A Jobbik kiáll a kormány által fejőstehénnek nézett autósok mellett, az LMP a tömegközlekedésben hisz

A Jobbik kiáll a kormány által fejőstehénnek nézett autósok mellett, az LMP a tömegközlekedésben hisz

Kanász-Nagy Máté úgy véli, az autózás nem alapjog, a hétköznapok gyakorlatába viszont nem gondolt bele a konzervatív párt szerint.

A Jobbik-Konzervatívok nem indul közösen az autósokkal vitában álló LMP-vel vagy Párbeszéddel, mert nem pártokat, hanem helyi ügyekért elkötelezett lokálpatriótákat kíván támogatni – így számolt be a kormánypárti Mandiner a Gyöngyösi Márton vezette konzervatív párt és a két zöldpárt közötti véleménykülönbség, illetve a 2024-es önkormányzati választás kapcsán.

A cikkben már a jövő évi önkormányzati választások okán azt fejtegetik, a főpolgármesteri székért újrainduló, zöld felfogást mutató Karácsony Gergelyt támogatja-e majd a Jobbik, amely párt "az autósokat érintő korlátozásokban radikálisan eltérő álláspontot képvisel".

Gyöngyösi ugyanis egy nemrég közzétett Facebook-posztjában az autósok mellett állt ki, leszögezve, hogy jelen pillanatban a zöld gondolathoz árnyaltabban viszonyul. Szavai szerint "Európa felemelkedésének kulcsa az volt, hogy egyszerre alakultak ki az egyéni szabadságjogok, valamint a kutatás szabadsága". Gondolatmenetében a jobbikos EP-képviselő kifejtette: "a környezetszennyezés kétségtelenül egy súlyos kérdés. A másik oldalon viszont ott vannak a technikai fejlődés pozitív hatásai: a minden korábbinál egészségesebb lakókörnyezet kialakulása, a korábban tömegek halálát okozó betegségek tucatjának legyőzése, ezzel együtt a várható átlagéletkor ugrásszerű növekedése".

"Ám a fejlődés és a nyugati életmód elterjedése egyúttal azt is eredményezi, hogy egyre többen felejtik el, milyen is volna a világ mindezen technikai vívmányok nélkül. Az Európai Unióban számos olyan politikai erő van, amely bűntudatot akar kelteni az emberekben azért, mert szeretnének kényelmes körülmények között élni, vagy egyenesen azért, mert munkába merészelnek járni"

– elevenítette fel.

"Azok a magukat progresszívnek és zöldnek beállító »életmódbaloldali« politikusok, akik a természetvédelem magasztos elveire hivatkozva a technikai fejlődés eredményeit tagadják, naiv idealizmusukban talán maguk sincsenek tudatában annak, hogy valójában az európai emberek szabadságát és esélyegyenlőségét támadják. Azzal, hogy az autózást veszik célba, a robbanómotorok betiltását, valamint dugódíjakat és az autók városokból való esztelen kitiltását követelve, éppen oda vezetnék vissza a társadalmat, ahonnan 200 éve elindultunk"

– figyelmeztetett Gyöngyösi, aki szerint ennek folyományaként "lennének a városi kevesek, akik a legjobban fizető munkahelyekhez közel élve mintegy az új arisztokráciát testesítenék meg, míg azok, akik vidéken, a központtól távolabb teremtenek otthont maguknak, egyszerűen a perifériára szorulnának". A politikus úgy látja, a következő években egy heves küzdelem fog kibontakozni "azok között, akik a környezetvédelemre hivatkozva a legalapvetőbb szabadságjogokat korlátoznák, és azok között, akik a technikai fejlődés árnyoldalait figyelembe véve, ám ésszerű és reális megoldásokra törekedve, megfontolva haladnának". Ennek jegyében nyomatékosította:

"A felelős politika egyensúlyra és harmonikus fejlődésre törekszik. Én ezt a megfontolt utat kívánom követni."

Az ellenzéki pártelnök azt is hangsúlyozta: "ellenzem a technikai fejlesztések politika által szabott korlátok közé szorítását, és támogatom azt, hogy az emberek szabadon megválaszthassák, hogy mikor és hogyan változtatnak helyet. Erre pedig eddig az autónál univerzálisabb eszközt még nem találtak fel".

Van-e az autózásnak ma tényleges alternatívája?

Ezután a Mandiner megkérdezte a Jobbikot, az LMP-t és a Párbeszédet, hogy mivel Gyöngyösi Márton bejegyzése kritikával illette a zöld gondolkodást, hogyan tartják elképzelhetőnek, hogy közösen indulnak az önkormányzati választáson 2024-ben. Csak a Párbeszéd nem válaszolt.

