2014. 03. 26. 20:35

A kampányt már megnyerte a Jobbik

jobbik3Hatékony kampánystratégiát valósított meg a Jobbik, melynek segítségével sikerült bemutatni a nemzeti párt valódi arcát és programját, nem mellékesen pedig tudatosan kimaradtak a Fidesz és a bukott baloldali erők összefogásának egymást ostorozó, pocskondiázó háborújából. A Jobbik pontosan azt tette, amit egy pártnak tennie kell egy választási kampányban, önmagukat és a célkitűzéseiket mutatták be a magyar embereknek. Hogy ez mennyire volt sikeres, azt a különböző közvélemény-kutatások igazolják. A Tárki, a Medián, az Ipsos, a Századvég és a Nézőpont is a Jobbik egyértelmű erősödéséről számolt be. Mindeközben Vona Gábor, a Jobbik elnöke és miniszterelnök-jelöltje lett a legnépszerűbb ellenzéki politikus.

A nemzeti párt kampányának sikerét még hangadó baloldali elemzők is kénytelenek voltak féltékenyen elismerni, de a Fidesz is egyre többet foglalkozik az erősödő Jobbik kérdésével. A kormányközeli Heti Válasz a március 20-i számában arról közölt elemző cikket, hogy a Jobbik már a második helyet ostromolja, éppen ezért Orbán Viktor erőteljes kampányba kezdett a nemzeti párt legfőbb bázisainak számító északi megyékben.

Profi tervezés a Jobbik kampánya

A Jobbik sikerét a legtöbb politikai elemző a párt „arculatváltásának”, vagy ahogy a bal- és szélsőbaloldalon szokás gúnyosan nevezni, „cuki-kampányának” tudják be. A nemzeti pártban azonban többször visszautasították, hogy arculatváltásról lenne szó. De azt elismerték, valóban tudatosan figyeltek arra, hogy kampányukban cáfolják a jobbikosokat ért rágalmakat. Vona Gábor reagálva a Heti Válasz (január 30-i szám) egyik provokatív állítására, hogy korábban nem rakott fel magáról „macskasimis” képeket, úgy fogalmazott: „Új szereplő voltam akkor, akinek politikáját még nem ismerték a választók. Ma senkinek nem lehet kétsége afelől, mit képviselek, úgyhogy megengedhetem magamnak azokat a képeket, amelyek az emberi oldalamat mutatják meg.”

Vona azt is megmutatta, hogy a munkától sem ijed meg és még tavaly „álruhás” országjárásra indult. „Sokszor hallottuk már az emberektől – jogosan –, hogy a politikusok nem csinálnak semmit, csak jár a szájuk, egy napot sem tudnának végigdolgozni. Mi igyekszünk helyreállítani a politikusok tisztességét” – nyilatkozta korábban az országjárásáról a Jobbik elnöke, aki végül dolgozott pincérként, pizzafutárként, betegszállítóként, közmunkásként, kőművesként, fakitermelőként, piaci kofásként és ápolóként is. A Jobbik elnökének az volt a célja, hogy politikusként ne szakadjon el az emberektől, a valóságtól és a munkán keresztül ismerje meg egy ágazat problémáit. Vona Gábor „álruhás” országjárása kevésbé jelent meg az országos sajtóorgánumokban és az elemezők is igyekeztek „elfelejtkezni” róla, talán pont azért, mert nem illett abba a képbe, amit az elmúlt években, mindenféle gátlástalan hazugságokkal igyekeztek a balliberális oldalon kialakítani a nemzeti pártról. Ettől függetlenül Vona dolgos hétköznapjai fontos szerepet játszottak a pártelnök és pártja hitelességének megerősítésében.

A nemzeti párt tavaly októberben indította el a plakátkampányát „A jövőt nem lehet megállítani!” címmel. Korábban több közvélemény-kutató felmérése is igazolta, hogy 2013-ban már a Jobbik volt a legnépszerűbb a legfiatalabb, 35 év alatti szavazók között. Óriásplakátjaikkal ezt igyekeztek megjeleníteni fiatalos, könnyedebb stílusban. Januárban érkezett a folytatás, a családos, keresztény, jobbikos magyar embereket mutatták be „Mi, jobbikosok” címmel. A nemzeti párt azt akarta elérni, hogy a választópolgárok is lássák, a különböző ferdítések ellenére a jobbikosok tisztességes, hétköznapi magyar emberek, akik normális családi életet élnek. Következő óriásplakátjukkal és rajta a „Szebb jövőt! Szebb jövedelmet!” üzenettel már a választási programjukra koncentráltak.

Csak a Jobbiknak van nyilvános, részletes programja

A Jobbik legnagyobb erősségét valójában nem az „arculatváltásuk” jelenti, hanem a programjuk. A nemzeti párt februárban mutatta be „Kimondjuk. Megoldjuk!” című programfüzetét, melynek alapvető pillérjei: a megélhetés, a rend és az elszámoltatás. Mindenképpen a Jobbik előnyére írható, hogy a részletesen kidolgozott program nyilvános, a jobbik.hu oldalán is két kattintással bárki számára elérhető. Ezzel szemben a Fidesz „programja” egyetlen rejtélyes szóból áll: „folytatjuk”. Az MSZP egy nyolcpontos felsorolással állt elő, mely mögött semmilyen tartalom sincs. A baloldal bukott koalíciójának pedig nincs közös programja. Bár szinte semmi esély sincs rá, hogy létrejöjjön egy miniszterelnök-jelölti vita, az nem kétséges, a Jobbik könnyedén megnyerne egy programvitát.

Botránymentesen kampányolt a Jobbik

Az is kedvezett eddig a nemzeti pártnak, hogy ügyesen kimaradtak a Fidesz és a baloldal sárdobálásából, sőt óriásplakátjaik megrongálása, illetve a szélsőséges anarchista „Szavazz a Jobbik ellen” csoport megjelenése is visszafele sült el. A párttal szembeni értelmetlen és primitív, hisztériakeltő támadás ugyanis még inkább mozgósította a radikálisok táborát. Jobbikos forrásaink szerint bőven hozott szimpátiaszavazatokat a bizonytalanok köréből is. Simon-ügyektől sem kell aggódni a Jobbiknak. A párt egyik képviselője állítólag azt mondta az Origónak: „egyre kevésbé tartja úgy, hogy a Fidesz nyílt offenzívát indítana a Jobbik ellen a választásig hátralévő időben. Egyrészt a Jobbik 2010-zel szemben már parlamenti párt, és szerinte így kockázatosabbá vált támadni. Másrészt egyre kevesebb idő van a kampányig, így szerinte egy Simon Gáboréhoz hasonló ügynek – ha lenne is ilyen – már nem igazán lenne kifutása”. A Fidesz stratégiáját ismerő források azt állították az Origónak, hogy a választásig hátralévő két hétben nem várható a kormánypárt részéről olyan célzott akció, amely kifejezetten a Jobbik ellen irányulna. Inkább megpróbálják elvenni a jobbikos témákat. Erre utal, hogy „hirtelen fontossá” vált a fideszes politikusok számára a közbiztonság témája. Ez azonban rossz választás azok után, hogy a „két hét alatt rendet teszünk” ígérettel bukott meg legelőször a kormány szavahihetősége.

Úgy tűnik, hogy a Jobbik kampánysikerére nincs ellenszere sem a Fidesznek, sem a bukott baloldalnak, bármennyire is szeretnék. A választást még nem, de a kampányt már megnyerte a nemzeti párt.

alfahir.hu