Turizmus - Drágulás és munkaerőhiány nehezítheti az újranyitást

Turizmus - Drágulás és munkaerőhiány nehezítheti az újranyitást

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke az InfoRádiónak beszélt arról, miszerint drámai az árbevételek visszaesése a szállodaiparban.

Tavaly november óta szinte teljes a zárlat, és kizárólag üzleti ügyben utazókat, illetve oktatásra érkező vendégeket lehet fogadni: így mintegy

90-95 százalékos visszaesés tapasztalható, beleértve az idei év első három hónapját is.

A veszteséget százmilliárdokban kell mérni csak a szállodaiparban, a kereskedelmi szálláshelyeken, és akkor még nem esett szó a vendéglátóiparról, húzta alá a szövetség elnöke, aki szerint szinte felmérhetetlen, mekkora a kiesés. A belföldi turizmus nyáron élénkülhet, a budapesti szállodákban a külföldi vendégforgalom lassú visszatérésével azonban legkorábban ősszel számolnak.

Az újranyitás egyik legnagyobb kihívása pedig a munkaerőhiány lesz, ugyanis turisztikai szektorban foglalkoztatottak mintegy fele lett kényszerű pályaelhagyó az elmúlt évben.

A legnagyobb probléma, ami most foglalkoztatja a turisztikai szektorban az maradtakat, az az, hogy miként lesz elegendő munkaerő, és hogy milyen áron lesz

– fogalmazott Flesch, hozzátéve, a 400 ezer emberből nagyjából 200 ezer jelenleg nem dolgozik az ágazatban. A dolgozókat újranyitáskor pedig majd fokozatosan kell visszavenni.

A szállodaszövetség

jelentős munkaerőhiánnyal számol, és az sem kizárt, hogy komoly drágulás is lesz,

ami mind–mind meg fogja nehezíteni az újranyitást, hiszen

már így is ki vannak véreztetve a szektor szereplői. Ha most többet kell majd fizetni, senki nem tudja, hogyan fogja megoldani.

Flesch hozzátette, fontosak lehetnek mind a vendégek, mind a dolgozók biztonságérzetét támogató intézkedések. Mivel személyes jelenlétet követelő szakmáról van szó, biztosítani kell a legbiztonságosabb körülményeket.

A szakember

az oltásokkal kapcsolatban azt mondta, elképzelhető, hogy lesz erre vonatkozólag valamiféle előírás, de egyelőre még nem tudni. 

Úgy látja, a nagyvállalatok között akadnak olyanok, amelyek képesek lehetnek akár marketingelemként is felhasználni, hogy náluk csak beoltatott személyzettel lehet találkozni.

Mindemellett sok diploma előtt álló fiatalnak elmaradt az elmúlt hónapokban a kötelező szakmai gyakorlata is a szállodákban, vendéglátóhelyeken, így az utánpótlás biztosítása is hozhat majd nehézségeket.