Úton két kerékkel (x)

Úton két kerékkel (x)

A motorkerékpárok rendkívüli változatosságnak örvendenek. Hosszútávú utazástól, versenyzésen keresztül, egészen a nehéz terepen való manőverezésig számos tevékenységhez készültek speciális modellek.

Hogyan kezdődött?

A német feltalálású Daimler Reitwagen volt az első belső égésű, benzines motorkerékpár, melyet 1885-ben készített el Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach. Ennek érdekessége az volt, hogy kormányzása nem követte a korábbi biciklik példáját, helyette két apróbb kerékre támaszkodott, hogy ne dőljön semerre kanyarodás közben.

Ez azonban sosem került kereskedelmi forgalomba. Az első forgalmazott jármű, amit motorkerékpárnak neveztek, az 1984-es Hildebrand & Wolfmüller volt. Ezt követően számos gyártó tért át hasonló szerkezetek készítésére, Németországon kívül is.

Az első világháború eljövetelével harci modellek készítése került előtérbe. A jól ismert amerikai Harley-Davidson például gyárainak felét ennek a célnak szentelte. Ez is közrejátszott abban, hogy 1920-ra a háború végeztével a legnagyobb motorgyártással foglalkozó cég lett.

Motortípusok

Három fő csoportot különböztetünk meg: utcai, terep és többcélú motorok. Természetesen ezeken belül számos altípus létezik, hiszen ezeket a járműveket sokféle célra fejlesztik.

Például mindhárom kategóriának általában egy sportváltozata is létezik. Ezek a versenymotorok tereptől függően lehetnek országúti vagy utcai változatok, vagy például motocross típusú terepmotorok.

Az utcai motorkerékpárok közé tartoznak többek között például a mopedek. Ezzel szemben a terepre szánt modellek főként földutakra vannak tervezve, és dizájnjuk nem megengedett utcai közlekedésre a legtöbb helyen.

A többcélú modellek általában éppen ezt a hibát próbálják kieszközölni. Ezekkel a motorokkal lényegében bárhol könnyedén közlekedhetünk.

Minden kialakításnak megvannak a maga előnyei, vagy egyszerre több felhasználási módra is alkalmasak. Mindemellett minden dizájn más testhelyzetet eredményez.

Kinézet és más előnyök

A motorkerékpárok tervezésük, gyártásuk és összeszerelésük alapján széles skálán mozognak teljesítményben, árban, sőt megjelenésben is.

A hajtómotor helyzete és a vezetési stílus nagyban befolyásolja a jármű fogyasztását. Ez persze eltérő lehet elektronikus meghajtás esetén, a közel nulla kibocsátással rendelkező modellek egyre inkább terjednek.

A motor kialakítása, alkatrészeinek elhelyezése, a súlypont vagy akár a jármű magassága mind jelentős hatást gyakorol arra, hogy mire képes. Hatalmas különbség van például egy sportmotor és egy klasszikus, ’97-es Harley-Davidson között.

A Modellfutár webáruház a motorkerékpárok széles spektrumát elejétől a végéig lefedi. A motorok szerelmeseinek elengedhetetlen kedvenc modelljeik összegyűjtése, ugyanis ezek a részletgazdag modellek tökéletesen megörökítik a járművek minden apró elemét.