A Jobbik részéről azt írták:

„A Jobbik-Konzervatívok januárban bejelentette, hogy olyan személyeket és közösségeket kíván támogatni az egy év múlva esedékes önkormányzati választásokon, akik helyben elismertek, lokálpatrióták és a központi pártérdekektől mentes politizálást kívánnak megvalósítani. Ebből az is következik, hogy a Jobbik-Konzervatívok nem indul közösen az autósokkal vitában álló LMP-vel vagy Párbeszéddel, mert nem pártokat, hanem helyi ügyekért elkötelezett lokálpatriótákat kíván támogatni.

Büszkén vállaljuk, hogy a mi pártunk az egyedüli jobboldali konzervatív párt, amely kiáll az állam által csak fejőstehénnek nézett autósok mellett, akiket a térség egyik legmagasabb üzemanyagárával sarcol nagyobb adóbevétel reményében az Orbán-kormány. Vagy kiáll azokkal az életmódbaloldali politikusokkal szemben, akik dugódíjjal igyekeznek rontani a hazai mobilitást és megkeseríteni az autósok, a magyar vállalkozók egyébként is nehéz helyzetét. Mi egy normális országban hiszünk, ahol nem tekintik ellenségnek az autóval közlekedőket”

– tették egyértelművé.

Az LMP válaszként erre Kanász-Nagy Máté Facebook-bejegyzését idézte. Ebben a társelnök arról ír, hogy az autózás nem alapjog, az egészséges környezethez való jog viszont az, márpedig ha ilyen ütemben nő tovább az autót használók aránya, akkor az záros határidőn belül nem az egészséges környezetet, hanem az élethez való jogot fogja veszélyeztetni.

„Azt az érvet, mely szerint a szennyező közlekedési módok visszaszorítása szétszakítja a társadalmat, értelmezni se tudjuk” – fogalmazott, majd úgy érvelt, hogy az autózás alternatívája a közösségi közlekedés: az a probléma ma Magyarországon, hogy a legtöbb vidéki faluból gyorsabb és olcsóbb autóval eljutni mondjuk a fővárosba vagy a legközelebbi nagyvárosba, mint tömegközlekedéssel. Ez szerinte nem azért van így, mert a Gyöngyösi Márton által emlegetett technikai fejlődés ezt okozta. Ez azért van így, mert az elmúlt években jóval többet költöttünk az amúgy sokmilliárd eurós profitot termelő autógyárak támogatására, mint a tömegközlekedés fejlesztésére – írta, egyben kijelentve, az autózás támogatása nem az emberek, hanem a tőke érdeke. Majd elég felszínesen a Jobbikot és Fideszt egy platformra helyezve jobboldalinak nevezte, mintha ez már rögtön együttműködést jelentene (mindehhez pedig láthatóan szépen asszisztált is cikkében a kormányközeli portál az "oszd meg és uralkodj" felfogás jegyében – a szerk.).

Meghívó Mohácsra

Erre az LMP-s okfejtésre azonban a minap a Jobbik-Konzervatívok Baranya vármegyei önkormányzati képviselője is reagált. Schwarcz-Kiefer Patrik Facebook-posztjában felidézte, Kanász-Nagy felháborodott azon, hogy Gyöngyösi Márton, a Jobbik-Konzervatívok elnöke az autósok pártján áll, és ezzel "kinyírjuk a Földet".

Az ifjú jobbikos politikus egy helyi példán keresztül levezette, a gyakorlatban milyen nehézségbe ütközne az LMP-s képviselő elgondolása:

"Bár ilyen egyszerű lenne a képlet. Vegyünk például egy kétgyerekes mohácsi családot, akik a mohácsi Drágffy János utcában laknak. Az egyik gyermek óvodás, a mohácsi Park Utcai Óvodába jár, a másik gyermek elkezdte az általános iskolát, a vele egy helyen lévő Park Utcai Általános Iskolába jár. Autóval egyszerű a képlet, a gyerekek 5 perc alatt az intézményben, a szülő pedig mehet dolgozni.

Na most ennek mi az alternatívája? Tömegközlekedés Mohácson nincs. Ha piaci alapon megérné, már biztos lett volna jelentkező. Kerékpár? Hát, megmondom őszintén, én még nem próbáltam két 7 év alatti gyermekkel kerékpározni, de szerintem nem egy könnyű feladat. Gyalog? 30 perc séta, ami gyerekekkel szintén nem könnyű, de autó nélkül nem maradna más opció. És még a munkába eljutást figyelembe se vettük"

– érvelt Schwarcz-Kiefer, aki egyúttal meghívta a zöld politikust szűkebb hazájába:

"Persze képviselő úrnak nem kell ezt tudnia, de örömmel látom, látjuk Mohácson, ha érdekli és mégis van egy jobb forgatókönyve. Ha pedig valóban megoldást akarunk találni a klímaváltozásra, van jobb út az autósok szekálásánál. Épp elég, hogy a kormány ott húz le minket, ahol tud"

– zárta bejegyzését a Jobbik politikusa.

Címlapkép: A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 4-es és 6-os vonalán közlekedő Combino Supra (másként NF12B) villamosok és autók haladnak a főváros XI. kerületében, az Irinyi József úton. (MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)