A külügy ködösít a bérbeadott állami Airbus rendhagyó konstrukciójáról

A külügy ködösít a bérbeadott állami Airbus rendhagyó konstrukciójáról

Egy hónapja jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter, hogy hetente háromszor rendszeres légi teherjárat (cargo) fordul Budapest és a kínai Csengtu között. Az utat a magyar állami tulajdonú Airbus 330-200F teszi meg, üzemeltetője pedig az eddig csak a személyszállításban tevékenykedő Wizz Air - idézi fel a Népszava.

A bérbeadásra az indoklás szerint azért van szükség, mert a maszkok és lélegeztetőgépek tavalyi tömeges fuvarozása után kihasználatlanul maradt a repülő. A konstrukcióval azonban fedezhető a gép karbantartási költségei, sőt még akár profitot is hozhat. A lapnak az iparágra rálátással bíró forrása a bérbeadással kapcsolatban elárulta, hogy az állam-Wizz szerződés az eddig ismert információk alapján a piacon megszokott konstrukcióhoz nem hasonlítható.

A Wizz Airt is kereste a lap, akik kifejtették, hogy a magyar állam nem fix összeget (lízingdíjat) kap a használat után, hanem a repült órák bérleti díjából részesedik.

Vagyis a Wizz Air-nek nincs sok vesztenivalója, hiszen veszteség nem éri akkor sem, ha a gép a földön áll. Ellentétben egy lízing szerződéssel, amely esetén mindenképpen ki kellene termelnie a fix a díjat

Persze a légitársaságnak ettől függetlenül akadtak költségei az üzlet kapcsán, hiszen ki- és táképzéssel biztosít pilótákat, beszerezte a a típus- és útvonalengedélyeket, valamint a cargo tevékenységhez szükséges nemzetközi dokumentációt.

A cargo konstrukció körül azért akadnak még kérdések, például, a kormány miért nem egy szállítmányozási tapasztalattal és infrastruktúrával rendelkező cégnek adta bérbe a gépet, ugyanis a Wizz Air-nek nincs cargo divíziója.

A lap értesülései szerint többen igyekeztek lebeszélni a kormányzatot ennek a gépnek a megvásárlásáról, főleg, ha kereskedelmi hasznosításban is gondolkodnak, mivel ez a típus nem a legideálisabb a hatékony üzemeltetés szempontjából, ráadásul a kabinátmérője nem elég nagy a gyakori, nagyobb konténerek, vagy speciális rakományok szállításához. Az A330-200F típus teherbírása 64 tonna, maximális hatótávja 7400 km, amivel a közép-Kína Csengtu éppen elérhető közvetlenül, de a part menti Sanghaj már nem. Ez jócskán alul marad a népszerűbb Boeinggel szemben, mely száz tonnát bír el, 9200 km-es hatótávval.

A Quatar Airways sem véletlenül adta el a cargo Airbust Magyarországnak mindössze öt év után, és váltott a konkurens Boeing gyártmányra. Ezért volt relatíve olcsó is a gép, a 17 milliárdos vételár a listaár negyede, egy ötéves gép pedig még fiatalnak számít - teszi hozzá a lap.