2015. 11. 04. 09:16

Balaton-parti parti, avagy újabb fideszes mutyi

Éveken keresztül kifizetőhelyként működött a korábban fideszes vezetésű Siófok egyik cége. Fiktív számlák, felülszámlázások, brutális és persze értelmetlen marketingköltségek, botrányos minőségű felújítások, be nem hajtott kötbérek. A város új, független polgármestere által indított vizsgálat és feljelentés után nyilvános lett a jelentés, amiből szemezgettünk. Mutyiország kicsiben. Siófokról.

Tavasszal készült el a siófoki Balaton-parti Kft. átvilágításáról szóló jelentés, amit azonban akkori  fideszes többségű testület nem fogadott el. Siófok független polgármester szerint ez „időhúzás és a szennyes takargatása a képviselő-testület többségének részéről”, mivel a jelentés válaszokat ad azokra a kérdésekre, amelyeket korábban együtt hagytak jóvá.

A Balaton-parti Kft.-t Siófok Város Önkormányzata 1992-ben alapította azzal a feladattal, hogy a város strandjait üzemeltesse. Később a cég tevékenysége kibővült, foglalkoztak ingatlankezeléssel, ingatlanhasznosítással, valamint ehhez kapcsolódó kiegészítő tevékenységekkel.

A polgármester a feljelentést folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés, többrendbeli magánokirat hamisítás, lopás, csalás, többrendbeli sikkasztás, a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése, valamint hivatali visszaélés gyanúja miatt tette meg. Kilátásba helyezte, hogy az adóhatóságnál is feljelentést tesz a számvitel rendjének megsértése miatt.

A rendőrség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt rendelt el nyomozást a siófoki önkormányzat cégénél (sajtóinformációk szerint többek között emiatt is mondott le a helyi Fidesz korábbi frakcióvezetője).

Nemcsak a városi cég gyanús ügyei borzolták a siófoki polgárok életét. A korábbi városvezetés milliós amerikai útja, a pofátlan, kimagasló végkielégítések, kukabotrány (a város számos befolyásos vezetőjének, tagjának nem kellett hulladékgazdálkodási díjat fizetniük). De továbbra is probléma a testületi többséget alkotó Fidesz és a független polgármester konfliktusa is.

Az önkormányzat által lefolytatott vizsgálatról szóló jelentés most nyilvánossá vált. Az Alfahír birtokába került anyag a teljes előző ciklusról, tehát 2010-14 között eltelt időszak gazdálkodásáról szól. A jelentésből számos szabálytalanság, mulasztás derül ki. Ezekből szemezgettünk most.

Strandoljon a Nagystrandon. Decemberben.

A legnagyobb biznisz  - mint általában szerte az országban, ha kifizetésekről van szó - a reklámszolgáltatások megrendelésénél találunk. A Kft. 2010-ben még mindössze még alig több mint egymillió forintot költött reklámra, addig 2012-ben már húszmilliót, 2013-ban csaknem 61 milliót, 2014-ben viszont több mint 192 milliót tapsoltak el marketingre. Gondolhatnánk, hogy ennek alapján a Balaton-parti Kft. bevételei is soha nem látott módon ugrottak meg.

Ja, nem.

A társaság strandbevételei ugyanis 2014-ben még csökkentek is. A kiugró 2013-as évet leszámítva gyakorlatilag stagnált, de inkább csökkentek a bevételek. De akkor hova is párolgott el a pénz?

Például a Siófok Kézilabda Club-hoz. A Kft. a 2014-es bajnoki szezonban a klub hazai mérkőzésein egy darab 2X1 méter nagyságú reklámtáblát helyezhetett ki 2014 áprilisa és decembere között, potom 42 millió 500 ezer (plusz áfa) forintért. Ez összesen 5 (!!) felnőtt hazai mérkőzést jelentett, így az egy mérkőzésre jutó díj 8 500 000 Ft+áfa összegnek feleltethető meg.

Természetesen nem maradt ki a helyi fociklub sem a buliból. E szerint 2014 májusa és 2015 júniusa között a BFC-Siófok honlapján egy linket helyeznek el, ami a Balaton-parti Kft. honlapjára mutat. Mindezt csekélyke húszmillió forintért. Egy linket...

Ami még önmagában is - fogalmazzunk úgy - furcsa, ám és most jön a poén, a jelentés szerint az ellenőrzést végzők ezen oldalon nem találtak olyan linket, amely a Balaton-parti Kft. honlapjára mutatna...

Azért itt még nem állunk meg.

A strandokat üzemeltető Kft. megbízási szerződést kötött a Szivárvány 2 Kft-vel, hogy „az érdekeltségi körébe tartozó médiákban nyomtatott, online és rádiós reklámtevékenységet" folytasson, 5.600.000,- Ft + Áfa értékben. A szerződés szerint az összegből a Nagystrand PR marketingjére költöttek. Ezzel persze nincsen semmi baj, ám apró szépséghibája, hogy mindezt 2013 novembere és december vége között tették.

Tehát ősszel és télen, amikor közismert, hogy a balatoni strandok tömve vannak strandolókkal. Az, hogy ezek után még könyvelési hiba is szemet szúrt a jelentéstevőknél, már csak hab a tortán.

De kötött szerződést a cég egy fotóssal is, csekély 2000 forint/kép, naptárfotózást pedig 12 ezer forintos áron.

Jaj úgy élvezem én a strandot. Hát még a felújítását.

