Felmérés: az élelmiszerárak drágulása miatt aggódnak leginkább a magyarok

Felmérés: az élelmiszerárak drágulása miatt aggódnak leginkább a magyarok

Az MNB-alenök szerint húsz százalék körüli infláció várható hónapokon belül.

Egyelőre az infláción belül az élelmiszerek drágulása aggasztja a legjobban a lakosságot, a megkérdezettek háromnegyede mondta azt, hogy az áremelkedésen belül ez érinti a legérzékenyebben – derült ki a Pulzus Kutató Napi.hu számára készített reprezentatív felméréséből.

Mint ismert, júliusban már 13,7 százalékos inflációt mértek Magyarországon a KSH adatai szerint. Ráadásul a helyzet csak várhatóan rosszabb lesz: a Magyar Nemzeti Bank már 20 százalékos inflációt sem tart kizártnak ősszel.

MNB-alenök: Húsz százalék körüli infláció várható hónapokon belül

Legalább őszig, de inkább az év végéig az infláció emelkedő pályán haladó folyamata tartani fog, nemcsak Magyarországon, hanem Európában is - erről beszélt a drágulás várható ütemét taglalva Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Úgy látja, európai viszonylatban az infláció mértéke az év végén vagy a jövő év elején kezdhet majd lassú mérséklődésbe.

Az egekbe szökő árak hatásait vizsgáló felmérés szerint 

a nők leginkább a rezsidíjak miatt aggódnak, a férfiakat pedig az üzemanyagár emelkedése aggasztja. A legtöbbeket mégis az élelmiszerárak frusztrálják.

A sorban a második legaggasztóbb tényező a rezsi, a lakosság mindössze 15 százaléka várja azt, hogy nem emelkedik majd a gáz- vagy áramszámlája, noha a kormány ígérete szerint a háztartások túlnyomó többsége kimarad az áremelésből.

Az infláció miatt a vásárlók inkább az üzletek saját márkás termékei után nyúlnak

A vásárlók közérzete súlyosabb drágulást érzékel, mint amilyet a hivatalos statisztika kimutat. A Lidl, a SPAR, a Tesco, az Auchan és a Penny válaszai alapján vizsgálta meg az infláció miatt átalakuló vásárlási szokásokat a Világgazdaság. A körképből kiderült, hogy elindult az úgynevezett "lefelé vásárlás" folyamata, azaz a drágább brandtermékek helyett sok esetben már az olcsóbb, saját márkás cikkek kerülnek a kosarakba.

A kutatás rámutatott, a rezsidíjak növekedése inkább a nőket frusztrálja, míg a férfiak az üzemanyagok áremelkedése miatt aggódnak többet. Összességében viszont az látszik, hogy a nők pesszimistábbak, a férfiak közül háromszor többen nyilatkozták azt, hogy nem aggasztja egyik áru- vagy szolgáltatáscsoport árának emelkedése sem.

Az életkor szerinti bontásból kiderül,

minden korosztály az élelmiszereket jelölte meg a legelső helyen, de a 60 év felettiek korcsoportjában a rezsi is előkelő helyen áll.

A településtípusok alapján az látszik, hogy a megyeszékhelyeken a legnagyobb azok aránya, akiknél az élelmiszerek áremelkedése okozza a legnagyobb gondot. 

Az iskolázottság szerinti bontásból kiderült, hogy minél alacsonyabb végzettségű valaki, annál jobban érinti az élelmiszerek árának növekedése, és minél magasabb a végzettsége, annál gyakrabban kerülnek előtérbe más tényezők is, például az üzemanyag vagy a rezsi.