Hónapokat csúszik az M3-as metróvonal átadása

Hónapokat csúszik az M3-as metróvonal átadása

Az utolsó két megálló legkorábban jövő májusban nyílik meg az utasok előtt 

- erősítette meg a Népszava információit a BKV.

Az első céldátumhoz képest öt évet, a 2019-es ütemtervhez viszonyítva egy évet késik a hármas metróvonal-rekonstrukció befejezése, de még 2020 őszén is 2022 végi átadásról beszéltek, ami később márciusra csúszott.

A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár az M3 metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat az utasokat. A metrófelújítás felújítás szempontjából kulcsfontosságú két állomást 2022 májusában zárták le az utasok előtt, azóta több előre nem látható műszaki probléma merült fel, így egy év szükséges a teljes korszerűsítéshez

- válaszolta a napilap kérdésére a BKV.

A közlekedési társaság ugyanakkor közölte,

a legforgalmasabb és egyben közlekedési csomópont szerepét betöltő Deák Ferenc téri és a szintén a városközponti Ferenciek tere állomást már jövő januárban visszaadják az utasforgalomnak. Így onnantól a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között metrószerelvényekkel lehet utazni. 2023 márciusára az Arany János utca és Nyugati pályaudvar állomások is elkészülnek, valamint az utólagosan akadálymentesített Dózsa György úti állomást is átadják, így a metrószerelvények a teljes M3 metróvonalon közlekednek. Azonban a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon megállás nélkül haladnak majd át. Ezek az állomások májusig állomáspótló járatokkal lesznek megközelíthetőek.

A Népszava emlékeztet, a kivitelezést vállaló Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. korábban 18 milliárd forintos többletigényt jelentett be, de az uniós Irányító Hatóság közbelépésére csak 9,1 milliárddal emelhették meg a vállalási árat, amelyből az uniós források terhére nettó 6,2 milliárd forint számolható el, a fennmaradó részt a BKV-nak kell állnia. Ráadásul a BKV által is tudottan a Swietelsky nem mondott le a kért többletpénz fennmaradó részéről, így a munka befejeztével várhatóan pert indít a ki nem fizetett költségek behajtására, így a fővárosi cég több milliárdos követelést görget maga előtt.

Ezzel együtt egyre nagyobb gondot jelent a szükséges számú metrószerelvény kiadása a hármas metróvonalon az ukrán-orosz háború, illetve az annak nyomában bejelentett szankciók miatt fellépő alkatrészhiány miatt. A probléma most még kezelhető, de a vonal teljes átadása után sokkal nehezebb lesz biztosítani a szükséges számú kocsit.

A lap megkérdezte a BKV-t, amely azt közölte: „Nem jelent gondot a menetrendi igény teljesítése. A járművek karbantartása folyamatos, az üzemképes tartalék járműveink folyamatosan rendelkezésre állnak.” Azt viszont nem tagadják, hogy az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásait be kell tartaniuk, így a járművek hosszú távú, folyamatos üzemeltetése érdekében keresik a további beszerzési lehetőségeket.