amihez a Modem Modern és Kortárs Művészeti Központnak helyet adó épületet ajánlotta fel fedezetként.

A kormány pedig ennél is többel szállt be: 2018 végén több, mint 135 milliárd forintot hagyott jóvá a debreceni BMW-gyár területéhez kapcsolódó út-, vasút- és infrastruktúra építésre, majd néhány hónappal később újabb közel 23,5 milliárd forintot csoportosítottak át.

A százmilliárdos közpénzből finanszírozott fejlesztésnek pedig hogy, hogy nem NER-közeli milliárdosok a nagy nyertesei:

  • 22 milliárd forintért Garancsi István cégére, a Market Zrt.-re bízták a Gazdasági Övezet bel- és csapadékvíz elvezetéséhez szükséges földmunkákat, illetve az engedélyeztetési eljárást,
  • a nemzet gázszerelője, Mészáros Lőrinc pedig 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz.

Most pedig azt is megtudtuk, hogy Szijj cége, a Duna Aszfalt szintén a csapadékvíz elvezetésén dolgozhat, emellett utakat, szennyvíz- és vízvezetékeket építhet nettó 8,6 milliárdból.

A debreceni BMW-gyár egyébként várhatóan 2025-től termel, a bajorok teljesen elektromos modellek gyártását tervezik.

Legolvasottabb híreink