2014. 12. 13. 20:02

Fizetünk mint a...

nem, nem mint a katonatiszt. Mint a kocsis. Aki már nem csak káromkodik, de csenget is. Nem kicsit, nagyon. Részben fizetős lesz az M0-s és az autópályák bevezető szakaszai. Megnéztük, mely településeket, kerületeket érint leginkább a Fidesz legújabb sarca.

Mert ez kedves olvasóink, nem más, mint egy újabb adónem. A kormány döntésében természetesen semmilyen szerepet nem kapott a szakmaiság, a háttérszervezetek, közlekedési szakértők éles tiltakozása közepette minden érv lepergett a mindenáron bevételt kereső kabineten.

dhj

Az ok egyszerű: bajban van a költségvetés, az alacsony benzinár pedig napról-napra egyre nagyobb lukat üt a büdzsén, amit valahonnan pótolni kell. A megoldást megtalálták: fizetőssé teszik az összes gyorsforgalmi utat, kivéve azokat, amelyekre az unió úgy adott pénzt, hogy azt ingyenesen használhatják az autósok.

Így alakulhat ki az a képtelen állapot, mely szerint az M0-s egyes szakaszaiért fizetni kell, másokért nem.

Természetesen az őrülettel határos bármely elkerülő utat fizetőssé tenni, hiszen annak épp az a célja, hogy tehermentesítse a belvárost, amelynek szűk keresztmetszete és sűrű beépítettsége nem teszi lehetővé a nagyfokú autóforgalom átengedését.

Kevesebb szó esett viszont az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tételéről, pedig legalább annyira sújtani fogja a város, illetve az agglomeráció egyes településeit.

dfg

Mennyi az annyi?

Január elsejétől minden autótípus után fizetni kell a Budapestet elkerülő csonka körgyűrű, és az autópálya szakaszok után is. Az intézkedéstől a kormány évi negyven milliárd forintot vár. Nem tűnik soknak az újabb sarc: évi ötezer forint. Igen ám, der jól tudjuk, egy ilyen intézkedést csak bevezetni nehéz, utána már gyerekjáték szépen apránként megemelni ezt az összeget. Ne legyen igazunk, de nem vennénk rá mérget, hogy ez az ötezer forint jövőre is ennyi lenne...

asdfKiket fog sújtani?

Az elmúlt évtizedekben a fővárosból kiköltözők döntően az átlagosnál jobb anyagi körülményeik miatt megtehetik a napi szinten való ingázást a városba (amiből a legtöbben épp a nagy forgalom miatt költöztek ki a "csendes" vidékre).

Túlnyomó többségük el fogja kerülni a fizetős szakaszokat, hiszen a legtöbb helyen van "menekülő útvonal". Ennélfogva az útdíj legfontosabb vesztesei az agglomerációban az autópályák melletti kisebb-nagyobb települések és bizonyos budapesti kerületek, amelyek forgalmi terhelése ráadásul már most is csak az elviselhetetlen jelzővel illethető.

Az M1-M7 bevezető szakasza mentén az 1-es és a 7-es főutak terhelése fog számottevően megnőni, így főleg Biatorbágy, Budaörs (nem véletlenül tiltakozott szinte elsőként a város polgármestere az intézkedés ellen), Törökbálint, Érd és Diósd lesznek a leginkább elszenvedői a kormányzati ámokfutásnak. 

Jellemző módon az M6-os bevezető szakaszának fizetőssé tétele csak keveseket fog érinteni, hiszen az eddig is üresen tátongó évente több tízmilliárd forint veszteséget termelő szellem-autópályát ezután végképp nem fogja használni a kutya sem. A budai oldal két legnagyobb vesztese a XI., illetve részben a XXII. kerület, különösen az Egér út, Andor út, Budaörsi út térsége. Ha egyáltalán lehet vesztesekről beszélni egy olyan régióban, ahol már most minden útszakasz csúcsra járatott.

Az M5-ös fizetőssé válása vélhetően az 51-es, az 5-ös és a négyes utak forgalmát fogja megdobni, Alsónémedi, Dabas, Ócsa, Gyál, Monor és Üllő lakói nézhetik majd az állandósult dugókat a településükön. Dél-Pesten a XXIII. kerület az az 5-ös út bevezető szakaszánál, a XVIII. kerületben a négyes főút, vagyis a Ferihegyi út, és az Üllői út, a XVII. kerületben a Pesti út mentén élők számíthatnak megnövekedett forgalomra.

Mivel az M0-ás déli oldalán az M5-ös és az négyes főút között fizetőssé válik a "körgyűrű", ezért vélhetően a XVIII. és a XVII. kerület "duplán szív", mivel a fizetős szakaszok előli menekülőútvonalak e két kerületen mennek át: így a már említett Ferihegyi repülőtérre vezető út és a XVII. kerületi Pesti út lesz a térség legnagyobb vesztese.

Hasonló a helyzet az M3-as oldalán, ahol a 3-as út mentén élők készülhetnek áldatlan állapotokra. Emellett hatalmas forgalomnövekedés várható a Régi Fóti úton, így Fóton és Mogyoród belterületén is. A XVI. kerület is nagy vesztes lesz: a Szabadföldi út - Veres Péter út - Kerepesi út lehet az alternatívája a fizetős M3-asnak.

Bár a hírekben még nem szerepelt, a magyar kormányból simán kinézhető, hogy egyszerűen csak kifelejtették az M2-es fizetőssé tételét, hiszen jól tudjuk, hogy az nem akadály, hogy félkész. Amennyiben így lesz, akkor még nagyobb teher hárulhat a környező utakra mint eddig: a már említett Fót mellett Dunakeszit is katasztrofálisan érintené.

Észak-Pesten még sok minden változhat. Óbuda fideszes polgármestere, Bús Balázs látva a csapdahelyzetet, élére állt a tiltakozásnak, ami részben sikeres is volt: a Megyeri-híd most úgy néz ki, nem lesz fizetős. És hogy miért nem sikeres a tiltakozás?

Mert az odavezető utak viszont azok lesznek a jelenlegi állás szerint.

Ebből a nem is teljes gyorselemzésből talán már látható: mennyi buktató van a kormány legújabb adóötletében. Azt pedig képtelenség felmérni jelen pillanatban, hogy mennyi kárt okoz ezzel az agglomerációban és külső kerületekben élő emberek életminőségében a kormány.

És hogy mit mond a tekintetes kormány?

A minisztérium szerint a Budapest környéki agglomerációban élők számára az új matricatípus "különösen előnyös", egy részüket rá is szoktathatja az autópálya-használatra, hiszen az eddiginél lényegesen olcsóbban vehetik igénybe a gyorsforgalmi utakat egész Pest megyében.

"Lényegesen olcsóbban".

Magyarul: ami eddig ingyenes volt, most már fizetős. 

alfahir.hu