Nehezen betartható a külföldiek tankoltatása, míg a fuvarozók szerint átgondolatlan döntés volt a kamionstop

Nehezen betartható a külföldiek tankoltatása, míg a fuvarozók szerint átgondolatlan döntés volt a kamionstop

Elegendő üzemanyag áll Magyarországon rendelkezésre

- közölte az Alfahírnek nyilatkozva Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke miután a kormány úgy döntött, a benzintúrizmus miatt a külföldi járműveket nem érinti az üzemanyag árstop.

Lehetnek ugyan logisztikai gondok, de az ellátás lényegében zavartalan. Egy benzinkútnál általában 5-6 napig elegendő a készlet, így legfeljebb az utánpótlásnál lehetnek kisebb fennakadások. Az előző este elrendelt árstop feloldása a külföldi 3,5 fél tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik ugyan, de a magán benzinkutasok szerint nincs meg a pontos jogszabályi háttér ennek ellenőrzésére, ráadásul a  kormányrendelet nem életszerű.

Már az is kérdésként merül fel, hogy miként állapítsuk meg a járműről, hogy nehezebb 3,5 tonnánál. Az sem világos, hogy egy benzinkutasnak van-e jogosultsága elkérni a forgalmi engedélyt. Ami pedig még nehezebbé teszi a rendelet betartását, hogy általában úgy tankolunk, hogy csak akkor fizetünk, ha végeztünk. A külföldi pedig nyilván nem lehet tisztában a magyar szabályozással és abban a hiszemben tankol, hogy 480 forint az üzemanyag. A kasszánál pedig nem is látják, hogy külföldi a rendszám vagy, hogy mekkora a jármű amibe tankoltak

- érzékeltette a valós helyzetet a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Egri Gábor elmondta még, hogy nincs minden kisebb kúton nagynyomású pisztoly ami szintén a kormányrendelet része. Egyik olvasónk fényképekkel támasztotta alá a rendelet ellentmondásait, amikor egy lengyel rendszámú kamionos a 480 forintos üzemanyagot tankolta a teherautóba.

Megkérdeztünk néhány kisebb benzinkutat üzemeltető tulajdonost, akik névvel nem vállalták a nyilatkozatot, miután Gulyás Gergely megfenyegetett mindenkit, hogy rémhírterjesztésért eljárás indulhat, ha mást állítanak, mint a hivatalos kormányzati álláspont. Azonban úgy vélik, ezek az intézkedések gyakorlatilag a Mol Zrt. érdekeit szolgálják és már most sok kisebb benzinkutat üzemeltető vállalkozás mehet tönkre.

Átgondolatlan és a szakmával egyáltalán nem egyeztetett módon rendelte el az általános kamionstopot a kormány a hosszú hétvégére

- mondta az Alfahír megkeresésére Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese.

Ez alapján 96 órára le kéne állnia a nemzetközi áruforgalomnak.

Itt előre lefixált megbízások, fuvarok hiúsulnak így meg emiatt. Kötbérfizetési kötelezettségek, szerződésszegések lesznek, másrészt pedig aki lekései a ma esti 22 órát amíg lehet fuvarozni, az négy napot lesz kénytelen várakozni

- közölte Árvay Tivadar hozzá téve, hogy arra kérik a miniszterelnököt, hogy az eredeti kamionstop legyen az ünnepek alatt.

Az MKFE főtitkár-helyettese szerint azzal, hogy a kormány döntése alapján a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek viszonylatában megszűnt az ársapka és az üzemanyagok ára a piaci árak lett megint a meghatározó árszínt, újabb ok, hogy visszavonják a rendkívüli kamionstopot.

A kamionok nem fognak az országban tankolni, miután az ársapka ebben a viszonylatban megszűnt ezért is látjuk indokolatlan a kamionstopot. Ráadásul kifejezetten a külföldi kamionosok tankoltak nálunk, de ez most már nincsen így

- tette hozzá hangsúlyozva, hogy a külföldi járművek itteni tankolása okozta a készlethiányt.

Árvay Tivadar arra is felhívta a figyelmet, hogy a nagyobb fuvarozó cégeknél alkalmazott saját kutaknál eddig is a piaci áron tankolhattak a kamionok.

Erről eddig kevés szó esett, de korábban biztosan voltak olyanok akik ezek után érthető gazdasági megfontolásokból nem a saját kúton tankoltak, hanem inkább a 480 forintos áron a külső kutakon. De hangsúlyozom a készlethiány nem ebből fakadt

- mondta Árvay Tivadar.

A fuvarozók képviselője azt is hangsúlyozta, hogy nem fogja befolyásolni a több száz forintos hirtelen drágulás sem a fuvarozási költségeket.