Vádat emeltek a vértesszőlősi siklóernyős halálos balesetének ügyében

siklóernyő
Youtube

Vádat emeltek a halálos kimenetellel járó, vértesszőlősi katonai mentés ügyében - közölte a Központi Nyomozó Főügyészség hétfőn az MTI-vel. A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolja az állami légi jármű parancsnokát, egyben pilótáját.

Ismeretes, 2020 júliusában Vértesszőlősnél fennakadt egy 20 méteres fa tetején egy siklóernyős, akit a mentésre érkezett honvédségi helikopter rotorszele sodort le a fáról. Később, augusztusban a kórházban belehalt sérüléseibe a 46 éves férfi, aki képzett alpinista volt. Az eset azért keltett felháborodást, mert a honvédségi gép bevetése nem csak szakszerűtlen, hanem felesleges is volt, ugyanis az erre szakosodott speciális mentőszemélyzet már úton volt a helyszínre.

Siklóernyős baleset: a halált okozó katonai helikopter pilótája állítólag jelezhette rádión, hogy rossz a parancs

Mint emlékezetes, tavalyelőtt egy katonai mentőhelikopter okozta halálát egy fán landoló siklóernyősnek, a hatalmas gép ugyanis akkora szelet kavart, ami eltörte a fákat. 

Pintér Sándor még az év őszén elismerte, hogy hibát követtek el a siklóernyős mentése közben. Akkoriban a belügyminiszter úgy fogalmazott:

Egy egészen biztos, hogy hiba történt a mentés során. Annyira akartak segíteni a repülőn, hogy sajnálatos módon ez a túlzó segítség a halálához vezetett. De a túlzott segíteni akarás sem vezethet oda senkinél, hogy mások életét kockáztassa, ezért büntetőeljárás keretében vizsgáljuk az ügyet.

Most az ügyészségi közleményben felidézték: a Magyar Honvédség kutató-mentő egysége 2020. július 5-ei szolgálata ellátása során riasztást kapott arról, hogy Vértesszőlős közelében egy siklóernyős a fák közé zuhant. Miután a katasztrófavédelem a mentést a földről nem tudta végrehajtani, a vádlott a Mi-8 Rescue 34 típusú helikopterrel a helyszínt megközelítette, majd megkezdte a paplanernyőjével együtt egy fa lombkoronáján rekedt sértetlen siklóernyős mentését.

A mentés során a parancsnok - miután a csörlőzést veszélyesnek ítélte meg - többszöri rárepülést követően a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst abból a célból, hogy a fedélzeten tartózkodó ejtőernyősök egy 60 méter hosszú alpinkötélhez rögzítve egy másik, összetekert alpinkötelet engedjenek le a részére, amelynek segítségével saját erejéből leereszkedhet.

Ennek a mentési módszernek az elkezdésekor a vádlottnak fel kellett volna mérnie azt, hogy a rotorlapátvégek által keltette légörvények a fák ágainak letöréséhez és a fán rekedt paplanernyő belobbanásához vezethetnek, ezért az a sértettre nézve veszélyes - tartalmazza az ügyészség közleménye. Hozzátették: ennek ellenére a parancsnok az elvárható körültekintés - elsősorban a földfelszínen tartózkodó kárhelyszínparancsnoktól történő tájékozódás -, valamint a művelet következményeinek felmérése nélkül kezdte meg a feladat végrehajtását.

A segítségére érkező helikopter miatt szenvedhetett életveszélyes sérülést egy fán akadt siklóernyős

Az életéért küzdenek annak a siklóernyősnek, aki fennakadt egy fa tetején, majd a helikopteres mentőakció közben a pilóta olyan közel manőverezett az ejtőern...

A helikopter által keltett turbulens légáramlat a siklóernyő belobbanásával járt, ami letörte azt a faágat, ahol a sértett tartózkodott, aki emiatt a földre zuhant. Az esés következtében a sértett életveszélyesen megsérült, majd egy hónappal később életét vesztette, míg a földön tartózkodó mentőtiszt a lezuhant ágak miatt 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.

Az ügyészség szerint a vádlott cselekményével gondatlanságból veszélynek tette ki a sértettek, valamint a mentés helyszínén a földön tartózkodó emberek életét, testi épségét.

Vádiratában az ügyészség azt indítványozta, hogy a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsa ítélje a katonát végrehajtásában próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztésre és határozott időre tiltsa el a légi járművek vezetésétől.