Boldog karácsonyt! Elmaradhat az idei Black Friday a válság miatt

black friday, kapitalizmus
Ötven százalákos kedvezményt kínáló üzlet bejárata Prágában 2020. november 27-én, a fekete péntek (Black Friday) napján, amikor sok kereskedő jelentős engedménnyel kínálja árucikkeit.
Fotó: MTI/EPA/Tannen Maury

A megugró infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is. Szeptemberben az e-kereskedelmi cégek fele visszaesést tapasztalt a forgalmában, 33 százalékuk esetében pedig ennek mértéke elérte a 30 százalékot – derül ki az Olcsóbbat.hu felmérésében részt vevő közel száz internetes áruház válaszaiból.

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését – a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat kivárásra, vagy takarékoskodásra készteti.

Általános konszenzus volt abban az online kereskedők között, hogy a forint brutális gyengülése is negatívan befolyásolta a működésüket. A háború kitörése utáni hetekben készített hasonló felméréshez képest jelentősen, mintegy 34 százalékkal megugrott azon vállalkozások száma, akik áruhiánytól szenvednek.

Az online kereskedők 91 százaléka értékelte úgy, hogy a forint euróhoz és dollárhoz mért jelentős gyengülése negatívan befolyásolja működését, 63 százalékuk szerint ez a hatás jelentős mértékű.

A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezonra is jelentős hatást gyakorolnak, és a Black Friday-t is veszélyeztetik.

Bár a legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevő webáruházak 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető Black Friday idejére. Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre. Az idei karácsonyi szezon legnagyobb kihívásának az online kereskedők egyértelműen az alacsony fogyasztói keresletet jelölték meg: 87 százalékuk tartja ezt problémának.

A kutatásban részt vevő e-kereskedelmi cégek 75 százaléka szerint a jelenleginél is rosszabb idők jönnek majd, 54 százalék szerint pedig kiemelte, a visszaesés mértéke jelentős lesz.

A márciusban készült hasonló felmérés adataihoz képest alaposan romlott a hangulat az online kereskedelemben, akkor még csak a válaszadók 32 százaléka számított jelentős visszaesésre.