Jelentősen, akár 20 százalékkal is drágulhat egy év alatt a közúti fuvarozás

Jelentősen, akár 20 százalékkal is drágulhat egy év alatt a közúti fuvarozás

Az első negyedévben nem tudták olyan mértékben emelni szolgáltatásaik díját a hazai közúti árufuvarozók, mint amennyit a Közúti Fuvarozó Árindex (KFX) indokolt volna, ezért emelés várható - derült ki a Világgazdaság cikkéből.

A költségek jelenlegi alakulása alapján

éves szinten a 20 százalékos drágulás sem zárható ki.

Az árindexet 2022-ben bevezető DigiLog Consulting tanácsadó cég közleményében kifejtette, újabb jelentős és feltehetően az inflációt is fokozó áremelések várhatók a hazai közúti fuvarozásban, mivel a közúti fuvarozók eddigi idei díjemelése nem érte el azt a szintet, amennyivel a költségeik növekedtek.

Lajkó Ferenc, a cég ügyvezetője szerint a szolgáltatás éves szintű drágulása az első negyedéves 9-10 százalék után meghaladhatja a 20 százalékot is, így tönkremehet a veszteségessé váló fuvarozók egy része, ezzel pedig kapacitáshiány keletkezhet a piacon.

A 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,3 százalékos, a belföldiben pedig 14,1 százalékos díjemelés kompenzálná, ettől azonban az első negyedéves emelések elmaradtak, ezt kell kompenzálnia a fuvarozó cégeknek.

Mint írják, a másik következmény akkor jelentkezik, ha a tovább működő cégek az év hátralevő részében már tudják érvényesíteni a magasabb költségeiket, ekkor jelentkezhet az inflációfokozó hatás.

Ez viszont már konkrét hatással lenne a fogyasztók pénztárcájára is, mivel az alapanyagok és a késztermékek 70 százalékát közúton fuvarozzák.

„Az a nemzetközi fuvarozó, amely az idén nem emelt legalább 18 százalékot (belföldi fuvarozó esetében 24 százalékot), néhány hónapon belül tönkremehet. Azok a megbízók pedig, akik nem fogadják el ezeket a jogos emeléseket, rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és kapacitás nélkül maradhatnak. Ennek következménye nem csupán az áremelkedés lehet, hanem ellátási problémák is kialakulhatnak a kieső fuvarozók okozta kapacitáshiány miatt” – fogalmazott a lapnak Lajkó Ferenc.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese a Világgazdaságnak elmondta, „az árindexben szereplő érték abszolút elfogadható, a kérdés inkább az, hogy abból a piacon a fuvarozók mennyit tudnak érvényesíteni.”

A szakember kitért arra is, a tapasztalat szerint a kiadásoknak csak a kisebb része jelent meg a megbízások díjában. Újdonság az is, hogy szerződéseikben a fuvarozók a negyedévesről egyre inkább áttérnek a havi üzemanyagár-klauzula alkalmazására. Szerinte lassan az is elvárható lesz, hogy ezekbe a szerződésekbe a munkaerőköltség kapcsán is klauzula épüljön be. Egy gépkocsivezető bére már havi 800 ezer forint körül alakul, sőt gyakran ennél is magasabb.