2014. 12. 16. 10:45

Újabb törésvonal a Fideszen belül?

Ezúttal az M0-s fizetőssé tétele miatt. Előfordulhat, hogy az agglomerációs polgármesterek beszállnak az útdíj elleni tüntetésekbe. A fővárosi fideszes polgármesterek elégedettek, az agglomerációsok nagyon nem...

A Minisztérium és az agglomerációs települések egyeztetése mellett tárgyaltak a fővárosi polgármesterek is (a képviselőket ugyanakkor kihagyták ebből): Tarlós István és a kerületi fideszes vezetők többsége a tegnapi találkozó után megjelent hírek szerint támogatja az útdíjat, egy egyéves tesztüzem bevezetésével. Ezután a tapasztalatok alapján döntenének arról, hogy a tesztüzem leteltével fizetős maradjon-e az M0-s. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint tombol az egyetértés, ám ez korántsincs így.

sdf

A másik találkozó, ahol Fónagy János ült le az agglomerációs települések polgármestereivel, már nem ment ennyire gördülékenyen,  ugyanis csak részben, vagy egyes hírek szerint egyáltalán nem sikerült meggyőznie őket a minisztériumnak.

Mint ismert, a kabinet tegnap próbálta maga mellé állítani a fizetős szakaszok kiterjesztése ellen tiltakozó fővárosi agglomerációs települések polgármestereit. A minisztériumban a polgármesterek valószínűleg személyesen is meghallgathatták, hogy az ötezer forintos éves megyei matrica megvásárlása csupán havi 400 forint kiadást jelent, és hogy a Pest megyei matrica az M0-sra és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz (hogy ez miért előrelépés, lévén ezek az autópálya szakaszok döntően Pest megyében találhatók - nem tudjuk...), Budapest belterületén pedig ingyenesek maradnak a sztrádák, lévén azok főutaknak minősülnek, nem gyorsforgalmi útnak.

Egyelőre tehát úgy néz ki: komoly magolással lehet csak megjegyezni, hol kell fizetni, hol nem egy-egy szakaszért. A végeredmény a következő lesz: mivel minden autópálya rövidebb-hosszabb szakaszát fizetőssé teszik, ezért nem sok olyan ember lesz, akinek nem kell kiváltania az - egyelőre 5000 forintba kerülő - éves matricát. És akkor még a vidéki városok elkerülő szakasziról nem is beszéltünk.

A minisztérium hurráoptimista közleményét némileg árnyalja, hogy a hírek szerint az agglomerációs polgármestereket meglepte az, hogy Fónagyék szerint a polgármesterek egyértenek az útdíjjal. 

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere szerint már az is megkérdőjelezhető, hogy a tárgyalásra nem hívták meg a Pest megyei közgyűlés elnökét és a törökbálinti polgármestert, a Veszprém megyei Várpalota fideszes elöljáróját azonban igen. Wittinghoff szerint kétségtelen, hogy a megyei matricarendszert a polgármesterek többsége nem utasította el, ám nem ezen volt a hangsúly. Abban ugyanis teljes volt az összhang, hogy elfogadhatatlan lenne a sztrádák bevezető szakaszait és az M0-s körgyűrűt fizetőssé tenni.

dfgTámogatnák a tüntetéseket?

A döntés elhibázottságáról tanúskodik, hogy az agglomeráció életét felborító intézkedéstől a kormány állítása szerint mindössze 1,7 milliárd forintot remél – mondta Wittinghoff tegnap a találkozó után, majd hozzátette: a Budapest környéki települések vezetői csütörtökön tárgyalóasztalhoz ülnek, s meglehet, hogy úgy döntenek: ideje támogatniuk a fizetős rendszer kiterjesztése ellen küzdő civileket és akcióikat.

Mivel Tarlós az utóbbi napokban Moszkvában tárgyalt, ezért kimaradt a kormány legújabb sarcának ötletéből is. Úgy tudjuk, a főpolgármester nem is igazán örült ennek, de végül nem tört ki nagyobb háború. Ebben szerepe volt Pokorni Zoltánnak is, aki a hírek szerint maga javasolta az egyéves próbaidőt, ám Tarlós hamar lecsapott rá. A főpolgármester amúgy reméli, hogy a bevételek egy részét a budapesti tömegközlekedés finanszírozására fordítják (ez nagy valószínűséggel hiú ábránd marad), valamint, hogy helyezzék előtérbe a 10-es és 11-es út közötti M0-szakasz megépítését is.

alfahir.hu