A jelentésben szó esik a Nagystrand 2011-es - uniós projekt részeként - történt felújításáról is. A nettó 324 millió forint értékben felújított strand a jelentés szerint leromlott állapotban van, mindössze négy évvel a felújítást követően. Mivel DDOP-s pályázat volt (Dél-Dunántúli Operatív Program) ezért 2016-ban felügyeleti vizsgálat lesz, ezért most a városnak sürgősen rendbe kell tennie (újra) a nagy költséggel rendbe tett strandot. A szintén a cég tulajdonában álló Tanhoffer villa - amúgy botrányos - felújítása után az alvállalkozókkal nem érvényesítettek 12 millió kötbért. Ez önmagában hűtlen kezelés.

De nem kell évekig visszamenni ahhoz, hogy problémás esetet találjunk: a Balaton-parti Kft. igazgatójától az október 29-i testületi ülésen azt kérdezte Lengyel Róbert polgármester, hogy hol vannak a szezonbeszámolóból a konkrét vendégszám- és bevételi adatok. „Eddig se szoktuk ezt adatokkal bemutatni” – válaszolta Baráth István, akinek a Sonline.hu tudósítása szerint "több strandoló volt mint tavaly" részletezésre futotta még az erejéből. A fideszes többség persze 9-1 arányban elfogadta a Lengyel szerint „általános, gyermeteg, lózungokkal teli” szezonbeszámolót.

Fiktív számlák, követhetetlen cégek

Nem következetes a könyvviteli rendszer, megtévesztésre adhat okot - áll a jelentésben, amiből kiderül, hogy a számviteli rendszerben több esetben találkozni olyan szállítói megnevezésekkel, számozásokkal, amelyek alapján az ellenőrzés, nyomon követhetőség sérül. A jelentés példaként a Holiday & Travel Service Kft.-t hozza fel, amely korábban Hamvas Péter (Együtt Siófokért) alpolgármester korábbi cége volt.

Fiktív számlák is előkerültek. A városi gyermekek úszásoktatása a SIOTOUR Kft. üzemeltetésében lévő Galerius fürdőben történik, melynek költségeit a Balaton-parti Kft. viseli, amely ezt továbbszámlázza a KLIK-nek. 2012-ben kötött szerződést a két társaság és a számlában 2012-ben fürdő használatot számlázott két részletben, azonban 2013-ban egy összegben úszásoktatást, azonban a cég ezt nyilvánvalóan nem teljesítette, hiszen az úszásoktatást egy külön erre a tevékenységre szerződött cég látta el.

A jelentésből kiderül, hogy cég a jogi szolgáltatásokat, tanácsadásokat nem belső erőforrásokból oldotta meg, hanem alapvetően három ügyvéd közreműködésével dolgozott. Hármójuk közül kettő állandó megbízással dolgozott, az egyik - Dr. Fábián Károly, jelenleg a Fidesz helyi elnöke.

A vizsgálat és a rendőrségi feljelentés mellett politikai szintre is emelkedett az ügy. A helyi Jobbik szerint a jelentés számos kérdést vet fel: miért volt érdeke a siófoki képviselő-testület Fidesz frakciójának a vizsgálat szőnyeg alá söprése? Miért nem támogatták a jelentés nyilvánosságra kerülését? Van-e a jelenlegi testületben olyan képviselő, aki érintett a feltárt szabálytalanságokban, esetleg felelős a visszaélésekért? A párt egyben követeli, hogy nevezzék meg a felelősöket, és ezek után azonnal induljon minden önkormányzati tulajdonban lévő cégnél teljes körű átvilágítás a gazdálkodásról.

Jogtalanul szedett szemét

Kiderült, hogy a társaság anélkül szedte a szemetet az üzemeltetése alá tartozó strandokról és a bérlőktől, hogy arra engedélye lenne. Ez azérti is visszás, mert a kimutatás szerint ebből öt év alatt 51 millió forint bevétele volt. Mivel az engedély nélküli hulladékgazdálkodás „a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése, a közegészség elleni bűncselekmény”, ráadásul a szemétszállítási díj mértékének megállapítására szabályozást nem is alakítottak ki, jelentős többségében szóbeli megállapodás alapján alakították a díjakat, árszabással nem rendelkeznek, a díj megállapítása ad hoc jelleggel történik.

A részletes vizsgálat számos számviteli, gazdálkodási, könyvelői szabálytalanságot, mulasztást tárt fel, amelyek több esetben kimerítik a bűncselekmény gyanúját. A jelentés alapján a Kft. egyszerű kifizetőhelyként működött, ezt mutatja a fiktív számlák befogadása, az említett felülszámlázások, vagy épp a sok esetben elszámolhatatlan költségek. A szabálytalanságok közül kiemelhető még a házipénztárban tapasztalható szabálytalanság: annak állománya jelentősen meghaladta a pénzkezelési szabályzatban írtakat, az sem vilagos miért van állandó jelleggel készpénzben egy ilyen cégnél több mint tízmillió forint. Egy másik helyen a jelentésben külön is kiemelik, hogy sok esetben az ügyfél készpénzben fizetett, amit a pénztáros már maga fizetett be a Kft. bankszámlájára, ami külön költséget jelentett a cégnek.

És így a végére jöjjön egy - bár a többi, milliós visszaéléshez képest - visszafogott összegű mutyi, mégis jól jelzi a cégnél működő állapotokat. 2010-ben vett a Kft. két, nettó 500 ezer forint értékű szivattyút, bár azt nem tudni, hogy újak, vagy használtak voltak-e. Végül is mindegy, mert egy évvel később már javítani kellett őket - legalábbis papíron - összesen nettó 856 ezer forint értékben. Mindezt úgy, hogy az egyik javítása (nettó 518 688 Ft)

többe került, mint maga a szivattyú.

Kíváncsian várjuk a rendőrségi nyomozás végeredményét.